Vrouwen en auto’s

Gisteravond een artikel door mij in NRC Handelsblad over Vrouwen en Auto’s. Helaas in zeer verkorte versie, dus hierbij de volledige – ongewijzigde – tekst.

Feminisering van de automarkt zet door

Volgens onderzoek van het RDC Datacentrum hebben Nederlandse dames de auto definitief als stijlaccessoire omarmt en kiezen steeds vaker voor ‘fun-auto’s’ zoals coupé’s en cabriolets. Het hoort bij een aanwijsbare stroming: de Alfavrouw is opgestaan.

Door Viola Robbemondt / ® House of TXT

Vrouwenmarketing staat volop in de belangstelling. Markten die tot voor kort tot typisch mannenterrein behoorden, zoals ICT, technologie, financiën en de auto-industrie, vervrouwelijken langzaam maar zeker en vrouwen worden actief betrokken bij innovatieprojecten. Op trendslator.nl, een gerenommeerde trendwatching-site op Internet spreekt men in dit kader van de zogeheten ‘Alfavrouw’, een waardige vrouwelijke tegenspeler van de ‘echte kerels’ die inmiddels de metrosexuals hebben vervangen. Deze groep vrouwen wordt op trendslator beschreven als goed uitziend, behoorlijk ambitieus en blakend van zelfvertrouwen. Zonder te zeuren of te tobben (dat doen hun moeders al) nemen ze als vanzelfsprekend hun plaats in de wereld in, met superbaan, superseks en ja: superauto’s. Deze nieuwe vrouwelijkheid wordt nu ook door verschillende automerken opgepikt. Op de autoshow van Detroit stal  Sex & The City ster Kim Cattrall bijvoorbeeld de show toen ze Mercedes’ nieuwe SUV, de GLK aan de pers introduceerde. Voor een Volkswagen commercial koos men supermodel Heidi Klum en haar partner, de zanger Seal om de Tiguan aan te prijzen. General Motors opent haar show op Detroit sinds een paar jaar met wervelende modeshows waarin nieuwe auto’s zij-aan-zij ‘optreden’ met veelal vrouwelijke artiesten zoals Mary J. Blige. (Hieronder overigens Carmen Electra, tijdens de show van vorig jaar.)

En zelfs Audi’s supersportwagen R8 wordt in de commercial omlijst door vrouwelijke klanken: ‘The Beep Beep Song’ die wordt gezongen door de relatief onbekende Amerikaanse folkzangeres Simone White. Audi’s chef Klassieke Reclame, Jagoda Becic zegt hierover: “We hebben heel bewust voor dit nummer gekozen omdat we willen laten zien dat het ons bij deze auto gaat om handgemaakte kwaliteit. En niet om voor de hand liggends als snelheid en performance. De R8, onze ‘slowest car we’ve ever built’ wordt op deze manier niet hard en hectisch, maar langzaam en lieflijk onder de aandacht gebracht.”
Audi is bij uitstek een merk dat zich sinds een aantal jaren mag verheugen in een groot aantal vrouwelijke klanten. De hoofddesigner van de nieuwe A3 Cabriolet, Danny Garand is van mening dat het moderne vrouwen vooral om stilistische kwaliteit te doen is. Garand: “In onze designs laten we onze liefde voor detail spreken. Die sfeer stralen we uit en die wordt – zoals alles wat authenthiek is – goed opgepikt.” Volgens Garand zijn Audi’s geraffineerd, als een luxe handtas die je graag dicht bij je houdt. Daarbij is ook de zelfbewuste uitstraling van de wagens belangrijk. Garand: “De moderne vrouw zegt: ‘Hier ben ik, ik mag gezien worden, ik kies voor mezelf en ik kies bewust! En ik verwen mezelf met deze auto!’ Ze is present en sterk, net als onze auto’s. Ze trekken elkaar aan en ook moderne heren voelen onze kracht.”

Hoewel BMW een merk is met vooral mannelijke klanten, weten ook steeds meer dames hun weg naar de BMW-showrooms te vinden. Komend voorjaar zullen de aantallen waarschijnlijk nog stijgen want dan arriveert de nieuwe 1-serie Cabriolet. Volgens Diederik Reitsma van BMW voelt deze groeiende groep vrouwelijke klanten zich vaak aangetrokken tot merken en producten met een mannelijke uitstraling, waar innovatie en een krachtig, uitgesproken modern design een grote rol spelen. Ofwel, zij willen vaak juist wegblijven van een ‘typische vrouwenauto’.
Het segment van de open auto wordt in dit land gedomineerd door vrouwen en ook de zakelijke (lease)markt kiest steeds vaker voor deze modieuze modellen. In 2007 werden 9.196 cabriolets verkocht en daarvan kregen er 2.603 een vrouwelijke eigenaar. De heren kozen 2.584 voor een dakloze. De overige cabriolets zijn geregistreerd op naam van bedrijven. De grote vraag creëert vanzelf een groot aanbod, er is bijna geen merk meer zonder een dakloze in de modellenreeks. Zelfs in het hogere segment krijgen meer en meer cabrio’s een damesnaam op het kenteken. Bij Mercedes steeg dit percentage voor de SLK zelfs van 12 naar 35%. De vraag waaróm veel vrouwen kiezen voor cabrio’s is lastig te beantwoorden. Volgens de BMW-woordvoerder heeft cabrio rijden vooral te maken met een voorkeur voor een bepaalde manier van leven. Reitsma: “Je kiest voor het extra gevoel van vrijheid, beleving en contact met je omgeving. En accepteert dus ook het nadeel van bijvoorbeeld minder kofferruimte.

Vrouwen: de mega-niche
Volgens de internationale site trendwatching.com is de vrouwelijke doelgroep de meest onderschatte. De Amerikaanse consultancy firma A.T. Kearney berekende dat vrouwen, die in de States ongeveer 51% van de bevolking uitmaken maarliefst 80% van de aankoopbeslissingen nemen, 60% van alle auto’s kopen en 40% van de aandelenmarkt in handen hebben. In Nederland komt ongeveer 33% van de nieuw verkochte auto’s op naam van een vrouw. En ook de tweedehandsmarkt leeft voor een groot deel op door vrouwen aangekochte wagens. Het is dus niet zo vreemd dat er in veel autobedrijven nu ‘Female Fever’ heerst.
Volvo liet een mooie kans liggen toen zij dan wel een conceptauto YCC lieten ontwerpen door vrouwen, maar de sportieve coupé met zijn vele innovatieve snufjes vervolgens niet op de markt brachten. Volgens trendwatching.com laat het merk nu een hapklaar marktaandeel liggen voor populisten zoals Toyota of een van de nieuwe Chinese merken.
Overigens blijkt dat de autosmaak van Nederlandse mannen en vrouwen niet heel erg van elkaar afwijkt. Staat de hatchback bij beide seksen op nummer één, de tweede plaats in de populariteitslijsten gaat naar de MPV, de Multi Purpose Vehicle – ook wel Mama’s Taxi genaamd – zoals bijvoorbeeld de Ford S-Max. Dit soort auto’s is, volgens dit onderzoek wel op zijn retour. Echte smaakverschillen tussen man en vrouw beginnen pas op nummer drie. Heren kiezen dan liever voor de stationwagen, vrouwen voor de SUV.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*