Winterbanden: doen!

Over het belang van winterbanden hoeven we het – met de heerlijke sneeuwpret van de afgelopen dagen – niet meer te hebben. Het soort rubber dat ervoor wordt gebruikt is minder ‘hard’ en in combinatie met ander profiel heb je meer grip en een kortere remweg bij temperaturen onder 7 graden Celcius. Wat wel erg is, is dat veel mensen niet eens weten wat voor soort banden ze onder de koets hebben. Zijn het all-weather banden of is het zomers rubber? En is het nou echt noodzakelijk om de jaarlijkse gang naar de garage te maken om winterbanden onder je bolide te laten schroeven?

Winterband Goodyear-Ultra_Grip

Uit een recente enquete door Goodyear/Dunlop onder 3500 mensen in zeven EU-landen zijn automobilisten vaak onzeker over deze vragen. Niet zo gek ook, want de wetgeving met betrekking tot winterbanden verschilt in alle Europese landen. Sommige landen, zoals Duitsland, verplichten automobilisten om over te schakelen van zomer- naar winterbanden, terwijl andere, waaronder Engeland, helemaal geen wetgeving voor winterbanden hebben. Verder hebben Europese landen vaak wetten die verschillend zijn van die in buurlanden.

Winterbanden2

“Verkeersveiligheid is een grote zorg en de verwarring over winterbanden moet worden opgelost om het autorijden veiliger te maken,” zegt Tom Delforge, Directeur Communications Goodyear Dunlop voor Europa, het Midden Oosten en Afrika. “Als 43% van de automobilisten denkt dat het geen probleem is om met zomerbanden in de sneeuw te rijden als je maar voorzichtig bent, dan is dat een serieus gevaar. Wij moeten het bewustzijn van de mensen vergroten, niet alleen over winterbanden, maar ook hoe de juiste banden voor de juiste omstandigheden bij kunnen dragen aan de verkeersveiligheid in het algemeen.”

Winterbanden

De resultaten van het onderzoek laten zien dat 34% van de automobilisten die meewerkten aan het onderzoek niet eens zeker wisten of ze zomer- of winterbanden onder hun auto hadden.

Op de bovenste foto staat Goodyear’s Ultra Grip 7+ winterband die als toonaangevend wordt beschouwd op het gebied van winterbanden. Dit fraai staaltje rubber heeft tijdens diverse tests van winterbanden door de Europese autopers topklasseringen gerealiseerd, waaronder de eerste plaats in de tests door Auto Motor und Sport en Auto Bild.

19 Comments on “Winterbanden: doen!

  1. Probleem wat ik om me heen zie in het verkeer is dat de meeste mannetjes met winterbanden onder hun autootjes meteen het gaspedaal dieper menen in te kunnen intrappen waardoor alsnog veel ongelukken ontstaan inclusief de daarbij behorende files….

  2. Zei Roy Fenstra van wie ik me kan herinneren dat-ie eens levensgevaarlijk gewond in het ziekenhuis terecht kwam na een ongeluk. Oorzaak: gaspedaal te diep intrappen op een nat wegdek, Roy? 🙂

  3. Ik zit met een probleem: De enige winterbanden in de juiste maat voor de Morris (de Daihatsu is overleden) zijn van het *kuch* wereldmerk *kuch* ‘Golden Tyre’. Waarschijnlijk uit China.
    Daar heb ik dus geen grijntje vertrouwen in.
    Wat nu te doen? Doorrijden op m’n goede Toyo’s (bevallen me heel goed) of die Chinese bandjes kopen, waar ik geen goed gevoel bij heb?

  4. Dat is inderdaad lastig… Kun je niet tijdelijk een andere auto van iemand lenen? Je moeder? Broer? Zus? Kennissen? Laat je de Morris lekker een tijdje staan tot het weer beter is… Is toch niet zo best voor ‘m, al dat zout…

  5. Steven: ik heb gisteren een minuut of tien achter iemand gereden die er hetzelfde over dacht als jij. Eerst had hij al twee mensen nodig om het pad af te komen, want de wielen hadden geen grip in de sneeuw. Vervolgens glibberde hij tijdens het rijden op de weg alle kanten op (met 20-25 km/h. Waardoor hij niet alleen zichzelf maar ook andere weggebruikers in gevaar bracht. Ik heb flink afstand gehouden, kan ik melden. En dus vind ik jouw opmerking niet getuigen van inzicht. 🙂

  6. @ Steven: Net als Viola ben ik het helemaal niet met je eens. Wanneer er sneeuw op de weg ligt, ben je wel degelijk beter af met winterbanden onder je auto! In Duitsland (waar wij regelmatig komen) controleren ze bovendien behoorlijk intensief, nu bij sneeuw en andere winterse omstandigheden de winterband daar echt verplicht is geworden. Kost je toch € 40,- als je gesnapt wordt.

    Gelukkig kan ik ‘t probleem met de baaaandjes nog even voor me uitschuiven omdat de nieuwe remschoenen voor de Morris nog in backorder staan. Rijden zit er dus sowieso even niet in…

  7. Op autosnelwegen en bij hoge snelheid is het nodig zelfs bij regenweer !
    Ik ken genoeg mensen met ” gezond verstand”
    die zich aanpassen aan de weersomstandigheden
    maar geef toe , ze worden zeldzamer . . .
    Nu ik begrijp dat je in Duitsland of in het zuiden
    van België beter je voorzorgen kan nemen . . .

  8. Touché! Met je messcherpe geheugen is niets aan de hand merk ik. Alleen de omstandigheden waren ietsje anders destijds… Hevige regenval, donker, slecht zicht, aquaplanning etc. Geen goede mix dus.

    Neemt niet weg dat het rijgedrag vandaag de dag aggresiever lijkt te zijn geworden en dat rijden met winterbanden nu eenmaal een behoudende rijstijl vereist. Zeker ten opzichte van mensen die zónder winterbanden rijden. En dáar schort het nog wel eens aan met alle gevolgen van dien…

  9. Ik zie een hele discussies op collega-sites over winterbanden. En dat het geldklopperij zou zijn. Ik ga in dit soort gevallen toch op mijn eigen gevoel af. Als ik met ‘gewone’ banden alle kanten op glibber en met winterbanden niet, dan stel ik mijn vertrouwen toch lekker in die laatsten. Overigens schijnen de nieuwste vierseizoensbanden ook erg goed te zijn; en je mag er onder winterse omstandigheden ook Duitsland mee in. 🙂

  10. Ik ben het met je eens over de hele discussie over “geldklopperij”. Op het moment dat een persoon in dienst van een bandenfirma verteld dat winterbanden toch echt beter zijn in de winter ben ik geneigd te denken: jaja…natuurlijk!
    Maar als er in de onafhankelijke bladen/sites/programma’s toch echt verteld wordt dat winterbanden beter zijn. En als je eigen gevoel & ervaring dit nog eens bevestigd zie ik geen enkele reden om geen winterbanden te kopen.
    Ik ben in ieder geval heel erg blij met de mijne en ik ben er af en toe verbaasd van hoeveel grip ze in sneeuw/ijs condities toch nog hebben. (denk ijsgladde helling omhoog).

  11. @ BART!: Dat is het ‘Wij-van-WC-Eend’ effect.
    Ik zou wel winterbanden kopen omdat ik overtuigd ben van de kwaliteiten op sneeuw en (zij het in mindere mate) ijs.
    Nou nog even wachten op een gerenommeerd merk die ze in de benodigde maat gaat aanbieden.
    Waarschijnlijk kan ik wachten tot ik een ons weeg…

  12. 1 Kanttekening: ik begrijp dat de bandenwereld met zijn ‘7 graden Celsius’ een makkelijk te onthouden vuistregel bij de consument er wil inpompen, maar bij de huidige stand van de techniek klopt het niet (meer). Boven de 7 graden zijn zomerbanden altijd beter, onder het vriespunt zijn winterbanden altijd beter, daartussen zit een grijs gebied. Onder normale, herfstige omstandigheden doen zomerbanden het vaak beter en dat is dan weer een beetje lullig als je zes maanden van het jaar op winterbanden rijdt. 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*