Vrouwen en auto’s (deel 348…)

c-cartoonIk dacht al, waar blijft het topic ‘vrouwen en auto’s’ dit jaar. Hier is het dan, op de tweede werkdag van 2011. Ik denk ondertussen dat je het onderwerp niet kunt stereotypen, sommige mensen vinden van wel.  Deze stelling werd onlangs in de media ‘gelanceerd’: ‘Vrouwen willen een praktische, maar stijlvolle auto’. Het wordt gezegd door Angie Voluti, marketing- en pr-consultant van ondermeer Lamborghini and Bugatti.
Zij vindt dat reclamemakers daar te weinig oog voor hebben. Ik zeg: wees blij, anders krijg je van die reclames zoals die over maandverband waarin men het steevast heeft over ‘happy periods’. Dat moet door mannen verzonnen zijn.

c-fiat500

In ieder geval: in The AA magazine laat Voluti zien welke auto’s aan welke Engelse vrouwen zijn te koppelen. Volgens Voluti is een Ford S-max is voor ‘the intellectual sex kitten’ omdat een gezinswagen ‘veilig maar ook stout kan zijn’. Als je dat zo zwart wit stelt vind ik het alleen maar lachwekkend. Welke vrouw denkt nou over zichzelf: ‘ja, ik ben een intellectuele sex kitten, doe mij zo’n S-Max’. Hilarisch! En over wat er dan precies stout is aan een S-max gaat ze niet door, wat dan wel weer jammer is. 😉

c-ford smax
‘Vrouwen vermijden kolossale wagens met megamotoren en onpraktische en extreem dure sportwagens’, argumenteert Voluti verder. Dat maakt hen in de ogen van mannen geen autoliefhebbers, maar vrouwen zijn wel degelijk liefhebbers, alleen van andere soorten wagens. Met dat laatste ben ik het wel eens. Met het eerste niet. Ik denk dat vrouwen net zo goed dure sportwagens (willen) kopen, alleen zijn er minder vrouwen die zoveel geld te besteden hebben aan een auto.   

c-rangeroverevoque-beckham

Voluti zegt: ‘Auto’s moeten voor vrouwen zowel praktisch als stijlvol zijn. Fiat heeft dat met zijn nieuwe retro 500 goed begrepen: stijlvol, klein, praktisch om te parkeren, zuinig én comfortabel.’ Het ligt weer anders bij de Range Rover. ‘Range Rovers passen bij het soort vrouw dat parels combineert met het aankopen van bomen voor het Amazone-woud maar nooit de prijs van benzine (of het verbruik van de wagen) checkt. Deze auto heeft alles: kinderen kunnen er in worden vervoerd, de boodschappen gedaan, er kan een verhuizing mee worden gedaan en mee naar de schoonheidssalon worden gereden. De nieuwe Evoque is slanker, gestroomlijnder en (iets) kleiner, en vooral gemaakt om het vrouwenhart te veroveren in 2011.’

c-mini-ad

Ook de MINI verovert het hart van de vrouw, maar wel dat van een heel ander soort vrouw: ‘het BMW-aspiraties koesterende vrouwtje. Dat zijn dames die dromen van een BMW 1 coupé in het rood, maar waarvoor geen geld is.’ Ahum… alsof een MINI zoveel goedkoper is dan een 1-serie. Ik vind dit een rare stelling. Voluti gaat ook nog even door op de S-max voor ‘the intellectual sex kitten’: ‘Het is de auto waarin een vrouw kinderliedjes meezingt, de Franse werkwoorden met de kinderen oefent, of een leger voetballertjes vervoert. Terug thuis verplaatst ze zich in iets comfortabeler, een Mazda MX-5 bijvoorbeeld.’ Comfortabeler? Als zij een MX-5 comfortabeler vindt dan een S-Max, begrijp ik niet precies wat zij dan onder comfortabel verstaat.

c-mazda mx5

Een sportieve moeder kiest volgens Voluti voor de Alfa Romeo Mito. ‘Met plaats voor kinderen op de achterbank geeft de Mito haar de flair terug die ze verloren was door kinderen te krijgen.’ Oei, wat een vrouwonvriendelijke stelling. En, een Mito met flair? Mmm… Daar heb ik ook wel een mening over. 😉

c-jag xk

Voor de vrouw naar wie mannen kijken, en die beseft dat mannen ook kijken naar de auto waarin zij rijdt, werd de Jaguar XK gemaakt. Vrouwen die zijn opgegroeid met dure, exclusieve wagens kiezen volgens Voluti voor een model van Aston Martin.

Nou ja, je ziet, zoveel vrouwen zoveel meningen. Wat mij betreft kun je niet spreken van ‘de vrouw’, net zo min als je kunt spreken van ‘de man’.

1 Comment on “Vrouwen en auto’s (deel 348…)

  1. Maar je kan wel spreken van een flater. MX-5 comfortabeler dan S-Max. Toch leuk om bovenstaande te lezen. Leuker dan alleen de mening van Angie Voluti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*