Vrouwen in autoland

vrouw-auto31

Vrouwen in autoland
Onlangs kreeg ik een special van het vaktijdschrift Automotive News Europe onder ogen waarin de 25 Leading Women uit de Automotive industrie werden geïnterviewd. Eén van de vragen aan hen luidde: ‘Wat zijn de grootste obstakels voor vrouwen die graag in de auto-industrie willen werken?’ Een van de dames, Rita Forst, directeur van de afdeling product engineering bij General Motors Europe, zei daarop: “Het zal nog jaren duren voordat we net zoveel vrouwelijke als mannelijke engineers hebben. En misschien gebeurt dat wel nooit. Interesse moet namelijk op jonge leeftijd gecreëerd worden. En dat begint thuis waar de ouders hun dochters een pop geven en tegen hun zoon zeggen: ‘Laten we een ritje gaan maken’. “
Het is waar: als mijn vader me op jonge leeftijd niet mee had genomen naar de showrooms die hij altijd afstruinde op zoek naar een goede deal, was ik waarschijnlijk nooit over auto’s gaan schrijven. En dan nog, om je als vrouw te handhaven in het door mannen gedomineerde wereldje, moet er wat haar op je tanden groeien.
vrouw-auto21

De dames in deze special zijn er duidelijk over. Rita Frost zegt: “Als vrouw moet je in deze business nog professioneler zijn dan mannen. Vrouwen moeten zichzelf meer bewijzen om gerespecteerd, geaccepteerd en gewild te worden.”
En daar ligt nu juist een probleem. Want waar de mannen graag een robbertje ‘vechten’ met hun collega’s, daar wil menige vrouw zich op een bepaald moment niet meer hoeven bewijzen, de competitie aangaan of zich continue professioneel opstellen. Vrouwen hebben vaak een aangeboren behoefte om aardig te zijn en aardig gevonden te willen worden. Die eigenschap zit ons bij het werken met een overdosis mannen in de weg: we willen het veelal gewoon leuk en gezellig hebben op het werk. Mevrouw Frost pleit er dan ook voor dat vrouwen beter begeleid worden op de autowerkvloer. Ze zegt: ‘We zouden ze niet in het diepe moeten gooien, ze hebben mentors en rolmodellen nodig.” Wat mij betreft liefst van de eigen sexe!

vrouw-auto

Nog een uitdaging: vrouwen willen niet bang hoeven zijn dat – mocht er een babywens zijn – ze hun carrière wel kunnen vergeten. In veel landen, Nederland helaas niet uitgezonderd, gaat het er nog traditioneel aan toe en is het niet zo gemakkelijk om in een technische functie, waarin de ontwikkelingen snel gaan, terug te komen na het krijgen van een kind.
Toch doet ook de branche erg haar best om vrouwen te interesseren voor banen in de showroom én werkplaats. Aldus worden er sleutelmiddagen georganiseerd, een paar jaar geleden bijvoorbeeld door Auto Century in Groningen. Chris Bus, algemeen directeur vertelde destijds: ‘Waar we hadden gerekend op ongeveer 30 vrouwen, kregen we 130 aanmeldingen. Het bleef dus niet bij een avond’. Ook de onafhankelijke bedrijven verleiden ons op dit gebied: in samenwerking met het weekblad Flair organiseerde Bosch Car Service een sleutelcursus voor vrouwen en werd overstelpt met aanmeldingen. De wil is er dus wel, nu de juiste weg nog… Navigatie please!

9 Comments on “Vrouwen in autoland

  1. In veel landen, Nederland helaas niet uitgezonderd, gaat het er nog traditioneel aan toe en is het niet zo gemakkelijk om in een technische functie, waarin de ontwikkelingen snel gaan, terug te komen na het krijgen van een kind.
    Maar dat zou denk ik ook voor mannen gelden wanneer ze er een tijd ‘uit’ zouden zijn…

    In een ideale wereld wordt niet gekeken naar kleur, geloof of sekse, maar in de echte wereld is dat helaas anders.
    Wanneer ‘the best man for the job’ een vrouw is, zou zij gewoon gekozen moeten worden, maar ik ben falikant tegen positieve discriminatie. Dat geldt wat mij betreft ook voor kleur, sekse of geloof.

    • Ik ben ook tegen positieve discriminatie. Alleen zijn het nog steeds de vrouwen die de baarmoeder hebben. En daarmee ook (meestal) de hormonen die ervoor zorgen dat je dan thuis wilt blijven om voor het kind te zorgen. Wat hier de vraag is: moet daar rekening mee gehouden worden als zij daarnaast ook erg goed is in haar vak, of niet?

  2. Dat is nu net het moeilijke, een man kan even goed zijn in dat vak en is niet zwanger.
    Ik vind dat vrouwen en mannen nu eenmaal jobs hebben waar ze meer/minder in uitblinken van nature uit. Maar toch moet men bij de selectie voor een bepaalde job niet naar het geslacht kijken.
    Tegenwoordig is alles verrekend met speciale systemen, vakantiedagen voor dit en dat, zoveel werkuren kan je doen etc.
    Ik ben voorstander van het simpele systeem werken=geld, niet werken= geen geld. En een gelijk loon.
    Tuurlijk zouden vrouwen dan wat minder verdienen, maar langs de andere kant lijkt dat me het meest correcte.

  3. @ Viola: ik ben bang van wel… De meeste bedrijven zitten niet echt te springen om een vervanger te zoeken omdat ‘the best woman for the job’ moet gaan bevallen. Wanneer er dan een even goede man als kandidaat beschikbaar is, maakt dat de keuze misschien wel makkelijker…

  4. Ja, dat is in sommige gevallen wel jammer, dat ze niet zitten te wachten op zwangerschapsverlof. Vrouwen hebben nl vaak wel kwaliteiten die op een werkvloer de balans erin brengen. De sfeer is gewoon anders als mannen met vrouwen moeten samenwerken.
    Aan de andere kant: je kunt er als vrouw ook voor kiezen om carriere te maken. Zonder kinderen.
    Overigens Anthony: ik vind het absoluut niet eerlijk als vrouwen minder betaald krijgen dan mannen. Da’s toch gewoon stenen tijdperk? Mannen en vrouwen zijn anders, maar vullen elkaar aan.

  5. @Viola
    Ik dedoelde dat vrouwen minder hebben vanwege de zwangerschap, maar het loonblijft gelijk in verhouding met de geleverde arbeid.

  6. “Rita Forst, directeur van de afdeling product engineering bij General Motors Europe”

    Toch opvallend dat GM een van de meest noodlijdende bedrijven is.

    Wat ‘n kul: “Interesse moet namelijk op jonge leeftijd gecreëerd worden. En dat begint thuis waar de ouders hun dochters een pop geven en tegen hun zoon zeggen: ‘Laten we een ritje gaan maken’. ”

    Zij is dus van mening dat ik mijn dochter MOET interesseren voor auto’s? Laat m’n kids liever de vrije keuze, ze mogen allemaal mee als ik van de zomer weer lekker ga toeren. Doen ze ook allemaal, en toch is het voor jongens anders dan voor meisjes. Misschien iets genetisch? Van nature?

    Opvallend dat met name vrouwen moeite hebben om deze natuurlijke verschillen te accepteren. Zijn wij mannen dan toch beter dat jullie zo graag op ons willen lijken?

    Verschil in salaris: Een bekende uitspraak, met zeker een kern van waarheid:”Mannen nemen hun werk mee naar huis, vrouwen hun huis mee naar het werk.” Dat merken wij in onze organisatie ook, dus bij gelijke geschiktheid krijgt een man de voorkeur omdat hij harder werkt.

    • Je moet helemaal niets John… Zelfs niet dit blog lezen als het je allemaal zo tegenstaat…
      Voor jouw informatie: in de Automotive News Europe special waaruit ik deze dame quote, staan 25 topvrouwen en ik quote er slechts een. Die toevallig bij GM werkt ja. Ze is daar een van de weinige vrouwen. Verder staan er in dit tijdschrift vrouwen van Ford, Renault, Jaguar en Land Rover, VW, Bentley, Continental, Mazda, Peugeot/Citroen, Fiat, Daimler… Moet ik nog even doorgaan…?
      Dat een man volgens jou ‘harder’ werkt zegt veel over jou. Wat mij betreft: zeer onsympathiek.

  7. ik ben een vrouw in autoland… nouja een jongedame. Elke zaterdag sta ik in de showroom van een autodealer.

    Sommige mannen willen van mij weinig tot niets aannemen. Zo heb ik een keer een half een gediscuseerd met een man over het verschil tussen een hatchback, liftback en een sedan. Gelukkig gaf mijn mannelijke collega mij gelijk en geloofde hij toen wel.

    Het is voor mannen misschien moeilijk voor te stellen maar er zijn ook vrouwen met verstand van auto’s!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*