Elektrisch rijden is onzinnige investering

Bij de uitgang van de AutoRAI kreeg ik vorige week een folder in mijn handen gedrukt over elektrisch autorijden. Ik moest meteen denken aan het artikel wat ik onlangs in het AD las en dat mijn gedachten over elektrische auto’s bevestigd. De propaganda-machine voor dit fenomeen draait namelijk wel op volle toeren, Minister Eurlings trekt er 10 miljoen euro voor uit. Balkenende ‘wil’ dat er in 2020 1 miljoen van rondrijden.

lotus-balk

Mooi allemaal, maar er zijn nog zoveel hindernissen te overwinnen dat het juichen nog even moet worden uitgesteld. Ik citeer milieudeskundige Raymond Gense. Hij werkt bij Pon Holdings als manager duurzame ontwikkelingen: “De euforie over de elektrische auto is geheel onterecht. Elektrisch rijden heeft inderdaad de toekomst, daar is geen twijfel over mogelijk. Maar dan hebben we het wel over tien of misschien zelfs twintig jaar. De komende jaren bewijzen we het milieu er helemaal geen dienst mee. De stroom die de elektrische auto’s voeden, komt uit elektriciteitscentrales die veel CO2 produceren. Nederland loopt in Europa achter met het opwekken van groene stroom, het gaat omhooguit 6 procent van ons stroomverbruik. Bij vrijwel alle initiatieven die op dit moment worden gesubsidieerd, gaat het om elektro-auto’s die zich qua gebruikscomfort niet kunnen meten met de huidige benzine en dieselauto’s. Na maximaal 250 km moeten de accus opgeladen worden en dat duurt veelal uren. Ook is de veiligheid een potentieel probleem. Bijna alle elektrische auto’s die je nu kunt kopen, zijn omgebouwde versies van bestaande modellen. Er is simpelweg een pakket van tientallen tot honderden kilo’s op de achterbank gelegd. Soms zitten de accu’s met een paar spanbanden vast. Die auto’s hebben ook nog nooit een EuroNCAP botsproef ondergaan. Wat denk je wat er gebeurt als zo’n auto in een kettingbotsing verzeild raakt? Dan krijgen de inzittenden een paar honderd kilo aan accu’s te ‘verwerken’ en is de letselschade niet te overzien.

elektrische-auto(illustratie: Han Hoogerbrugge).

Nog een belangrijk nadeel van de elektrische auto is voorlopig ook de prijs. Voor een beetje gezinsauto met 200 km actieradius heb je een accupakket nodig ter waarde van tenminste 70.000 euro. Een elektrische gezinsauto kost dan zomaar 100.000 euro. Ook al zou zo’n accu een levensduur hebben van tien jaar (wat zeer de vraag is) dan ben je daarna je investering van 70.000 euro kwijt. Die enorme afschrijving maakt van de elektrische auto op dit moment een onzinnige investering totdat de accu’s goedkoper en duurzamer worden. Dit gebeurt pas bij productie van grote series en daar zijn we de komende jaren nog niet aan toe.”
Ook over de voordelen van elektrisch rijden kun je twisten. Een elektrische auto hoor en ruik je niet. Maar over dat geluid kun je discussieren. Sommige vinden het gevaarlijker omdat voetgangers en fietsers een elektro-auto niet horen aan komen. Gense verwacht wel dat de elektrische auto in de toekomst haalbaar is. “Maar we moeten de industrie eerst de tijd geven en onze elektriciteitsopwekking verder ‘vergroenen’ door het bouwen van windmolen- en zonnepanelenparken. Voorlopig kunnen we ons belastinggeld beter investeren in het rijden op bijvoorbeeld groen gas, dat verkregen wordt uit vergisting van mest en ander organisch afval. Het is volkomen CO2 neutraal en verbrand extreem schoon zonder uitstoot van fijnstof of NOx. Het is goedkoper dan rijden op benzine of diesel, het stimuleert de agrarische sector en maakt ons onafhankelijker van dure en schaarse olie. Veel fabrikanten leveren al auto’s die hierop kunnen rijden en je kunt al op 22 plaatsen in Nederland aardgas tanken. Daar help je het milieu en onze economie vandaag al mee.”

5 Comments on “Elektrisch rijden is onzinnige investering

  1. Het is op dit moment waarschijnlijk inderdaad nog niet zinvol, maar wanneer moet je er dan mee beginnen? Hoe moet er ervaring opgedaan worden?
    Wel denk ik dat het inderdaad verstandig is om niet alle pijlen op elektrische aandrijving te richten. Dat is een beetje kortzichtig.

  2. Ik denk dat electrische auto’s eerder toekomst hebben bij bv de post of melkboer (mensen die constant-stop-start afstanden afleggen)
    Maar om daar zelf mee te rijden? Nee, dank u.

    Voor korte afstanden af te leggen zou er beter OV moeten zijn en voor lange afstanden neem je eerder de auto…electrische auto’s zijn het omgekeerde dus?

  3. @KR: Zodra elektrische auto’s betaalbaar zijn – dus in massaproductie gaan – en zodra het opwekken van elektra voor een groot deel groen dmv wind- en zonne-energie gebeurt. Simpel toch? Maar @Anthony: ik denk wel dat het met openbaar vervoer (bussen) en bv taxi’s sneller ingevoerd moet kunnen worden.

  4. Prijs van 100K is onzin. Je kunt je nu inschrijven voor de Tesla Model S en die begint bij 50K, en de Model S rijdt een stuk verder dan 200km. Bijvoorbeeld 400km: http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/10/tesla-roadster-doet-even-241km-zonder-te-tanken

    Die 6% groene stroom is trouwens over 2007, ik denk dat dat percentage nu wel hoger ligt?

    En als laatste een opmerking over VAG, dit gehele verhaal is zo te zien afkomstig van PON Holdings en die bieden nog geen hybrides of elektro waggies. Ze zijn er wel druk mee bezig maar zullen waarschijnlijk een van de laatsten zijn die met een productiemodel op de markt komen. In dat kader is dit verhaal natuurlijk niet helemaal serieus te nemen. ECE Cars is zelfs al bezig met het ombouwen van Golfjes (speciaal voor de overheid?) http://www.autoblog.nl/archive/2008/06/18/nieuwe-importeur-ece-brengt-elektrische-autos

    PS: dit lijkt me sowieso geen handige stap voor PON, zeker niet voor fleetsales. Vooral de overheid wil het goede voorbeeld geven en die willen elektrisch of hybride rijden, PON heeft echter geen aanbod… alleen dat gas?

    • In 2020 moet het percentage groene stroom 20 procent zijn. En als we dan massaal op elektra willen rijden, is dat gewoon niet haalbaar. http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7561#a1
      Dus…
      Dat hier iemand van Pon Holdings aan het woord is en voor een deel voor eigen parochie zal preken is ieder weldenkend mens wel duidelijk. Maar ze hebben valide punten, daar gaat het mij om.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*