Tesla Roadster: it’s electric

tesla roadster 2Elektrisch rijden: het is een onderwerp waarover veel te doen is de laatste tijd. Binnenkort komt de Nissan Leaf op de markt, de eerste elektrische auto voor massaproductie met een prijskaartje vergelijkbaar met dat van een model uit de hogere middenklasse. De Tesla Roadster is meer voor de elite. Enige tijd geleden schreef ik er dit stukje over. Veel leesplezier:

tesla roadster

Rijden in een elektrische auto geeft hetzelfde gevoel als wanneer je normaal altijd mét bagage reist en vervolgens een keertje zónder koffer het vliegtuig instapt: je mist iets… Bij de beleving van een snelle sportauto worden veel zintuigen geprikkeld, niet in de laatste plaats het gehoor. Maar start je een Tesla Roadster dan blijft het sereen stil. Slechts een klein lampje in het dashboard vertelt dat de auto ‘aan’ is, een zachte ‘klik’ zegt dat hij klaar is om weg te spuiten. Dat is wennen. Je zou er bijna zelf ‘vroem-vroem’ geluiden bij gaan maken. Toch maakt het merk de afwezigheid van donkere roffels goed met een hoge hebberigheidfactor. Waar de meeste elektrische auto’s op gewielde hondenhokken lijken, daar speelt men bij Tesla in op emotie. Ook groengezinden hoeven niet af te zien van de oogsnoep-factor, want de Roadster is gebouwd op basis van de Lotus Elise en ziet er in deze iets verlengde versie met andere neus en gedrongen kontje snel en sexy uit.

tesla roadster 3

Niet alleen de verkoopaantallen van deze openklapbare sportwagen kenden een vliegende start. Trap je het gaspeda… eh, de accelerator in, dan drukt de auto je als geen ander in de sportstoel. De makers mogen journalisten er graag mee plagen als ze je meenemen voor een ritje waarbij je op de passagiersstoel plaatsneemt. Ze vragen je vervolgens om de radio wat harder te zetten, terwijl ze op hetzelfde moment accelereren. Door de gigantische trekkracht kun je eenvoudigweg niet ver genoeg voorover buigen om de volumeknop te bereiken.

tesla roadster 4

Om de Tesla te rijden heb je overigens geen coureursbloed nodig, want er is maar een versnelling waarin de auto blijft gáán. Ondertussen is alles wat je hoort een fluisterende turbineachtige huil die niet te vergelijken is met de organische roffels die de Ferrari’s, Corvette’s en Lamborghini’s van deze wereld uiten. De Tesla speelt zijn eigen noten en die klinken futuristisch cool. Daarnaast ben je met deze tweezitter niet meer afhankelijk van ‘gewone’ brandstof en wordt autorijden een stuk goedkoper. Elektriciteit kan tenslotte naast de verbranding van kolen ook opgewekt worden uit natuurlijk gas, zonne- en wind- water of nucleaire energie, of een combinatie daarvan. Met de High Power Connector die je door een elektricien in je garage laat inbouwen, laden de accu’s zich binnen 3,5 uur helemaal op. Ook is er een mobiele connector beschikbaar die je in het gewone stopcontact kunt steken. Natuurlijk moet er nog veel veranderen – en geïnvesteerd worden in groene energie – voordat we massaal op elektrische auto’s kunnen gaan rijden. Maar bij Tesla mag men graag mijmeren over de dag waarop mensen zich de tijd waarin liefde voor auto’s gepaard ging met een schuldgevoel niet meer voor de geest kunnen halen. Bij Tesla gelooft men dat autorijden ‘fun’ moet zijn en het is waar: in de Tesla Roadster overheerst het snelle, wendbare ‘go-kart’ gevoel. De enige olie zit in de transmissie, de enige emissie zijn de songs uit z’n soundsysteem.

tesla roadster - int

Powerpraat
Naam: Tesla Roadster
Stijl: Tweezits, achterwielaangedreven cabriolet sportwagen. 
Aandrijving: Singleversnelling met elektrisch parkeermechanisme en mechanische smeerpomp. 
Motor: 375 volt AC inductie, luchtgekoeld elektrisch.
PK’s: 248.
Nm: 375, beschikbaar tussen de 0 en de 4500 toeren p/m. 
Acceleratie 0 tot 100 km/h: 4 sec. 
Topsnelheid: 200 km/h (elektronisch begrensd).  
Bereik: ongeveer 350 km, gebaseerd op gecombineerd gebruik.
Chassis: aluminium.
Body: koolstofvezel.
Gewicht: 1238 kg (inclusief ongeveer 500 kg aan accu’s).
Accu’s: Lithium-ion batterijen met 6.831 individuele cellen. 
Levensduur accu’s: 5 jaar of 160.000 km.
Prijs: €99.000 ex belastingen
Bij de prijs voor aanschaf zijn alle kosten voor recycling van de auto na haar levensduur meegerekend. De batterijen worden daarmee milieuvriendelijk verwerkt.
Waar te koop: Sinds vorig jaar bestelbaar via internet. In 2010 komt er een verkooppunt in de Benelux, waar is nog niet bekend. Deze beslissing speelt in op het gunstige belastingregime voor elektrische auto’s.

clooney

V.I.P.-kopers
In de Verenigde Staten rijden inmiddels meer dan vijfhonderd Tesla’s rond. Bekende namen als George Clooney, Arnold Schwarzenegger, Leonardo DiCaprio, Dennis Haysbert (uit de serie ‘24’) en Will.i.am (van de hip-hop groep Black Eyed Peas) rijden rond in een van de eerste honderd, genummerde exemplaren. Door ermee gefotografeerd te worden, maken deze V.I.P.’s de auto bekend bij een groot publiek. Over zijn eco-vriendelijke manier van autorijden zegt Clooney: “We moeten een manier vinden om minder afhankelijk te worden van olie. En daarmee moet iemand beginnen. Ik hoop dat meer mensen het een goed idee vinden.”

tesla roadster top

Tesla nieuws
Het merk dat zijn naam kreeg van Nikola Tesla, een Servisch-Amerikaanse uitvinder, elektrotechnicus en natuurkundige die de wisselstroomelektromotor zoals gebruikt in de Tesla Roadster uitvond, komt binnenkort met een tweede elektro-auto: het model S. Deze slanke sedan die geschikt is voor massaproductie werd ontworpen door ex-Mazda designer, de Amerikaan Franz von Holzhausen. Het model zal volgens zijn makers ‘binnen afzienbare tijd’ op de markt verschijnen en krijgt een accupakket met nog efficiëntere cellen waarmee een actieradius van 483 km haalbaar is, terwijl hij in 45 minuten opgeladen kan worden.

2 Comments on “Tesla Roadster: it’s electric

  1. Mocht ik het geld hebben, ik zou het zeer zeker overwegen, al is het alleen al omdat het dan zo lekker stil is (lijkt mij). Icm met een goede stereo…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*