Volvo XC60 in De Pers

Vandaag in dagblad de Pers, mijn stukje over de Volvo XC60. De volledige tekst lees je hier, de ingekorte versie via deze link bladeren naar pag. 16. Overigens: de foto’s zijn in onze hoofdstad gemaakt door Henk vd Hurk, Autovisie’s vaste fotograaf. Mooi!

Waren Volvo’s voorheen onopvallende familieauto’s, bij de XC60 hebben de designers de visuele volumeknop op tien gedraaid. De nieuwe Volvo XC60 is uiterlijk krachtig aanwezig en innerlijk sfeervol in Zweeds design met elegante zwevende middenconsole en duokleurige, zachte lederen stoelen die uitnodigen tot erin wegzinken. Al doende word ik echter acuut naar mijn jeugdjaren gekatapulteerd en zit weer naast opa op de tractor. De stoel van deze ‘kleine’ SUV staat echter al op z’n laagst en dus zit ik vast aan herinneringen ‘op de bok’.

Tijdens het rijden blijkt de automatische versnellingsbak wat traag te werken, maar de D5 dieselmotor (185 pk, 400 Nm) trekt behoorlijk stil. Wel is deze door het relatief hoge gewicht van de XC60 (ruim 1700 kg) niet echt vlot. Het lijkt of er permanent drie deelnemers van Worlds Biggest Loser meerijden wat als voordeel heeft dat je er helemaal ‘zen’ van wordt.

Een addertje onder de Zweedse zoden houdt me uit een al te meditatieve staat. Een Volvo valt tegenwoordig immers niet te bespreken zonder de alfabetbrij van veiligheidsfeatures: DAC (Driver Alert Control), DA (Distance Alert), BLIS (Blind Spot Information System), DTSC (Dynamic Traction Stability Control), RSC (Roll Stability Control), CWAB (Collision Warning with Auto Brake) en WHIPS (Whiplash Protection System). In de praktijk betekent dit dat je constant met bliepende zoemers en waarschuwende rode lichtjes wordt geconfronteerd. Vooral de DA, dat ervoor zorgt dat je voldoende afstand tot je voorganger houdt, irriteert. Het werkt namelijk ook prima als andere weggebruikers voor je neus invoegen en in druk verkeer krijg ik bijpassende vlekken in mijn nek van de rood opflikkerende alarmbalk onderin de voorruit.

Volvo’s allernieuwste ‘Big Brother’ heet City Safety en ik probeer ‘m op een speciaal parkeerterrein. Het werkt met een lasercamera achter de binnenspiegel die constant de weg scant op vertragende of gestopte weggebruikers. Heeft het iets ontdekt en reageert de bestuurder niet, dan remt de auto zelf om de klap te voorkomen of schade te beperken. Aldus rijd ik recht op een blokkering af en… bots er vol op. De clou: ik reed ongeveer vijftig km/h terwijl het systeem werkt tot snelheden tot 30 km/h. Vooral handig in de file: eindelijk zonder brokken te maken lippen stiften en krantjes lezen. Ook leuk: op deze auto krijg je – afhankelijk van de gekozen systemen – bij Volvo’s eigen verzekeringsmaatschappij 10-20% korting op je premie.
De Volvo XC60 is er vanaf €47.950.

1 Comment on “Volvo XC60 in De Pers

  1. Ik moet zeggen dat ik dit een van de meest geslaagde SUV’s van dit moment vind.
    Vooral het interieur valt bij me in de smaak. Fris, met bijzonder gebruik van het hout.
    Viel de schade aan de auto mee?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*