Audi baby geboren: ‘En we noemen hem A1’

Vanochtend een wel zeer uitgebreid geboortekaartje van de nieuwe Audi A1 in de mailbox gevonden: Audi’s kleinste is dus geboren en wordt begin maart op de Salon van Geneve gepresenteerd. De Audi baby is vervolgens vanaf september dit jaar leverbaar met een keuze uit vier motoren, allemaal met directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechnologie. Dit sluit aan bij de downsizing-strategie die Audi hanteert: turbotechnologie komt daarbij in plaats van een grote cilinderinhoud.

c-Audi A1 - side

Als basismotor is er dan ook een 1,2-liter TFSI-motor die 86 pk levert. Niet direct het ‘hartje’ dat ik zou kiezen, ik zou eerder gaan voor de 1.4 TFSI-motor watergekoelde turbo die 122 pk levert. En een koppel van 200 Nm, daar kunnen we wat beter mee uit de banden. Hij is er in combi met ‘n handgeschakelde zesbak.

c-Audi A1 - front

Ook een fijne is de 1.6 TDI dieselmotor. Eentje met 90 pk (230 Nm) en een met 105 pk (250 Nm). Beide in combi met een handgeschakelde vijfbak.
De motoren zijn allemaal voorzien van systeem waarbij de remenergie in elektriciteit wordt omgezet en een comfortabel werkend start-stop-systeem dat de motor automatisch uitschakelt zodra de auto tot stilstand komt, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.

c-Audi A1-interior

Voor meer technische en alle andere info kun je hier terecht, al zal ik ook nog even melden dat ook de zeventraps S tronic-transmissie beschikbaar is voor de A1. Deze is handmatig te schakelen met paddles aan het stuur, maar heeft ook twee volautomatische programma’s: een D-modus voor brandstofbesparend rijden, S voor maximale sportiviteit. En leuk voor ons Hollanders is natuurlijk dat er een zeer sympathieke landgenoot direct betrokken is geweest bij het design van deze mooie Ingolstadter: Ivo van Hulten. Een interview met hem postte ik al eerder, hier de link voor iedereen die het nog niet had gelezen.

c-Audi A1 - back

5 Comments on “Audi baby geboren: ‘En we noemen hem A1’

  1. Ik kan hier helemaal niks mee. Het mist het stoere van de conceptschets en wordt daardoor een beetje een slap geheel.
    Interieur is mooi, maar op het randje van saai. De dakstijlen doen me denken aan de Citroën C3 Pluriel, terwijl de ‘stance’ me wat doet denken aan de Fiat 500.
    Hopelijk is ‘ie in het echt iets leuker, maar ik vrees dat ik in alle oprechtheid bij mijn mening kan blijven.

  2. Ach, hebben intercedentes, junior-makelaars en yup-jes ook een alternatief voor een Mini of de 1-serie. Ben benieuwd naar de prijsstelling; concurrent Mini of 1-serie?

  3. Hmm ben niet helemaal met jullie eens.
    Vindt het een leuk model, erg leuk voor de vrouw kan ze de boodschappen mee doen.
    Is altijd beter dan onze A6.

  4. Hey, nog eens een wagen voor mijn doelgroep 😉
    Godja ben ook niet te vinden voor zulke wagens. Vond zelfs de A2 beter, in die tijd in zijn klasse al uitpakken met een aluminium spaceframe is iets wat me altijd heeft gecharmeerd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*