Pittig, groen Pandaatje

Goedkoop rijden: veel mensen zijn er anno nu mee bezig en rijden op groengas is een van de beste – en milieuvriendelijke manieren om dit te doen. Tijdens de zoektocht naar welke modellen af-fabriek zijn uitgerust met een aardgastank, vond ik de Fiat Panda Twinair Turbo Natural Power die ik ophaal voor een ritje.

Het model dat ik meekrijg is helemaal uitgedost met groengas-stickers; voor foto’s minder fraai, maar wat erin zit staat er in ieder geval op. Voor een budgetauto is het interieur supernetjes, alles is mooi afgewerkt en het geheel doet niet al te plastic aan.

Omdat deze groengasser op hetzelfde verhoogde onderstel als de Panda 4×4 staat – de aardgastanks moesten er tenslotte onder – is de zit vrij hoog. Hierdoor krijg je als bestuurder gratis de SUV-beleving mee. Het geeft je het Queen of the Road gevoel, want je kunt de weg van bovenaf overzien. Ook geruststellend: dankzij de bijgeleverde TomTom kan ik in een oogopslag alle -inmiddels ruim 100- CNG-tankstations vinden.

Tijdens de eerste meters gas geven schrik ik wel even. Dit aardgasdiertje heeft namelijk een 80 pk sterk tweecilindertje met turbo onder de kap en in eerste instantie heb ik het idee dat ik op een soort grasmaaier zit, zoveel herrie maakt biogas-Panda. ‘Is dit soms ‘ingebouwde’ voetgangerveiligheid?’ Ik krijg de neiging om meteen even terug naar de importeur te rijden voor een dubbelcheck. Je hoort hem in ieder geval aankomen en voor een goed gesprek met je bijrijder is – vooral in de lagere versnellingen – wat stemverheffing noodzakelijk. Het went wel snel en ik vind het na het rijden van allerlei megastille modellen ook wel weer grappig. Een soort nostalgisch gevoel overvalt me: pruttel, pruttel, pruttel.

Het voordeel van de twee cilinders met turbo is dat er nog minder bewegende delen zijn en dus nog minder ‘overhead’. Alles wat overbodig is, is geschrapt. De turbo zorgt ervoor dat de restenergie van de uitlaatgassen opnieuw wordt omgezet in aandrijfkracht. Daarmee kom je, zodra je een beetje op stoom bent, best mee op de snelweg. Houd je je aan de schakelindicator, die aangeeft wanneer het beste moment is om het hogerop te zoeken, dan kun je er prima mee uit de voeten. Tijdens extra gas geven is er bijvoorbeeld verbazingwekkend snel respons; vanaf 1900 toeren is er 145 NM aan koppel beschikbaar. Lui is dit groene brombeertje dus zeker niet, laat staan dat je merkt dat je op groengas rijdt.

Deze keer tank ik op een locatie pal naast de fabriek waar het groene gas wordt ‘gemaakt’, in Amsterdam Westpoort. Op een bord is mooi aangegeven hoe kort de Well-to-Wheel afstand in dit geval is: uit ons groenafval ontstaat biogas dat in de fabriek naast het tankstation wordt opgewaardeerd tot groengas. Honderd meter verderop ‘voer’ je het via het tankstation aan je auto. Het idee van rijden op je eigen afval spreekt mij erg aan. En meer mensen blijkbaar: veel gemeentelijke diensten, bedrijven en particulieren hebben al voor groengas gekozen.

Uiteraard komt het ook door de opvallende bestickering op deze Panda, maar het onderwerp ‘zuinig en groen rijden’ leeft zeer. Buurmannen vragen meteen naar verbruikscijfers en overwegen deze Panda voor hun vrouw. En tijdens stoplichtstops zie ik in mijn binnenspiegel dat mensen in de auto’s achter me naar mijn groengas-logé wijzen, praten en glimlachend knikken.

De groengas-Panda heeft zowel een aardgastank van 12 kg, ofwel 72 liter, als een volwaardige 35 liter grote benzinetank aan boord. De vulopening voor het gas zit samen met de vulopening voor de benzine onder één klepje. Op de display op het dashboard kun je in een oogopslag stand van beide tanks zien. Is de gastank leeg, dan schakelt hij automatisch over op benzine, voel je niks van.

Met deze Panda op groengas reed ik in totaal 100 kilometer en ik tankte hem bij voor 3.80 euro. Tank je benzine, dan kost dezelfde afstand bijna het dubbele 7,70 euro. Je bereikt het omslagpunt voor winst al heel snel. Niet alleen omdat de brandstof zo goedkoop is, maar ook omdat sommige provincies subsidie geven op de aanschaf van aardgasauto’s. De uitstoot bedraagt 86 gram CO2 per kilometer en reken je well-to-wheel – waarbij je ook de emissies die vrijkomen tijdens winning, raffinage en transport van de brandstof meerekent – dan kom je op een luttele 27 gram CO2 per kilometer.

De Fiat Panda Twinair Turbo Natural Power is er, als je de maximale subsidie krijgt, vanaf 10.790 (normaal 13.790). Wil je hem ‘opstoeren’, dan kies je voor de Trekking-versie waarmee je met maximale provinciale subsidie op 12.490 euro komt.

Via deze link  vind je info over de regionale subsidies in jouw omgeving.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*