Betaalbare droomauto: Opel Astra GTC

Bij Opel zijn ze goed bezig. Het design van de nieuwe Astra GTC werkt tenminste aardig op mijn hebben-spieren. “We wilden dat de Astra GTC de ultieme uitdrukking zou zijn van de designtaal van Opel – Sculptural artistry meets German precision – en dat hij gestalte zou geven aan onze passie voor auto’s,” aldus Mark Adams, Vice President, Opel Design. “Emoties mochten echter de functionaliteit niet overschaduwen: de Astra GTC is een intelligente en betaalbare droomauto.”

De designers hebben de spanning gemaximaliseerd door het aantal lijnen te beperken, er zijn er slechts drie. Allereerst de kenmerkende ‘Blade’ van Opel, een smalle, strakke lijn die van de voordeur naar de onderzijde van de achtervleugel naar beneden golft en de zijkanten een energieke uitstraling geeft, loopt in dezelfde richting als op de Insignia. Daarnaast loopt, vanaf de deurgreep een tweede lijn naar de achterkant van de GTC, die het spectaculaire postuur benadrukt door de oppervlakken op te splitsen in een smal inspringend deel en een brede schouder. De derde lijn, die het zuivere, sportieve silhouet van het dak volgt, is afgewerkt met chroom en accentueert de vorm van de ruiten, die de blik naar de fraai geïntegreerde spoiler leidt.

De blik is intens met smalle koplampen met de vorm van arendsogen en vleugelvormige ‘Wing’ dagverlichting. Ze vormen de uiteinden van de verfijnde verchroomde strip met Opel-logo en het afzonderlijke, opvallende trapeziumvormige radiatorrooster, dat lager werd geplaatst om de voorzijde een sportief karakter te geven.

De schouders vormen het meest indrukwekkende onderdeel van de Astra GTC. Het krachtige ontwerp geeft de auto imposante proporties en een sterke uitstraling van doelgerichtheid door het lage, brede postuur van de auto op de weg te benadrukken. De lijn van de C-stijl loopt door in de achterkant en krult zich tot in de achterspoiler, die op ingenieuze wijze werd geïntegreerd in de doorlopende daklijn. Optioneel verkrijgbare LED achterlichtunits beklemtonen het horizontaal uitgewerkte, ‘Wing’ motief van de achterlichten.

Ook technisch is er veel nieuws, ik beperk me hier even tot het volgende: er zijn er vier voor dit model, twee benzinemotoren (1.4 , 1.6 en 2.0 liter) en een 2.0 liter turbodiesel CDTI. In 2012 zal ook een OPC-versie worden gelanceerd. Ze zijn allemaal gekoppeld aan een zesbak en hebben start/stop technologie.
Nog wat rijhulpsystemen: de tweede generatie van de Opel Eye-camera, die extra functies krijgt nu nog meer van de in de EU gangbare verkeersborden. En het Lane Departure Warning systeem kreeg een nieuwe Following Distance Indicator, die visueel de afstand tot de voorligger aangeeft.

De Adaptive Forward Lighting met bi-xenonkoplampen kreeg bovendien High Beam Assist die de grootlichten in- en uitschakelt naargelang er voertuigen op de weg zijn kan worden aangevuld met een Intelligent Light Ranging-systeem (ILR) dat met de camera van het Opel Eye de afstand meet tot de voorligger en het patroon van de dimlichten daaraan aanpast. Zo is de verlichting van de weg altijd optimaal zonder andere bestuurders te verblinden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*