Suzuki Alto 2009
Gisteren en eergisteren toefde ik in de buurt van Rome (niet jaloers zijn, het was bepaald geen culturele trip) om met Suzuki’s nieuwe boodsch… eh, koekbl… eh, sterretje te rijden. En zonder gekheid, de nieuwe Alto is een prima stadsautootje voor mensen die er niet per se ultrahip bij willen rijden en gewoon in een nette auto van A naar B willen.
Wist je overigens dat Alto vrij uit het Japans vertaald iets als ‘de wens om iets goeds te beleven’ betekent? π
Het Japanse merk bestaat al 100 jaar en is 54 jaar een specialist in het bouwen van kleine auto’s. Op dit moment bestaat hun range uit de Swift (verkooptoppertje), Splash, SX4, Jimny en de nieuwe Alto.
Het design van de Alto doet me aan dat van veel bestaande kleine auto’s denken. Men heeft goed gekeken naar de Europese aanbieders en dus zie ik vele vleugjes van modellen als de Micra, de Ka, de Panda, de Corsa, de Aygo en de Twingo. Niet bijster origineel dus en dat is jammer want ik denk dat de Japanners best in staat zijn om zelf met iets aansprekends te komen. Mijn eerste eigen autoliefde was bijvoorbeeld de Suzuki GX, een minicoupe’tje dat meteen mijn hart stal. Geen enkel ander merk had zo’n cute en toch snel uitziend wagentje in zijn modellenaanbod destijds. En ook de Cappuccino is een voorbeeld van zo’n kleine, bijzondere Suzuki die veel fans had.
Maargoed, deze zevende generatie Alto kreeg dus veel stijldetails van de concurrentie mee. Het model bestaat al sinds 1979 en kwam in 1981 naar Europa. Wereldwijd zijn er maarliefst 9 miljoen van verkocht waarvan er ruim 80.000 rondrijden/reden in Nederland. Voor deze nieuwe is de verkooptarget voor het komende jaar 5400 exemplaren en dat moet – denk ik – met een instapprijs van nog geen achtduizend euro lukken. Nederland is nu tenslotte gevoelig voor prijs en voor ‘groen’.
Ik vind het erg handig dat het een vierdeurs-wagentje is. Kun je je handtas zonder je schouder te verdraaien op de achterbank zetten voordat je achter het stuur kruipt. Als dat laatste doe en mijn blik op het dashboard valt, moet ik wel even slikken. Want linksboven op het dashboard prijkt zo’n losse, ronde toerenteller.
Dat hebben een paar andere kleine auto’s ook (de Twingo bijvoorbeeld). Ik begrijp daar niets van. Ten eerste staat het rommelig en ten tweede: wil je dat soort informatie als je bedenkt dat er een piepklein 1 liter driecilinder motortje dat 68 pk doet in het vooronder ligt? Neuh…
Verder zijn er kleine autootjes die er veel hipper uitzien dan de Alto, al zijn die wel iets duurder (de Toyota iQ en de Ford KA bijvoorbeeld). Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het grijze, zwart met zilverkleurige dashboard en instrumentarium niet mooi. Men heeft wel geprobeerd om de bekleding wat hippe two-tone accenten te geven wat de boel zou kunnen opfleuren, ware het niet dat er voor een tamelijk duf, oma-achtig stofdesign is gekozen…. Het had zo mooi kunnen zijn… Wel staat er een kek ‘duivels’ exemplaar voor ons hotel: het blijkt een speciale uitvoering helemaal in zwart met rood afgestikte stoelen. Het ziet er snel uit, maar is het – met hetzelfde 1.0 liter motortje – helaas niet…
De ruimte in de kofferbak is niet geschikt voor bierkratten, dus geef je een feestje dan kun je beter de ‘zakenauto’ van het gezin pakken. Shoptasjes passen er wel prima in en er zijn ook voldoende vakjes voor je mobiel en andere losse spullen. Naast elkaar zitten gaat prima, al voelt hij wel als een tamelijk smalle auto aan. Ik zit er prima in, maar de stoelen blijken voor lange mensen minder lekker: er zit dan zo’n bult in je rug. Het stuur is helaas alleen in hoogte verstelbaar en kun je dus niet naar je toe trekken. Daar staat tegenover dat je de bestuurdersstoel wel goed alle kanten op kunt verschuiven: hij is ook in hoogte verstelbaar.
Tijdens het starten valt op dat het driecilindertje erg stil is. Ook als je rustig in de stad rijdt is er qua volume geen vuiltje aan de lucht: wat is-ie heerlijk stil, die Alto. Pas als we op de snelweg komen, laat hij bij extra gas geven behoorlijk van zich horen. Inhalen kun je beter helemaal uit je hoofd laten in dit autootje, dat overigens slechts 855 kg weegt. Ik moest op een gegeven moment tamelijk plotseling links aanhouden en ik schakelde me een ongeluk om een beetje power uit dat bakkie te trekken en geen enorme rem- en botspartijen op de linkerhelft te veroorzaken. Ach ja, wat wil je met een trekkracht van 90 Nm bij 3400 toeren. Hij is er gewoon niet voor gemaakt en heeft andere kwaliteiten. Hij stuurt verder goed, schakelt soepel en verbruikt slechts 4,4 liter op 100 km (bij gecombineerd gebruik). Of hij het echt haalt: in de heuvels rond Rome verbruikten wij iets meer, zo’n 5, 3 liter op 100.
Ook zijn kleuren – die geinspireerd zijn op de natuur – zullen menige (oudere) koper aantrekken: wij reden in de oudroze uitvoering die de naam Fortune Rose Pearl Metallic meekreeg en geΓ―nspireerd is op rozen. Voorts zijn er kleuren als de helblauw Paradise Blue Pearl Metallic genaamd en geΓ―nspireerd op de zee, Desert Brown Metallic die is geΓ―nspireerd op het land en Healing Green Pearl Metallic die naar bossen vernoemd werd. De bumpers zijn standaard in deze carrosseriekleuren meegespoten, zodat de Alto er vanuit elke hoek fris en fruitig bij staat.
De nieuwe Alto staat vanaf april in de showrooms en voor je deur vanaf β¬7.999. Hij kreeg het A-label en je betaalt geen bpm bij aankoop.
NB: vanaf half 2010 is de Alto leverbaar met een STOP – START systeem waarmee hij nog zuiniger wordt. De motor slaat dan bij verkeerslichten af en zodra je hem weer in de versnelling zet of het gaspedaal aanraakt start hij weer op.
Zeker niet onaardig, maar het plastic van het dashboard ziet er op de foto’s wel erg goedkoop uit.
Leuke dame overigens, op de foto’s… (sorry, moest het even melden).
Heb proefgereden in de nieuwe Alto en ga er morgen een bestellen !
Jammer dat de levertijden zo extreem lang zijn….
Maar dit autootje rijdt echt super en in de stad vind je altijd wel ergens een plaatsje met dit kleine opdondertje -:)
Ik mag wel zeggen dat ik het commentaar van hierboven behoorlijk vervelend vind als je het interrieur nl gaat vergelijken met de aygo, C1 of Peugot dan mag ik wel zeggen dat ik het van de Alto een betere uitstraling vind hebben dan dat goedkope witte plastic in deze andere auto’s maar dat is gelukkig smaken verschillen en dat je met de Alto niet kan inhalen ligt misschien meer aan jezelf dan aan de auto, anticperen heet dat nl. dus met andere woorden ik ben helemaal verliefd op mn Altootje en ik rij er prima in in mn mooie witte parelmoer altootje!!!!
Prima toch Toosie, niks mis mee hoor. Maar inderdaad: smaken verschillen… π Wat vind je van de nieuwe TomTom speciaal voor vrouwen?
Prima auto, ik heb alles wat vergelijkbaar was getest en deze was wat mij betreft echt de beste.
En dat terwijl ik eigenlijk een hekel heb aan dit soort recessie skelters. Mijn vrouw gaat hier dus vrolijk in rond rijden en ik zal er zeker niet voor terugdeinzen om ook eens achter dit stuur te kruipen
Heb er in proef gereden net als in een C1
Heb besloten een blauwe te bestellen.
Alto heeft voor het zelfde geld meer standaard en oogt van binnen beter. ben zelf 1.84 lang en zit redelijk goed. Dat kon ik van de C1 niet zeggen. Voor dagelijks woonwerk en bootschappen prima autotje
Heb in alle autootjes uit deze klasse gereden.
Alto beste prijs-kwaliteit, Twingo reed het lekkerst. Ik heb toch voor mijn geld gekozen.
Morgen wordt m’n Alto afgeleverd.
Ik heb hem nu 2 mnd en het rijdt prima.Op de snelweg geen probleem, ook niet bij windkracht7.Met de kofferbak valt het mee. Ik heb er een grote koffer en een wkend tas ingekregen.
Ik heb hem vandaag gekocht in de kleur desert brown.. hij word in Oktober geleverd.
A klasse auto . .scheelt toch echt in de wegenbelasting EUR 3.55 per maand , wie wil dat nou niet ? Hij rijd lekker , ziet er vind ik echt leuk uit voor een dames wagen wellis waar… dat vind ik wel. Ik vind het meer een dames wagen als voor mannen , mannen horen in de Swift thuis π overigens ook echt een GRUWELIJKE AUTO ! π
Ik ben SUPER SUPER SUPER blij met mijn desert brown Alto :D:D:D
Gefeliciteerd met je aankoop Sylvana! π
Ik zou de auto ook erg graag willen hebben!
Mag ik vragen hoe jullie het onderhandelen hebben ervaren? Zit er veel of weinig ruimte voor onderhandeling op?
Alvast bedankt!
In mijn geval variΓ«rend van 0,0 : “Kan niet bij zo’n auto….” in een super showroombedrijf tot bijna 6% over de kale prijs zonder BTW bij een kleinere dealer zonder grote overhead.
Ik heb vorige week een nieuwe Alto besteld, Artic pearl white, na 3 keer zwart te hebben gehad. Ik rij nu in een Swift ( nieuw model ) , was even wennen in de Alto, maar ja , je kunt het ook niet echt vergelijken, levertijd is een maand momenteel , ik kreeg een mooie inruilprijs voor mijn Swift , onderhandelen was best nog wel ( een beetje ) mogelijk ! verheug me erop ! leuk karretje, leuke prijs !
ik vind het en prima auto,tje rijd goed en ligt prima op de weg voor zo klein autoo,tje.
we hebben hem nu vanaf aug/ en we zijn er zeer trots op en ik weet niet hoe die bij iemand anders rijd maar hij is flink rap voor een 3celinder…
ja inderdaat mijn rode alto rijd heerlijk ,
ik heb eerst altijd een wagon,r gereden maar met dit wagentje heb ik heel veel schik.
ik raad hem ook iedereen aan.
Heb net Fortune Rose Pearl Metallic besteld! Erg blij mee, mn eerste auto! Heb ook nog aardig kunnen onderhandelen en krijg hem over 3/4 weken!
ik heb zojuist een nieuwe fortune rose suzuki alto besteld π met een beetje geluk zou die maandag al binnen zijn π
hij ziet er super uit en is ook nog eens lekker zuinig,,
Spannend Sabrina. Is het je eerste nieuwe auto? Ik weet nog dat ik mijn zwarte rugzakje, het Suzukietje GX kocht. Trots dat ik was!
Heb sinds juni de pearl white (omdat mijn vrouw dat een mooie kleur vind) auto rijd super dat er weinig kracht inzit bestrijd ik ten zeerste alleen moet je wel even terugschakelen (zeker uit 5) voordat je kan inhalen.
Ik pers er redelijk vlot 165km uit en dat voor een 3 cilinder!! Nu de winter even weer weg is word ik nog blijer met de alto want met de edb eps etc wat er nog meer op zit kan je bij gladheid prima rijden zonder dat je auto spint of wegglijd vastzitten in bulten sneeuw is mij ook niet gelukt kortom met sneeuw prima auto.
Min punt het gebruik word door mij lange na niet gehaald!!!! in de stad met de vorst is 1 op 13 wel de max. (airco en alles aan)
Dit betreft de alto Exclusief.
Je bent wel erg enthousiast over de Alto Rene. Prima hoor. π Maar van 0 naar 100 in 15 seconden is – vergeleken met mijn auto waar ik uit stapte – niet echt vlot. Het is dus maar wat je gewend bent. Bovendien maakt hij dan veel herrie, daar is het bakkie gewoon niet voor gemaakt. Er staat als max snelheid 150 km/h voor de Alto. En 1 op 13… dan trap je ‘m zeker wel erg vaak op z’n staart. Heb je ‘m laten chippen? π
ik heb zoveel over gelezen en gezien, dat ik van
plan zeker ook deze auto te kopen.
Ik moet zeggen dat onze alto de 160 ook makkelijk haalt hoor! En dan vind ik niet dat hij enorm veel lawaai gaat maken. Maar dan ben ik ook kleine auto’tjes gewend. In de stad is het een heerlijk auto’tje maar ook langere afstanden op de snelweg doet hij goed.
Het verbruik vind ik goed kloppen, airco moet dan wel uit natuurlijk. Ik rijd zelf met airco aan ong. 1 op 20. We tanken nu nog maar 1x per maand voor tussen de 25 en 30 euro. En vanaf 2010 betalen we ook geen wegenbelasting meer!
@Esmee: ja klopt hoor, het is maar waaraan je gewend bent. En dat van die wegenbelasting is natuurlijk een erg fijne bijkomstigheid.
Me moeder heeft hem gekocht en moet zeggen voor die motor die erin zit , trekt ie toch redelijk snel op wat ik niet had verwacht en hij rijd ook heel soepels. Heerlijk dat ie zo zuinig rijd ook. Alleen jammer dat me moeder deze zelfde kleur heeft gekocht, dus moet zelf soms in een roze auto rijden.
Ik kan het niet laten: MIJN moeder… MIJN.
Applaus voor Viola! π
π
Het is toch ‘Me moedΓ’h hep ‘m gekog’? π
Nee dit soort autootje maken mijn warm noch koud.
Kleine koekblikjes op wielen, sterker nog kleine Aziatische koekblikjes op wielen.
hij komt er bij mij niet in. Dan liever een grote oude Amerikaan met een 120 liter V8 met 10 pk….
heb sinds kort mijn rijbewijs en een altootje automaat uit 2004,ben er erg blij mee!
reed 16 jan. 2010 door de flevopolder richting groningen en schrok enorm van de zijwind die het altootje bijna onbestuurbaar maakte..achteraf bleek het slechts windkracht 4 ,5 te zijn.
herkennen jullie dit probleem? en hoe gaan jullie daar mee om?
@Doortje: ja, da’s herkenbaar. Ik reed ooit een Smart bij windkracht 8 en dwarrelde bijna net zo ‘luchtig’ over de weg als een blaadje. Geeft een onrustig gevoel. Relaxt rechts blijven rijden en je stuur goed vasthouden… meer kun je volgens mij niet doen.
Wilde eerst Mazda 2 kopen maar is toch Alto geworden. Rijd namelijk al 20 jaar Swift en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Mazda wel veel mooier maar pookje zit te hoog naar mijn zin. Mijn Altootje in black komt pas in Mei kun je nagaan hoe geliefd hij is ! Een autootje voor jong en oud vind ik.
ik was na proefrit aangenaam verrast. Ik verwachtte een koekblik als de kia pride maar ik vond m stil, degelijker als gedacht en de trekkracht en het motorgeluid vielen zeer mee.
Voor mij was proefrit genoeg voor de aankoop en hoefde geen vergelijkingsmateriaal met andere autotjes.Ben wel benieuwd naar het werkelijke verbruik.
Hoi!
Ik wil heel graag de roze versie, maar is deze echt zo mooi lichtroze of is ie meer vaalrood? Dan wil ik ‘m niet namelijk π
Wie kan mij hierop een goed antwoord geven? Ik vind ‘m in de folder en op de site namelijk redelijk verschillend van kleur en dat kan net de doorslag geven. De dealer waar ik ‘m wil kopen heeft ‘m niet staan en moet ‘m bestellen. En als ie dan niet mooi is zit ik natuurlijk…
Graag hoor ik snel van jullie1
groetjes Fabi
p.s. als je in deze link naar het filmpje kijkt, is dat dan de juiste kleur? Als zij zo in die auto komt aanrijden vind ik de kleur SUPER!!
http://www.suzuki.nl/suzuki/modellen/suzuki-alto/5-deurs/?waxtrapp=tnrcsIsHcPvCxTeCUVfC
De dames doen de vooroordelen weer eer aan: het gaat om de KLEUR π
Ja natuurlijk gaat het om de kleur? Wou jij zeggen dat jij er een zou bestellen en dan je dan zegt doe er maar een?
Ik ga er trouwens eentje bestellen en zelf twijfel ik behoorlijk over de kleur. Blauw of roze? Heeft iemand ook ervaring met de kofferbak en een (compacte) kinderwagen?
Haha, Nathalie, je bent een prototype π
Als ik zou moeten kiezen, werd het een blauwe. De kofferbak is erg klein – wat wil je met zo’n kleine auto – maar een opvouwbare, compacte buggy moet er wel in passen hoor.
ik heb zins oktober een alto base zwart maar ik bestrijd ten zeerste dat de auto niet snel is hij trekt in zn 2 makkelijk tot 70 KM
zijn top snelheid is bij mij zon 163 KM
dus ja ach het is maar wat je gewend bent ik heb een trek raceje gedaan tegen een audi 1,8 en trok dat ding eruit dus even op nieuw leren schakelen
en je kan best makkelijk 120 in zn 3
3 cylinders zijn gewoon werkpaarden
het gebruik is bij mij zo 1:21
groetjes Bjorn
Ik heb een Suzuki alto comfort plus besteld met het GT plus pakket,echter zonder de zwarte spoiler want die vind ik echt niet mooi.
Toch begin ik nu te twijfelen over het Gt plus pakket,zijn er hier mensen die ook zo’n pakket op hun auto hebben en is het dan niet iets teveel van het goede?
Ik zou niet weten Heidi wat het GT plus pakket is. Heb een offerte laten maken op basis van het Suzuki Alto Comfort Plus.
Eerst was is verliefd op de nieuwe Twingo die ook geen wegenbelasting heeft. Na mijn oude Ford Ka was de Twingo in rijden een afgang voor mij. Daarom besloot ik de Suzuki Alto te proberen. Die reed meteen lekker. Juist op koekjesblikken effect let ik erg. Die heeft deze Suzuki Alto absoluut niet.
Ik zit te twijfelen tussen de blauwe kleur Paradise Blue Pearl en de witte of parelmoer kleur. Pfffffffff………. wat hebben vrouwen het daar toch moeilijk mee.
Ik heb zaterdag mijn Alto Comfort plus besteld in de kleur healing green. Ove ongeveer drie weekjes lekker weer touren. Heb veel recensies gelezen en ik ben echt blij dat ik voor de Alto heb gekozen. Heb ook in anderen gereden en inderdaad kwaliteit/prijs en vijf deuren. Alleen jammer dat de achterdeuren handbediening zijn en dat het licht niet automatisch gaat. Zou wel handig zijn nu ze willen dat nieuwe auto’s het licht overdag aan hebben. maar verder yoepie.
Maar verder: yoepie π π
Zo, ook eens een mening van een man. De Alto is een lekker auto’tje. Ligt goed op de weg.Ik ben 1.80 en zit lekker achter het stuur en dan kan er ook nog iemand achter mij zitten. Is goedkoop, geen wegenbel. ong.1:19.
Wij hebben de auto wat getoned met strips en spoiler en speciale banden en velgen.Vele hebben het over ons milieu maar kijk eens om je heen op de grote weg. Sneller, harder gaat men hoe zo milieu.Geen enkele auto is bij 120km/h zuinig.