Audi A5 Sportback

Een aantal weken geleden mocht ik mee naar Italie om Audi’s nieuwe A5 Sportback te rijden. Ik schreef erover voor Autovisie, nu hier. Veel leesplezier:

c-AudiA5Sportback-Viola3

Bij Audi is men de laatste jaren zeer succesvol met het opvullen van allerlei bestaande en door hen zelf uitgevonden niches. De A5 Sportback is een kruising tussen een coupé, sedan en stationwagen. Voor mensen die niet kunnen kiezen? Of juist voor mensen die juist álles willen? In elk geval is hij als een midlifecrisis: de verrassing zit ‘m in de staart.

Door Viola Robbemondt © House of TXT

Bij Audi weet men: wil je rekken en bijblijven dan moet men een merk niet alleen zorgvuldig herprofileren (100 jaar oud en toch hip), maar vooral spraakmakende debutanten toevoegen zodat het verwende publiek keer op keer verrast wordt door fris’ en fruitigs.

c-AudiA5Sportback3

Hebben mensen het over de A5 Sportback, dan lijkt dat een beetje op de praat waarvan midlifecrisistypes zich bedienen als ze het hebben over hun minimaal twintig jaar jongere, nieuwe aanhang. “Ze heeft alles wat de ‘oude’ ook had, maar dan zonder het gezeur”. In geval van auto bestaat het ‘gezeur’ uit de burgerlijke looks van de meeste stationwagens. En de blèh-factor die sedans hebben, nadat de eerste verliefdheid van de aankoop is weggetrokken. Het is het allemaal nèt niet, deze koper wil méér. Alles om precies te zijn! In dit soort gevallen is de A5 Sportback de absolute redder. Met zijn gestrekte ‘lijf’ en bevallige achterdeur met kek, geïntegreerd spoilertje is hij niet alleen praktisch in de omgang – ook háár (grotere) kids hebben eigen deuren en passen goed achterin – maar heeft ook looks waarop je lang, heel lang verliefd kunt blijven.

c-AudiA5Sportback6

De ingrediënten voor liefde op het eerste gezicht mag de marketingmachine van Audi op haar conto schrijven. Niet dat de auto het nodig heeft, maar de locatie voor de eerste rijtesten blijkt treffend. De Italiaanse Toscane staat hier model voor het merk Audi: een streek met een van oudsher grote aantrekkingskracht op een breed publiek. Het logeeradres is als de A5 Sportback: een oud klooster dat zichzelf heruitvond als hotel-met-hippe-spa.
In deze verrukkelijke ambiance beproeven we allereerst de 2.0 liter TFSI, die heel goed bij het model blijkt te passen. De grotere motoren (3.0 V6 TDI, 3.2 V6 FSI) zijn uiteraard verleidelijk en rijden top, maar deze ‘kleine’ benzinemotor met turbo heeft een sterke troef in het vedergewichtdepartement. Met z’n 180 pk (hij is er ook met 211 pk) rijden wij hem in de handgeschakelde uitvoering die bovendien ‘slechts’ voorwielaangedreven is. Minus alle transmissionele en 4×4-elektronica voelt hij een stuk lichtvoetiger (1500 kg) dan bijvoorbeeld zijn 220 kg zwaardere, van alle opties voorziene 3.0 liter V6 TDI broer die we even later rijden.

c-AudiA5Sportback9

In vergelijking tot de coupé houdt de Sportback meer van het relaxte cruisewerk. Hoewel hij veel grip heeft en in bochten door zijn aanzienlijke spoorbreedte heerlijk horizontaal door de bochten glijdt, is de ultralichte besturing minder prettig als je snel langs de druivenplantages wilt zigzaggen. Tijdens de eerste kilometers ben je dan al gauw geneigd om steeds iets te ver in te sturen, zodat je dat constant moet corrigeren. Daar laat de Sportback dus wat sportpuntjes liggen: we voelen het asfalt graag iets vaster in de vingers. Je kunt het oplossen door relaxt te rijden. Of te kiezen voor de multitronic-bak in combi met het optionele ‘Audi Drive Select’ systeem waarmee je het karakter van de auto je ‘eigen’ tintje geeft. De stugheid van het onderstel, gaspedaalrespons, mate van stuurbekrachtiging en het schakelkarakter van de automatische versnellingsbak pas je ermee aan. In standje ‘dynamic’ voel je iets meer weerstand in het stuur en dat is lekkerder bij het snellere werk.
De 3.0 liter V6 TDI is met z’n krachtige optreden onderin ook al een heerlijkheid om te berijden. Samen met de S-Tronic dubbele koppeling in combi met de quattro aandrijving houdt hij ondanks zijn statige gewicht redelijk vlotte pas en reageert hij op alle toerbereiken alert en flexibel: als een echte ‘easy rider’. Ook de 2.0 liter TDI bevalt prima (leaserijders!) en de twee ‘kleine’ motoren (2,0 liter TFSI en 2,0 liter TDI) gaan samen met een recuperatief stop-start systeem dat het – met de 35C graden in de schaduw waarbij wij rijden – niet doet. De extra krachtige accu heeft dan toch al zijn power nodig om de cabine van koele lucht te voorzien. Maar in normale weersomstandigheden haalt de diesel volgens zijn makers een verbruik van 5.2 liter op 100 km en een ultralage CO2-uitstoot van 137 g/km. Dit systeem zorgt er overigens ook voor dat op hellingen met een stijgings- of dalingspercentage van meer dan 10% de remkracht automatisch wordt vastgehouden.

c-AudiA5Sportback-Viola6

Comfort is bij deze auto toch het codewoord en dat wordt nog eens onderstreept door zijn chique interieur dat uiteraard veel lijkt op dat van de A5 coupé. Hiermee wil je op vakantie. Het is net of je in een Koninklijke zetel door het landschap glijdt, de auto lijkt de weg zelf te weten vergeeft je – zoals het een nieuwerwetse Audi betaamd – gladjes al je schakel- en stuurfouten.
Zoals gezegd zit de verrassing van dit model vooral in de staart. Behalve een bagageruimte die je met zijn 480 liter (bij neergeklapte achterstoelen 980 liter) indruk maakt, zijn er aan de derrière ook designtechnische foefjes toegepast. Het derde zijruitje met de opgaande lijn aan de achterkant is bijvoorbeeld een hommage aan de Audi 100 Coupe S uit 1969.

c-Audi100Coupe

De Sportbackdesigners introduceren zelfs een nieuwe term. Want heeft men het bij BMW als het gaat over de C-stijl over de ‘Hofmeister-knick’ en bij Saab over de ‘Hockey stick curve’, daar praat Sportback designer Markus Gleitz over de ‘C-Schwipp’. Gleitz: “We wilden er in eerste instantie een vijfzitter van maken. Maar toen we met het kleimodel in de weer waren en 19 mm van het dak afschaafden om die coupeachtige ‘Schwipp’ te bewerkstelligen, bleek dat al zoveel volume binnenin te kosten dat we besloten om het een vierzitter te laten worden. Daar was wel veel discussie over, maar anders was de auto hoger uitgevallen en had hij ingeboet aan sportieve en dus emotionele looks. Walter da Silva kwam ons om de paar weken opzoeken om de voortgang te checken, commentaar te geven en aan onze opzetjes te ‘schaven’. Net als de coupé is dit dus ook een Da Silva design.”
Op de vraag of deze auto niet teveel zal concurreren met de eigen A4 Avant, zegt product marketing manager Jürgen Klaschka: “Ja. Maar we proberen natuurlijk ook klanten te trekken die normaal bij Mercedes of BMW shoppen. Met deze auto vissen we in veel vijvers. Tijdens clinics is gebleken dat we niet alleen mensen die normaal een combi of een sedan kopen aantrekken, maar ook klanten uit een ander segment, zoals de Astra of de Golfrijder.”
c-Audi's

Het is allemaal te danken aan de emotionele factor die de A5 Sportback uitstraalt. Die wordt overigens in de kleur waarin Audi’s over het algemeen goed uitkomen – zilvergrijs – bepaald niet onderstreept! Je koopt hem uiteraard in de kleur die past bij de ‘Ik wil alles’-gemoedstoestand. En dat is rood. Benieuwd of deze A5 Sportback over een paar jaar nog net zo ‘hot’ is. Of dat zijn zich snel vervelende eigenaar hem dan ook een hoge blèh-factor toekent en die toeschrijft aan de ‘2-year itch’. Het venijn zit ‘m tenslotte in de staart…

c-AudiA5Sportback9

De A5 Sportback is er vanaf 40.800 euro.

7 Comments on “Audi A5 Sportback

  1. Weer een echte Audi. En daar vind ik het volgende van: Het is niet lelijk, maar echt uitblinken door schoonheid doet het ook niet. Optisch een emotieloos stuk blik dat het iedereen naar de zin probeert te maken. Vooral niet te veel uit de band springen (wat ik al zeg: het is niet lelijk). Duits.

    Maar het leverde je wel weer een fijn stukje rijden in de Toscane op! 🙂

  2. Wederom heel benieuwd hoe het er IRL uit ziet. Ik verwacht hetzelfde als KR. Mijn buurman heeft er 1 besteld (wel in S-line grijs) en die verwachten ze in oktober/november.

    Je collega Jeremy Clarkson heeft onlangs nog gezegd: “Men kan weer BMW rijden want alle patsers rijden nu Audi.”
    Daar zit een kern van waarheid in, al moet ik eerlijk zeggen dat mijn buurman dan weer de uitzondering is op de regel..

  3. Ben niet meteen wild van deze wagen, maar vind het wel een slimme zet. De A5 scoort beter in de verkoop dan de 3 coupé, en denk dat deze ook beter gaat verkopen dan een 3 GT (die net als de 5 GT waarschijnlijk wat monovolume-achtige trekjes gaat krijgen terwijl een 4/5 deurs coupé à la CLS in dit segment beter gaat aanslaan). Mogelijk gaat hij wat klanten afsnoepen van de A4, maar dan eerder van de berline dan van de break. Nu dat is niet echt een probleem, want ten eerste zouden ze misschien toch naar de concurrentie overlopen wanneer zij een gelijkaardig model zouden aanbieden en daarenboven klopt men ze via deze weg nog wat meer geld uit de zakken…

  4. Wat ik leuk vind aan audi-design, is dat hun auto’s niet vooroverhellen, maar naar achteren.
    Endan heb ik het over de lijn, bijna alle mooie auto’s, of bekende klassiekers hebben een lijn die naar achteren helt. (zwaardere neus, lichtere kont)

    Een audi mag dan misschien niet de meest boeiende auto ooit zijn, het is gewoon een mooie evenwichtige auto.

  5. Ik vind er nogal weinig aan. Deze auto is er gewoon gekomen door de boekhoudertjes bij Audi. Allesbehalve spannend, eerder extreem voorspelbaar. Vreemd dat er zoveel mensen zo gewichtig over doen. En dan vooral de (auto)journalisten. Een nieuwe auto? Ik dacht het niet.

  6. Wat mij opvalt is dat autofabrikanten bij een ‘compleet nieuw soort auto’ altijd een auto uit hun verleden er bij halen die dan toch weer heel veel overeenkomsten blijkt te hebben met het nieuwe model. Vaak vergezochte overeenkomsten naar mijn mening.
    Ik vermoed dan ook dat ze een excuus nodig denken te hebben om alweer een nieuw model op de markt te dumpen waar niemand (Wees eerlijk! Er is van de crisis nog niets geleerd!) echt op zit te wachten…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*