Omgaan met IJS

auto ijs1Nu het weer vriest ‘s nachts, hebben veel mensen moeite met bevroren autoruiten in de ochtend. Een paar dagen geleden zaten de sloten van de auto van een van mijn buurmannen vastgevroren. Zijn remedie was om tegen de auto te stampen en deuken in de portieren te trappen. Ik dacht dat er werd ingebroken ofzo, schrok er wakker van. Hij ging helemaal door het lint. Uiteindelijk heeft-ie dus een ruitje in geslagen, de ziel, had zeker haast 🙂 Een slotontdooier had snel geholpen… Wat ik ook weer hoor, is dat diverse mensen hun motor stationair laten lopen en dan gaan krabben. Of sterker nog: weer naar binnen lopen om nog even koffie te drinken en wachten tot de motor de hele boel ontdooit heeft. Tssss…. Hier nog even de Do’s en Don’ts op een rijtje:

auto ijs

DO:
-Zorg voor een goede ijskrabber en krab alle ruiten volledig schoon. Kost wat tijd, maar goed zicht is belangrijk. Mocht je daar geen zin in hebben, zorg dan in ieder geval dat je je voorste zijruiten en achterruit krabt, zodat je in je spiegels kunt kijken.
-Na het krabben: instappen, starten en meteen wegrijden. Dus niet stationair warm laten draaien!
– De eerste paar kilometer de ventilatie op recirculatiestand zetten, de lucht warmt dan sneller op.
– De eerste paar kilometer je raam op een kier zetten, het liefst zowel links als rechts, maar als je geen elektrische ramen hebt, is dat wat lastiger. Omdat je zelf warm bent (lichaamswarmte) en de lucht in de auto koud, gaan je ramen beslaan. De lucht moet dus wel ververst worden/de vochtige lucht moet de auto uit. Als je een dakraam hebt, maak daar gebruik van door ‘m op een kiertje te zetten.
– Laat de verwarming uit en laat eerst de motor op temperatuur komen. Als de koelvloeistof opgewarmd is, kun je de verwarming aan zetten. Zet in deze periode (dus voor het aanzetten van de verwarming) de aanjager op vol vermogen op de voorruit. Als de auto eenmaal een beetje op temperatuur is gekomen, kun je de ramen sluiten, de ventilatie van recirculatie halen en je verwarming op een aangename temperatuur instellen.

-Zit je slot vastgevroren: zorg dat je een slotontdooier in huis hebt en spuit ter preventie de rubbers rond je deuren in met siliconenspray. Vaseline of babypoeder wordt ook wel genoemd, maar ik zou liever speciaal autospul gebruiken.

auto ijs3

DONT’S:
– Je auto stationair laten warmdraaien tijdens het krabben. Naast het feit dat dit bijzonder milieuvervuilend is, is het ook slecht voor je motor. Bij stationair draaien verbrand niet alle diesel of benzine goed, dus een deel komt op de koude cilinderwand terecht en zal de daar aanwezige smeerolie verdunnen of zelfs wegspoelen met daardoor dus extra slijtage. Remedie:  rustig wegrijden en niet onbelast laten warmdraaien. Daarnaast warmt je motor bij stationair draaien onregelmatig op, omdat de cilinderkop in verhouding koud blijft, terwijl het onderblok (krukas, zuigers) wel warmer wordt. Niet doen dus.
-De achterruitverwarming gebruiken om de achterruit te ontdooien. Het trekt ontzettend veel stroom van je accu en je motor verbruikt veel meer brandstof.
-Verwarming op vol vermogen aanzetten. Je onttrekt dan warmte aan de koelvloeistof waardoor de motor langzamer op temperatuur komt. Het opwarmen van het interieur duurt daardoor ook langer.

12 Comments on “Omgaan met IJS

  1. Of je auto in de garage zetten: nergens last van ! ;-D
    (wel een schep meenemen om eventuele sneeuw voor de garage deur te verwijderen.)

    Alle gekkigheid terzijde: een paar goede tips Viola!
    Ik ben er trouwens van overtuigd dat de installatie van airc0 in de meeste moderne auto’s de “kunst van het ontwasemen” heeft doen verdwijnen. Niets is zo makkelijk als een knopje duwen.

  2. Ik zondig op veel punten. Laat de auto stationair draaien tijdens krabben, zet de achterruitverwarming en kachel vol aan e.d. Waarom? Omdat ik anders na het krabben nog steeds niet weg kan, doordat mijn ruiten beslaan vlak na het starten. Als ik me aan de “do’s” zou houden moet ik er nog eerder uit en heb ik het nog langer koud. Ik wil best aan het milieu denken maar dan moet het milieu ook aan mij denken (geen vorst als ik wegmoet). Later als ik groot ben wil ik een standkachel in mijn auto, lijkt me de uitkomst.

  3. Yep, ik houd ook erg van garages en carports – en van airco in de auto. Maar die kost natuurlijk wel extra brandstof Bart. En jij maakt het wel erg bont VBH: het weer moet zich aan jou aanpassen? 🙂 Heb je zo’n groot ego? Ik zou gewoon een goede jas en fijne handschoenen kopen.

  4. Zit je nog steeds met het punt dat wanneer het écht vriest, de ruiten na het krabben alweer dicht zitten tegen de tijd dat je van de oprit af bent. De motor zal dan toch echt moeten draaien om de ruiten schoon en het zicht vrij te houden.

    Maar ja, de milieuridders die dit soort ‘regeltjes’ verzinnen rijden doorgaans óf zelf geen auto, óf ze hebben een chauffeur…

  5. Tja deze jonge start ook eerst zijn auto voor hij zijn ramen schoonmaakt.
    milieu??? heb je wel eens gezien wat grote bedrijven vervuilen hun pand de hele nacht in het licht enz enz.
    wil best wat doen aan het milieu maar kijk eens naar andere lande velen van het voormalige oost blok stoken hun huis nog met steenkool.

  6. voor 150euro is er een soort elektrische standkachel met timer tekoop bij conrad.
    werkt opzich redelijk, maar verwacht geen wonderen.
    het gebakje heeft ingebouwde accu dus trekt niks van de autoaccu.

  7. Hoe krijg jij bij het krabben dan sneeuw IN je broek, Conrad? En dat filmpje: is helemaal niet zo’n slecht idee toch? Alleen moet je je ding natuurlijk niet tegen de deur aan houden 😉

  8. Eerst krijg je sneeuw op je broek en als het dooit trekt het erin (#save?). Als je dat filmpje nadoet, kun je trouwens wel rechtstreeks sneeuw in je broek krijgen. We zouden dan toch liever jullie tip opvolgen (slotontdooier), stuk minder risico om vast te vriezen aan je auto, en ruikt waarschijnlijk ook beter;-)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*