Volkswagen 60 jaar in Nederland

In 1947 rolde er voor het eerst een Volkswagen Kever over de Nederlandse klinkers. Het was te danken aan de gebroeders Pon die de populaire wagen als eerste mochten importeren. Ben Pon stond bovendien aan de wieg van de Transporter, het alom geliefde ‘hippiebusje’. Lees hier een vleugje historie van een sterk merk.

herbie.jpg

Een platgeslagen mestkever, de wagen voor het volk, the Love Bug… Er is geen enkele andere auto ter wereld die zoveel bijnamen kreeg als de Volkswagen Kever. Dit ontwerp van de Duitser Ferdinand Porsche zag al vóór de Tweede Wereldoorlog onder de naam ‘KdF-wagen’ (Kraft durch Freude) het levenslicht en begon eind jaren veertig aan een succesvolle opmars. De ondernemers-broers Pon hadden dat goed in de smiezen en veroverden in 1947 als eerste een import- liscensie.

bundeswehrkever.jpg

Dat jaar ronkten 56 Kevers voor 4125 gulden naar hun nieuwe Hollandse eigenaren. De Kever veroverde snel vele harten en was in 1950 al te koop als cabriolet, met een zonnedakje of als gesloten model. Ook aan de gebruikelijke kleuren donkerblauw en parelgrijs werden nuances toegevoegd: je kon hem ook in pastelgroen, bordeauxrood en zwart bestellen.

keverparade.jpg

Op het hoogtepunt van zijn roem inspireerde de Kever zelfs de Amerikanen. In het land waar met chroom bedekte slagschepen regeerden, werd de kleine, bolle auto de ‘darling’ van de individualisten. Walt Disney wijdde in 1969 zelfs een feel-good film aan de auto: ‘The Love Bug’.

herbie2.jpg

Hierin krijgt Kever Herbie menselijke trekjes en communiceert met zijn eigenaar. Er volgen meerdere delen: Herbie Rides Again (1974), Herbie Goes Monte Carlo (1977) en Herbie goes Bananas (1980). Zelfs Anno Nu kan Hollywood nog geen genoeg van Herbie krijgen want vorig jaar ging Herbie Fully Loaded met actrice Lindsey Lohan in première. De ingrediënten zijn in alle films ongeveer hetzelfde: een oud, vervallen Kevertje met race-hart wordt gered van de sloop en beloont de eigenaar of eigenaresse met gekkigheid, snelheid en … liefde.
Tot aan de jaren ‘70 is de Kever een groot succes en op 17 februari 1972 rolt de 15.007.034ste Kever van de band en verslaat daarmee de T-Ford, destijds de best verkochte auto ter wereld.
In 1976 stopte Pon met de import van de Kever. In bijna dertig jaar werden er in Nederland bijna een half miljoen exemplaren verkocht. In januari 1978 werd de laatste Europese Kever in Emden gebouwd en op 30 juli 2003 rolde de laatste, onder licentie, gebouwde Volkswagen Kever in Mexico van de band… Love & Peace busje

Behalve de elegante Volkswagen Karmann-Ghia Coupé, de VW Variant en de Volkswagen 1600 TL werd in de jaren ’50 de Transporter gelanceerd. Deze ‘rijdende doos’ ontpopte zich tot het tweede grote verkoopsucces van het merk en was het volgroeide resultaat van een schets van Ben Pon. De kleine bus werd behalve als bakkers- en ijscowagen veel gebruikt door hippies die ze met Love & Peace bloemen beschilderden en er in de jaren ’60 Europa mee doorkruisten. Het was een veelgeziene ‘camper’ tijdens vredesdemonstraties overal ter wereld en ook door ‘cool’ volk; de surfers in Australië geadopteerd.
Ook de zeventiger jaren timmerde Volkswagen verder aan succes. In 1973 verscheen de Volkswagen Passat op de markt in maart 1974 werd de Scirocco gebouwd, de opvolger van de Karmann Ghia. Met de vooruitstrevende Golf, die in mei 1974 aan de pers werd voorgesteld voerde het merk jarenlang de ‘hitlijsten’ van best verkochte en populairste auto’s aan. De Golf, die in de Verenigde Staten werd verkocht onder de naam ‘Rabbit’ kreeg ook een populaire snelle versie: in 1975 werd de Golf GTI geboren en zag de Polo het eerste levenslicht. In 1976 verblijdde VW zijn klanten met een dieselversie van de Golf en begin jaren ’80 verscheen de topless Golf: de Cabriolet.
Inmiddels mag het merk uit Duitsland zich verheugen in een enorm gamma vracht- bestel- en personenwagens. Een kleine greep uit die laatste groep: de populaire Kever werd in 1998 opgevolgd door de Beetle en inmiddels staat de vijfde generatie Golf, ook in hogere Plus uitvoering, in de showrooms. Onlangs rolde zelfs de 25 miljoenste Golf van de band! Er volgden nieuwe modellen zoals de kleine Fox, de gezins-wagen Touran, de luxe Phaeton, de allrounder Jetta en de SUV Touareg. De Golf Cabriolet werd opgevolgd door de EOS met elektrisch stalen vouwdak. Ook aan trends wordt gedacht: zo kregen zowel de Polo, de Golf als de Touran stoere Cross-versies.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*