Audi TTS – Massaproduktie op z’n mooist

Vorige week mijn artikel over de Audi TTS in Aktueel Primo. Hier tekst en wat mooi beeld van fotograaf Raymond de Haan.

Wordt de ‘gewone’ TT wel eens de Golf in een deftig jasje genoemd, de TTS draagt dezelfde stijlvolle smoking, maar dan met opvallende details die het plaatje helemaal afmaken. En hoewel uiterlijk bij een emotioneel geladen product als auto’s vaak de doorslag geeft, zijn sportieve prestaties ook niet te versmaden. De snelste TT heeft zowel looks als brains.

© House of TXT

Dit jaar bestaat het model TT tien jaar en dat werd gevierd met de komst van de TTS, de snelste Audi TT ooit. Maar als ik hem start, ben ik een beetje teleurgesteld: wat een verlegen geluidje… Ik moet meteen aan schoenen met spekzolen denken, bordeelsluipers waarmee je in het donker onhoorbaar wegrent als je de echtgenoot van je minnaar/es hoort aankomen. In elk geval zul je de buurt niet lastig vallen met een ronkende motor. Zonder gekheid: dat iele geluidje heeft uiteraard alles te maken met het aantal cilinders want deze 272 pk sterke sportieveling heeft een gewone 2.0 liter viercilinder TFSI motor onder de kap. Nou ja, ‘gewoon’ is misschien het verkeerde woord want dit motorblok – dat ook in de Golf GTi, Audi S3 en Seat Leon Cupra ligt – werd danig opgekieteld en kreeg onder meer een andere, krachtiger turbo en een grotere intercooler. De concurrenten van de TTS, Nissan 350 Z en de Mercedes SLK 350, hebben twee cilinders meer en klinken aan de start veel indrukwekkender. Maar naarmate de TTS-toerenteller stijgt is dat allemaal vergeten.

Omdat ik een exemplaar in gloedoranje gespoten ‘smoking’ bij me heb, zie ik me genoodzaakt om mijn snellere rijervaringen vooral ’s nachts op te doen. Aldus raas ik me onbespied gewaand over de verlaten Nederlandse snelwegen, jank ik met neergerolde ruiten door tunnels en zoef ik over maanverlichte rotondes. Ondertussen genietend van het turbofluitje en de beheerste roffel die ook met dichte vensters in het interieur goed hoorbaar is. De zes versnellingsbak is een weldaad zo soepel glijdt hij door de verzetten en bij het terugschakelen hoor ik telkens een lekkere roffel uit de uitlaat komen. Toch is dit geen auto die je vooral op hoge toeren moet rijden om ervan te genieten. Het echte genot zit ‘m in de trekkracht van 350 Nm die al vanaf ongeveer 2.500 toeren per minuut beschikbaar is. Je kunt ‘m dus ook lekker schakellui rijden terwijl hij ook lekker wellustig is als je gas geeft.
Al gauw ben ik het snelweg-gejakker al gauw zat – het is daar toch de auto niet voor. Je wilt dat anderen hem goed kunnen bekijken en niet slechts als een oranje schim langsflitsen. En dus neem ik hem mee voor wat polderweggetjes-lol en laat rubber achter op het parkeerterrein van een verlaten industrieterrein voor het speelse gevoel. Daarbij komt pas echt een grote glimlach tevoorschijn. Een magische Audi-gadget zijn de magnetisch gestuurde schokdempers. In de normale stand laten die zich al lekker gelden, maar zet je het systeem in standje ‘sport’ dan kun je echt lekker hoeken. De auto wordt dan nog iets verlaagd en nog een stuk scherper, vooral als je snelle stuurbewegingen maakt. Mijn zitvlees en rug wordt nu als op een trilplaat door elkaar gerammeld: het comfort wat ik bij Audi zo op prijs stel is ver te zoeken. Maar dat wordt goedgemaakt door het ‘van alle markten thuis’-gevoel dat me meteen overspoeld. Dát kan dus ook met deze auto die door velen ondanks de nieuwe styling toch nog als een soort brave borst – een kappersautootje – wordt gezien. Niet dus! De TTS stuurt lekker direct en heeft nauwelijks tijd nodig om zich naar de bochten te ‘vouwen’. Het ESP-systeem is in twee standen uit te schakelen zodat je – volgens Audi – beheerst kunt driften. Dat is een tegenstelling die tot uitproberen uitnodigt. Door de Quattro-aandrijving, heb ik eerst enorm moeite om de auto uit balans te krijgen. Je kunt werkelijk keihard de krapste bochten in duiken, zelfs met sloten ernaast word ik niet bang. Ik laat de overmoed niet al teveel opspelen en verplaats mijn speelterrein naar een in het maanlicht badende rotonde waar ik opnieuw zijn grenzen verken. Maar telkens als ik het gas plotseling loslaat, schuift hij steeds heel parmantig over vier wielen naar de buitenkant van de baan. Even mijn rechtervoet neer en hij trekt zichzelf weer recht. Een kind kan de was doen. Natuurlijk zijn er spannendere auto’s om dit mee te doen, maar voor mensen die niet elke dag dwars willen is dit wel een heel fijn en veilig speeltje.

En mooi! Massaproductie doet werkelijk niets af aan dit model – hij ziet strak en sportief uit en stiekem doop ik hem de David Beckham onder de sportcoupes. Hij ziet er lekker uit en kan ook nog wat. Om te zorgen dat je als S-koper niet per ongeluk wordt aangezien voor een ‘ordinaire’ TT-koper, heeft Audi deze snelle coupé voorzien van chromen spiegels, een nieuwe lage voorbumper en nieuwe units voor de mistlampen. Het ziet er behoorlijk heftig uit en de inmiddels onvermijdelijke LED-lampjes onder de koplampen maken dat iedereen hem in de binnenspiegel herkent. Vooral in de kleur Gloedoranje krijg je veel commentaar. Mijn antwoord hierop luidt steevast: ‘Tja, ik heb ‘m besteld toen we nog op dreef waren tijdens het EK’…
Heb je net die slome voorganger ingehaald, dan vallen zijn of haar ogen automatisch op de vier uitlaten die ieder S-model heeft. En het spoilertje dat ook handmatig te bedienen is, blijft een geinige gadget in de file. Ook fraai: de standaard 18-inchwielen lijken op die van de S8 en laten veel ruimte om de remschijven en klauwen te laten zien. Daarop prijkt dan ook nog het TTS-logo.

Het interieur is een spekkie naar het bekkie voor iedereen die van Stijl met een grote S houdt. Natuurlijk lijkt het veel op dat van de TT, maar sportiviteit wordt hier extra benadrukt en gecombineerd met veel fraais. Het afgeplatte sportstuurtje ligt lekker in je hand en de met aluminium beklede pedalen liggen lekker onder je voeten. De snelheidsmeter en toerenteller hebben lichte, grijze en vooral duidelijke wijzerplaten. Hier tussenin zit een info-systeem waarop je zelfs je rondetijden kunt vastleggen. Achter het stuur zitten ook lange mensen behoorlijk oké en de stoelen zijn standaard bekleed met tweekleurig zijdenappa-leder. De kleine pook met TTS-logo past ook in kleine handen en her en der zijn fijne aluminiumaccenten aangebracht. Kies je voor de Roadster, die tegelijk met deze TTS Coupé werd geïntroduceerd dan zoef je de kap in twaalf seconden open. En kun je extra genieten van het tussengas geluidje van de cabriolet. Nadeeltje is het inparkeren met deze auto. Parkeersensoren zijn niet standaard en dat is door het slechte zicht naar achteren eigenlijk naadje. Ruzie met Amsterdammertjes en andere auto’s op krappe parkeerplaatsen is zonder al te gek gedrag al gauw gemaakt. Voor €672 extra kun je die extra ‘ogen’ wel laten monteren. Een dubbel gevoel krijg ik ook bij het zien van de royale ruimte onder de achterklep. De smoes: “Mijn jurkjes/beautycases/schoenen pasten niet in de kofferbak dus ik moet hóógnodig shoppen,” gaat niet op als je met deze auto samen met je lover naar het zonnige zuiden vertrekt.

De concurrentie van de Audi TTS bestaat uit modellen als de Nissan 350Z, de Mercedes SLK 350 en de BMW Z4 3.0i. Om de strijd aan te gaan met de Z4M, de Porsche Cayman of de SLK 55 AMG is de auto nog niet krachtig genoeg. Er doen dan ook al maanden geruchten de ronde dat er een TTRS op komst is, met een potente vijf- of zescilinder turbomotor. Bij Audi doet men er nog geen toezeggingen over, maar reken maar van ‘Jawohl’ in het nieuwe jaar.
Gek genoeg concurreert de TTS vooral met de TT met de 3.2 V6 motor. Deze is maar €5.000 goedkoper, heeft 22 pk minder, niet de magnetische dempers, kleiner lichtmetaal en is nog zwaarder en onzuiniger ook. Even doorsparen voor een TTS is daarom gewoon een verplichting. Toch denkt men daar bij Audi anders over: volgens de makers is de V6 meer voor klanten die vooral voor comfort gaan en de TTS voor sportiever mensen die houden van krachtexplosies.

Hoe snel, hoeveel?
Naam: Audi TTS
Vermogen: 272 pk
Max koppel: 350 Nm vanaf 2500 t/pm
Topsnelheid: 250 begrensd
Acceleratie 0-100 km/h in sec: 5,4
CO2-uitstoot: 188 g/km
Gewicht: 1415 kg
Op de markt: juni 2008
Prijzen: Vanaf €62.900 voor de Coupé en €67.460 voor de Roadster inclusief BTW en BPM.

1 Comment on “Audi TTS – Massaproduktie op z’n mooist

  1. Morgen naar de Motor Show en ik lees dat er bij BASF vier TT-Essen 😉 naast elkaar staan te schitteren (hal 6, stand 014).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*