Volkswagen Passat Variant

Stationwagens saai? Niet meer! Zag de Volkswagen Passat Variant er voorheen nogal schonkig uit, tegenwoordig doet hij het goed bij zowel liefhebbers van praktisch nut als designfans. In Nederland is de Variant, vaak om die laatste reden, zelfs de bestseller uit het Passat-gamma en ook vrouwen lonken ernaar. Geen wonder: beauty meets brains!

Bij het schetsen van de nieuwe Passat Variant hadden de ontwerpers een jacht voor ogen. Van opzij doen de vloeiende, gestroomlijnde, ietwat voorover hellende lijnen mij eerder denken aan een dolfijn: snel en krachtig, doch vriendelijk. Hoewel deze zesde generatie van het veelverkochte model is uitgegroeid tot indrukwekkende proporties, hij is 9,2 cm langer, 7,4 cm breder en 2 cm hoger dan zijn voorganger, oogt hij afgetraind.
Op de dag waarop ik de wagen te leen heb, staan er vier zakelijke afspraken waarvan twee in de hoofdstad in mijn agenda. Is het wel handig om het drukke verkeer en de smalle grachten te bedwingen in een grote stationwagen? Al doende heb ik gelukkig geen moment het gevoel dat ik niet langs groepjes fietsers kan of extra moet manoeuvreren om een smal parkeerplaatsje langs de Singel te bemachtigen. De gedachte dat ík menig Amsterdammertje dan misschien niet direct zie, maar dat de sensoren van de Park Distance Control in de voor- en achterbumpers dat wél doen, is uitermate geruststellend. Zij waarschuwen met langzame of snelle piepjes, al naar gelang de afstand tot het obstakel. Ook stadvriendelijk is de verdraaid kleine draaicirkel van de wagen. Straatje keren kost me geen druppel zweet.

passat variant.jpg

Ik rijd de 140 pk sterke 2.0 liter TDI voorzien van DSG-bak en van dat laatste krijg ik na een paar kilometers al een gelukzalige blik in de ogen. De automaat, die nieuw is op deze combi en ook handmatig te bedienen, is de fijnste waarmee ik ooit heb gereden. DSG staat voor ‘Direct Schalt Getriebe’ en het is in feite een dubbele koppeling waardoor de volgende versnelling als een soort butler aldoor al in de aanslag staat: “Uw wens is mijn bevel…” Daardoor gaat op- en terugschakelen zeer vloeiend en ongemerkt. Ik probeer het Adaptive Cruise Control systeem dat oorspronkelijk alleen in de luxe Phaeton werd geleverd maar nu ook te bestellen is op de Variant. Het werkt op zich hetzelfde als een normale cruise control, maar is uitgebreid met een radarsensor. Als ik een voorligger te dicht nader, grijpt het systeem in door het motorvermogen terug te brengen en eventueel te remmen. Het is even wennen want dit systeem grijpt veel eerder in dan ikzelf zou doen, maar het geeft wel een veilig gevoel.
De tweeliter TDI motor reageert direct, vlot en vooral fluisterstil op druk van mijn rechtervoet. Als ik stop om te tanken twijfel ik zelfs even tussen de diesel en de benzinetap. Het zegt veel over deze moderne zelfontbrander.

Hoewel ik zelf geen moeder ben, raak ik onder de indruk van de geïntegreerde kinderzitjes op de achterbank die voldoet aan de modernste veiligheidseisen. Je kunt er een (€360) of twee (€630) bestellen, ze zijn geschikt voor kids van 3-12 jaar en kinderlijk eenvoudig te bedienen. Je ontgrendelt een handel, vouwt de zijkanten van de stoelen om en voilà: een stevig, steungevend kinderzitje is geboren. In weggeklapte toestand zie je het verschil met een ‘gewone’ achterbank niet. Dat ziet er een stuk netter uit dan rondrijden met zo’n schreeuwerige, losse maxicosi op de achterbank. Ook de handgrepen voor de bediening zijn amper zichtbaar en de ontgrendelingshandel is zelfs multifunctioneel: hij dient als ‘opstapje’ voor kinderen.

passat variant - kinderzitje.jpg

Nog een slimme optie is het bagagesysteem in de, bij volledige benutting 1731 liter grote, laadruimte. Dat bestaat uit een dikke stang voorzien van ‘bumpers’ die op twee rails in de kofferruimte bevestigd kan worden. Ik zet er twee boodschappentassen mee klem, maar ook fietsen, verhuisdozen, een workmate, koffers en kratten bier zitten er muurvast mee. Zodoende heb je dus geen last van hinderlijke schuifgeluiden in bochten en blijven je spullen heel. Aan de zijkant prijkt zelfs nog een gordel waarmee je alles van bovenaf kunt vastleggen.
Vervoer je vaak zware spullen dan kies je voor de automatische niveauregeling die speciaal voor de Passat werd ontwikkeld. De techniek is in de schokdempers verwerkt en zorgt ervoor dat de voertuighoogte ook bij zware belading gelijk blijft. Daardoor rijdt de wagen ook subliem als je met veel koffers, kids en/of vrienden achterin naar je vakantieadres in Zuid Frankrijk toert.

Prijs testauto incl. BTW € 46.510
Rijklaar gewicht: (automaat) 1507 kg
Motorinhoud/aantal cilinders: 2.0 liter / 1.968 cm3 / 4 cilinders
Max. vermogen: 103 kW (140 pk) bij 4.000 t/min
Max. koppel: 320 Nm bij 1.750 t/min
Aandrijving: voorwielen
Gemiddeld brandstofverbruik volgens ECE-normen in 1/100 km: 14,9-15,4 (automaat)
Gemiddeld brandstofverbruik tijdens de test: l/100 km 15,0 diesel (automaat).
CO2-uitstoot in gr/km: 173 gr/km
Topsnelheid: 203 km/u (fabrieksopgave)
Acceleratie in seconden: 0-100 km/u in 10,1 s. (fabrieksopgave)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*