Elektrisch Lotusje

Nieuws van Lotus Engineering: hoe vind je dit concept voor een elektrisch stadsautootje? De studie werd gemaakt in opdracht van het blad Automotive Engineer en daarmee is het dus helemaal niet zeker dat het modelletje er ook daadwerkelijk zal komen. Wie weet neemt een van de Chinese makers het ontwerp over? (Yes, we copy right!)

Lotus Elektra

In elk geval werd dit Lotus-concept in twee weken uit de grond gestampt. De kleine Lotus is met een lengte van 2,60 meter zelfs nog korter dan de Toyota iQ, maar heeft wel dezelfde interieuropstelling. Onder het aluminium spaceframe zijn de accu’s ondergebracht en het geeft bovendien door zijn stijfheid bescherming bij aanrijdingen. De zonnepanelen op het dak vind ik echt een uitkomst, waarom heeft men daar niet eerder aan gedacht? Ze leveren energie ter aanvulling van de accu’s. Het superkleine en lichte autootje is uitgerust met honderd lithium-ionaccucellen (ter vergelijking: de Tesla Roadster heeft er 6831) en ze kunnen in 3,5 uur worden opgeladen. Er is plaats voor nog eens honderd accucellen voor een grotere actieradius of voor gebruik van de auto in kouder weer, als de prestaties van de accu’s afnemen. Met het standaard accupakket is de actieradius honderd kilometer en de auto heeft een max snelheid van 100 km/u. De supermini is verder voorzien van magnesium schuifdeuren en van kunststof bumpers, die bij wijze van verbeterde kreukelzone verpulveren tot poeder bij een crash. Ik zeg: kom op Lotus, snel bouwen die handel. 🙂

8 Comments on “Elektrisch Lotusje

  1. Wauw, 100km, dat is zelfs voor woon-werk-verkeer erg nipt.
    Ik blijf erbij, de beste toepassingen voor elektrische auto’s zijn postbedeling en de melkboer, verder kan ik echt niks nuttigs voor zo’n auto’s bedenken.

    “Waarom heeft men daar niet eerder aan gedacht? ”
    Misschien omdat het dak van een auto te klein is om genoeg energie op te wekken voor te rijden? (Audi levert al langer zonnecellen op het dak, voor de A8 kan je dat krijgen om de auto koel te houden als hij in de zon staat geparkeerd)

  2. @Anthony, je zult zien dat er binnen no-time elektrische autos zijn die meer vermogen krijgen. Binnen tien jaar staan de eerste in de straat. Alles wat nieuw is moet wennen…
    Qua zonneenergie: straks zijn er dus ook krachtiger zonnecellen die dat wel kunnen. Ik hoop het, want ik vind het zeer sympa.

  3. @Viola
    In tegenstelling tot computers verdubbelen accu’s niet elk jaar van capaciteit. Die ontwikkeling gaat veel trager.

  4. Inderdaad – de eerste twintig jaar gaat het hele elektrische-autoverhaal zonder zeer intensieve overheidsbemoeienis (lees ‘flankerend beleid’ – en overheden kennende zal er al heel snel naar restrictief beleid worden gegrepen want faciliteren kost geld en politici willen de goegemeente maar al te graag vertellen wat goed voor ze is – zolang ze zich er zelf maar niet naar hoeven gedragen) nergens over. De prijs van een bruikbaar accupakket per kilowattuur gaat inderdaad wel omlaag, maar lang niet zo snel als de geitenwollensokkenclubs en de energiebedrijven het voorspiegelen – men *hoopt* van een huidige kostprijs van 500 euro per kWh in 2015 uit te komen op 350 euro per kWh. Dat schiet niet op. Bovendien blijft dan nog steeds het feit dat een kilo brandstof veertig keer meer energie bevat dan de beste accu’;s die we op dat moment hebben. Voordat we met alle geweld elektrisch willen rijden zou het misscihen handig zijn om stationaire energiebronnen te verduurzamen, want daar geldt dat probleem niet. Maar goed, dan zijn er ook geen consumenten die je met een ‘schuld en boete’ milieuverhaal direct kunt opzadelen met de kosten en de nadelen…

  5. Ik heb het al vaker gezegd: ik vertel hier wat de autobouwers mij vertellen – ik pretendeer niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Maar ik weet wel dat er een enorme lobby vanuit de autoindustrie naar de politiek gaande is. Een politiek die zich wellicht steeds meer bewust wordt van het feit dat rijden op elektra wellicht best eens EEN VAN DE oplossingen kan zijn. Als ik dan kijk naar het Tesla Model S dan is de technologie wellicht verder dan we denken. Inderdaad, het vergt grote investeringen. Maar onderhoud aan de bestaande ‘bronnen’ vergt dat ook. En dan heb ik het nog niet eens over hele oorlogen die gevoerd worden onder het mom van ‘vrede’ terwijl het gewoon om grondstoffen gaat. Het is maar waar je het geld in stopt.
    Je moet ook bedenken dat er in vervlogen jaren zeker ook wel mensen waren die zeiden: ‘Vliegen, puh, die technologie is er nog lang niet, dat kan pas over dertig jaar’. Terwijl de technologie zich wellicht verrassend sneller ontwikkelde. Je weet het niet. En ik berust daarin. Ik geef hier slechts door wat ik hoor en lees, dat is mijn taak.

  6. Het is niet alsof vanaf de dag dat de elektrische auto op punt staat en gecomercialiseerd is, dat er plots geen oorlogen meer gevoerd zullen worden of bestaande bronnen niet meer onderhouden zullen worden. Kernenergie heeft toch ook niet steenkool verdreven?

  7. Tachtig procent van de lithiumvoorraad van de wereld bevindt zich trouwens in Bolivia. Kunnen we ons alvast voorbereiden op de verhalen over massavernietigingswapens en hoe erg het Boliviaanse volk wel niet wordt geknecht door het dicatatoriale bewind aldaar… 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*