Het juiste rubber voor het juiste weertype

Het juiste rubber voor het juiste weertype

De vraag: ‘Koop ik winterbanden Ja of Nee’ is voor veel mensen zeer actueel en bovendien een lastige. Voor een set van vier stuks betaal je al gauw tussen de 500 en 800 euro en dan hebben we het nog niet eens over velgen. Want wil je ’s winters evengoed met mooi lichtmetaal pronken in plaats van die lelijke zwartstalen velgen, dan wordt het prijskaartje van dat winterse rubber al gauw nog hoger.

Daarbij moet je je voor het verwisselen van de winterbanden twee keer per jaar – een keer begin november en een keer eind maart – bij de dealer vervoegen en dat kost tijd en moeite. Bovendien kan de dealer je ervoor factureren, ook de tijd van de monteur moet tenslotte betaald worden. Daarnaast kost de opslag van je zomer- of winterbanden meestal nog een aantal tientjes per jaar. Rijd je sowieso niet veel, of niet veel op de snelweg, dan is voor veel mensen het antwoord ‘nee’ tegen winterbanden gauw gevonden.

Uiteraard is er wel veel te zeggen vóór de aanschaf van winterbanden en tijdens een dagje praktijk bij het Nederlands Instituut voor Verkeersveiligheid in Barneveld werd dat duidelijk tijdens een demo van Continental, een fabrikant die al vele jaren in de allerhoogste regionen van de best presterende en prijswinnende (winter)bandenmerken prijkt. De heren van Continental hadden voor de gelegenheid vier auto’s losgepeuterd van moederbedrijf Pon: twee Porsches Panamera en twee Volkswagen Up’s. Eentje van elk op winterbanden, en een op zomerbanden. De uitslag van alle tests zal niemand die ook maar enigszins met auto’s begaan is verbazen: op nat, glad en/of bevroren wegdek presteert de winterband van Continental vele malen beter dan de ‘gewone’ zomerband. Bij een snelheid van tussen de 40 en 50 km/h bedroeg mijn remweg op nat en glad wegdek met de Porsche op winterbanden 13 meter, op zomerbanden had de auto 32 meter nodig om volledig tot stilstand te komen.

Dit is remmen op zomerbanden:

Dit is remmen op winterbanden:

Bij de VW Up waren de resultaten vergelijkbaar.
De overweging om geen winterbanden aan te schaffen omdat je niet veel op de snelweg rijdt, is hiermee dus achterhaald. Feit is dat je ook op lage snelheden baat hebt bij winterbanden en dat kan fijn uitpakken – bijvoorbeeld bij scholen waar kids soms zomaar onverwacht oversteken.

Maar hoe zit het als je de Nederlandse weersomstandigheden meeneemt in je calculatie bij de voors en tegens van winterbanden? Want het is ook een feit dat je op droog wegdek en bij temperaturen boven de 7 graden Celsius sneller stilstaat met een ‘gewone’ zomer of all-seasonband. In onze vergelijkende test bedroeg het verschil om en nabij de twee, drie meter: de Porsche op zomerbanden stond onder deze ‘warmere’ en drogere omstandigheden dus sneller stil dan de Porsche op winterbanden. Hoe vaak is het dan nat weer en onder de 7 graden Celcius in Nederland? Een snelle check op klimaatinfo.nl leert dat onder veel Nederlanders het idee heerst dat Nederland een zeer nat klimaat heeft. Volgens Klimaatinfo is dat echter een ‘misvatting die vooral gebaseerd is op het gevoel en niet op cijfers. Gemiddeld valt er gedurende 7% van de tijd in Nederland neerslag in de vorm van regen, sneeuw, ijzel of hagel.’ Uiteraard gaat het hier om gemiddelden, denk maar even aan de strenge winters die we in de afgelopen twee, drie jaar hadden. Toen lachten de mensen op winterbanden de zomerrubberrijders natuurlijk hard uit…

Dit is een zomerband:

De afweging of je voor deze uren een greep in je portemonnee moet doen, blijft dus een zeer persoonlijke. Al kun je jezelf natuurlijk wel voor je kop slaan als je – door een veel langere remweg – wel een ernstig ongeval veroorzaakt. Wanneer zijn winterbanden echt een must? Als je regelmatig in landen als Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland rijdt en/of jaarlijks per auto naar de wintersport gaat. In sommige landen riskeer je boetes als je ‘s winters niet op winters rubber rijdt, in sommige landen kun je aansprakelijk worden gesteld als je onder winterse omstandigheden niet voor de juiste band hebt gekozen.

Dit is een winterband:

 

Nog wat feiten om je te helpen bij je beslissing:

VOORDELEN
– maximale rijveiligheid tijdens winterse omstandigheden
– korte remweg, meer grip bij temperaturen onder 7°C
– je zomerbanden slijten een poosje niet
– niet direct sneeuwkettingen nodig in wintersportgebieden (je moet ze wel altijd bij je hebben en op tijd omleggen als de situatie daarom vraagt)
– mogelijkheid tot goede controle van de banden tijdens het wisselen
– verminderde kans op schade en/of lichamelijk letsel

NADELEN
-de kosten
– je moet banden opslaan
– soms iets vager stuurgevoel en meer bandengeruis en iets onzuiniger rijden door lamellenprofiel van winterbanden
– verwisselen en balanceren moeten wel even gebeuren

Zomer- versus Winterbanden, de verschillen:
Het grootste verschil tussen een zomerband en een winterband is het loopvlak van de band. Zet je ze naast elkaar, dan zie je dat de zomerband, in tegenstelling tot een winterband, geen uiteenlopende ‘lamellen’ in het loopvlak heeft. De winterbanden zijn gemaakt van ‘zachter’ materiaal, ze hebben een andere rubbersamenstelling en kleven daardoor beter op de weg. Op die manier verbeteren ze je bochtenwerk als het sneeuwt en/of ijzelt. De rubbersamenstelling van zomerbanden is harder en levert zoals gezegd de beste resultaten op bij temperaturen boven 7 graden Celsius en bij droog wegdek. Bij lagere temperaturen vermindert de flexibiliteit en de elasticiteit van het rubber waardoor een zomerband minder goed presteert.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*