Handsfree bellen: Opvallend Nieuws

De rubriek Opvallend Nieuws is voortaan elke dinsdag te lezen hier op Carwoman. Ik kijk daarbij naar zinnige en onzinnige internationale berichten en nieuws uit Nederland. Hier de eerste aflevering:

handsfree-bellen-6

In Engeland belt nog steeds meer dan een derde, 36 %, van de automobilisten niet handsfree. Na ondezoek van What Car? Magazine blijkt ook dat dit percentage waarschijnlijk nog veel hoger ligt. 93% van de automobilisten geeft namelijk aan dat ze wel eens een andere weggebruiker deze regel heeft zien overschrijden.
Ondanks strengere straffen, waaronder een gevangenisstraf als de niet-handsfree-bellende rijder wordt veroordeeld voor ‘gevaarlijk rijden’, neemt het percentage niet af.
What Car? editor Steve Fowler zegt hierop: ‘The message is obviously not getting through – if you use a handheld mobile phone while driving, you may end up killing yourself or others.’

handsfree-bellen-31

Ik zal het eerlijk toegeven: meestal bel ik ook niet handsfree in de auto. Niet alleen omdat ik nog steeds geen echt fijne kit hiervoor heb gevonden, maar ook omdat ik vind dat je dan ook geen muziek mag luisteren in de auto, niets mag eten of drinken, geen gesprekken met passagiers mag voeren of mag roken achter het stuur. Want als je dat doet ben je ook afgeleid.

handsfree-bellen-7

Persoonlijk vind ik een gesprek met een passagier zelfs nog veel afleidender, want hierbij kijk je elkaar af en toe aan. En kijk je als bestuurder dus niet op de weg.

handsfree-bellen-2

De cijfers liegen er echter niet om. Jaarlijks vallen er in Nederland 400 slachtoffers door mobiel bellen in de auto. Voor 40 daarvan is de afloop fataal…
Sommigen vinden creatieve oplossingen omz onder kit toch handsfree te bellen 😉

handsfree-bellen

handsfree-bellen-41

Dit artikel vond ik op telecomwereld.nl

Handsfree bellen zou de oplossing zijn, maar herhaaldelijk wordt aangetoond dat dit niet per definitie veiliger is dan bellen met het mobieltje in de hand. Sinds maart 2002 mag u in Nederland slechts bellen in de auto via carkit of headset. Het mobieltje vasthouden tijdens het rijden is al verboden, of u hem gebruikt maakt niet uit. Het verbod geldt ook in de file. Ook het tussen hoofd en schouder klemmen van de telefoon mag niet. De politie kan zonodig uw auto of kleding doorzoeken.

Onderzoeken hebben overigens aangetoond, dat alle vormen van mobiel bellen, dus ook handsfree bellen, de concentratie en het reactievermogen van de automobilist verminderen.
Zo blijkt uit Engels onderzoek door verzekeringsbedrijf Direct Line Insurance dat mobiel bellen in de auto riskanter is dan drankgebruik. In het onderzoek werd de reactiesnelheid gemeten. Bij een gemiddelde snelheid van 70 mijl (112 kilometer) per uur heeft een normale weggebruiker 31 meter nodig om te reageren. Dronken bestuurders hebben vier extra meters nodig en bestuurders met een headset reageren na 39 meter. Afgemeten laatste is de bellende automoblist met de gsm in de hand. Die reageert doorgaans pas na 45 meter.

Als bellen echt noodzakelijk is, zorg er dan voor dat u handsfree belt. Zelfs dan leidt het bellen tijdens het rijden u af. Het luisteren naar de radio, een gesprek met uw medepassagier, het instellen van uw navigatieapparatuur of zelfs het eten van een appel kan in dat opzicht net zo zeer afleiden. Eigenlijk zou zelfs handsfree bellen verboden moeten worden, maar volgens 3VO is daar geen maatschappelijk draagvlak voor. Er zou misschien wel een opstand uitbreken.

Ondertussen kan ook een handsfree beller tegen een boete aanlopen. In artikel 5 van de Wegenverkeerswet wordt immers gesteld, dat het automobilisten verboden is om zich zo te gedragen dat zij gevaar veroorzaken of kunnen veroorzaken. Een schemergebied waarin veel denkbaar is. Want handsfree bellen kan net als het roken van een sigaret of eten van een appel zo nu en dan een gevaar opleveren.

Medewerkers van de Gasunie mogen tijdens het werk niet meer bellen in de auto, ook al doen ze dat handsfree. Het bedrijf maakt als uitzondering dat er mobiel gebeld mag worden bij ernstige, dan wel levensbedreigende situaties. Ook wanneer er sprake is van calamiteiten, storingen of incidenten waar Gasunie als bedrijf mee te maken heeft, mogen de medewerkers telefoneren vanuit de auto. Het bedrijf heeft het verbod in de gedragscode voor het personeel laten opnemen.

Gasunie staat niet alleen. Al eerder voerden Shell, de NAM en Exxon een dergelijke regel in. Cap Gemini, een van de grootste adviesorganisaties in Nederland, maar ook bijvoorbeeld Albert Heijn en KPN piekeren er niet over om bellen in de auto totaal te verbieden voor hun personeel. Voor deze bedrijven is het belang van continue bereikbaarheid veel te groot. Slowakije is voor zover bekend het enige land met een volledig verbod op bellen in de auto.

Er bestaan diverse oplossingen voor handenvrij bellen. Fabrikanten als Sony Ericsson, Nokia, Jabra en Plantronics bieden diverse draadgebonden en draadloze (bluetooth) headsets die u direct kunt gebruiken. Met de functie voor spraakactivering kunt u bij veel headsets een gesprek beginnen en beantwoorden zonder de telefoon aan te raken. U kunt dus beide handen aan het stuur houden.

Een bluetooth speakerphone is een soort luidspreker/microfoonsysteem, om te bellen en gesprekken aan te nemen in de auto. Veel van deze apparaten ondersteunen voice dialling. Daarnaast kunt u een complete carkit laten installeren. Er zijn carkits met een kabeltje naar een houder, waar u de telefoon in kunt plaatsen, en carkits die via bluetooth draadloos in verbinding staan met het mobieltje.

6 Comments on “Handsfree bellen: Opvallend Nieuws

  1. Inderdaad 🙄 de boete werd met ingang van 1 januari 2006 verlaagd naar 130 euro. En sinds 1 april jongstleden kost handheld bellen in de auto 150 euro…

  2. Heb niet op actualiteit gelet. En eigenlijk had ik de passage willen schrappen. Beetje haastwerk geweest. Sorry heren! Maar, ik heb jullie voor de broodnodige correcties, toch? 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*