VW Polo GTI, modeljaar 2006

polo gti (2).jpg

Gran Tourismo Injection. Daar staan de drie magische letters voor. En hoewel veel merken de letters tegenwoordig bezigen, horen ze van origine bij Volkswagen en maken hun hot hatch-leden bekend als zijnde sportief en snel. De Polo beleeft met deze nieuwe GTI een mijlpaal in sportieve tradities. Twintig jaar geleden, in 1986, begon het allemaal met de Polo G40 onder wiens motorkap zich destijds 115 paardenkrachten bundelden. De laatste Polo GTI debuteerde in 1998, had 125 pk en haalde een topsnelheid van 205 km/h.

Het nieuwe Polopaardje noteert 150 pk, sprint van 0-100 in 8,2 seconden, kent een topsnelheid van 216 km/h en is daarmee de snelste Polo ooit. Licht bergafwaarts op de Autobahn toucheert ‘onze’ teller zelfs de 220. En hoewel de Golf GTI met zijn 2.0 liter en 200 pk leverende motor natuurlijk zijn meerdere is, laat de kleine broeder zich bepaalt niet van de weg drukken. Hij heeft zelfs een speciale troef in handen.

Het zit ‘m allemaal in de verrassingsfactor. Ik noem dit het ‘Thomas Acda-effect’. Dat beleefde ik ooit tijdens een stand-up comedy-avond. Acda kwam op en stond daar maar zo’n beetje gewoon te zijn. Een tikkie vadsig, wit shirtje, spijkerbroek, gympen… Dus gaapte ik eens en nipte aan mijn rosé. Om luttele minuten later letterlijk van mijn barkruk te vallen van het lachen om wat er allemaal uit zijn mond kwam.

Vertaald in Polo GTI-termen gaat dat als volgt: je rijdt op links op de Duitse Autobahn. De toerenteller hangt op ongeveer 4000 toeren, snelheid rond de 180 km/h. En je hebt nog serieus power over. Een paar honderd meter vóór je een dikke BMW. De bestuurder blikt in zijn spiegels en kijkt weer verveeld voor zich. “Voor dat kleintje hoef ik niet naar rechts,” zie je hem denken. En dan komt ‘t. Want binnen een oogwenk zit dat kleine flitsertje wel degelijk op z’n bumper. We maken het een paar keer mee en noem het kinderachtig, maar ik heb iedere keer de grootste lol om de geschrokken en verbaasde blikken als we de dikke Duitse ‘blazers’ moeiteloos met een extra uitlaatbrul passeren. Een wedstrijdje met een stel jongens in een Honda Civic Type R levert een drietal opgestoken duimen op. Een zakenman die de tank van zijn Mercedes E-klasse vult kijkt ons met een intens vragende blik na als we wegrijden: komt dát geluid uit dát wagentje? Jaja, Thomas Acda surprise! Never judge a book by it’s cover.

Nu wil ik hiermee niet zeggen dat de Polo GTI qua styling nietszeggend is. Bij nadere inspectie kom je erachter dat het zeker een mooie, keurig afgewerkte wagen is met veel Golf GTI trekjes. Z’n stoere V-vormige zwarte grille met honingraat structuur, de zwart omrande koplampen en de dakspoiler 16-inch lichtmetalen velgen met de U-vormige opening. Je ziet meteen dat je niet met een ‘gewone’ Polo te maken hebt. Ook binnenin veel Golf GTI overeenkomsten: de ‘Interlagos’ geruite bekleding en de rode stiksels die overal terugkomen; zelfs in de gordels, de pook, de handrem en het driespaaks-stuur waarop ook nog eens de GTI-zilverapplicatie prijkt. Het is allemaal geinig, maar wel helemaal des VW’s: bescheiden, niet te opvallend. Ratio en emotie hebben in deze GTI wederom een mooie balans gevonden.

Ik word in alle bochten warm omarmd door de sportstoelen en de pook vindt moeiteloos zijn weg door de verzetten. De besturing is vrij licht maar je voelt de weg nog wel goed in je handen en, door een straf onderstel en dito vering, ook onder de derrière. Op serieus hoge snelheden is dat minder prettig want dan zit je al gauw een beetje te stuiteren. Iets te snel genomen bochten waarin ‘ie liever rechtdoor wil, zijn simpel te corrigeren. De wagen is heerlijk wendbaar en hangt ontzettend gretig aan het gas; de minste gaspedaaldruk vertaalt hij in een spurt.

viola in pologti.jpg

Was de vorige generatie Polo GTi vrij stil, deze is qua sound een stuk wilder. Sterker nog: het is een kleine brulaap! Productmanager Christian Wosnitza vertelt: “We hebben daar al veel commentaar op gekregen. En dat zijn niet alleen positieve geluiden. Sommige vinden dit geluid te hard, te rauw. Hij zou teveel herrie maken en dat zou niet passen bij zo’n klein wagentje. Maar ons bevalt het prima. Bovendien is het geluid prima te doseren. Je hoort hem alleen nadrukkelijk als je het gas flink intrapt.”

De vijfbak doet het fijn in samenwerking met een oude bekende, de 1.8 liter 4-cilinder 20 kleps-turbo benzinemotor van Audi’s TT, dezelfde die ook de Seat Ibiza FR en Ibiza Cupra van power voorziet. Leuk detail is dat de Polo net zo groot is als de eerste generatie Golf. Een auto waarmee je dus serieus voor de dag kunt komen, een masculien type.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*