Slim merk? Vind jezelf opnieuw uit

Slim merk? Vind jezelf opnieuw uit
Kwam ik een aantal jaren geleden nog ogen – en oren – tekort tijdens het rondlopen op de Parijse Autosalon, dit jaar was de sfeer meer ingetogen. Voor daverende shows waarbij auto’s onder vocale begeleiding van wereldartiesten via watervallen uit het plafond afdalen is geen geld meer. Het past ook niet meer in deze tijd waarin mensen vooral op zoek zijn naar het zuinigste en handigste vervoermiddel, passend bij hun eigen lifestyle. Voor de een wordt het een auto op elektra, de ander kiest voor aardgas en steeds meer leaserijders kiezen een zuinig kleintje. Bovendien schijnt autobezit voor de nieuwe generatie minder belangrijk te zijn. Aldus vinden sommige merken zichzelf opnieuw uit en bijvoorbeeld bij BMW doet men dat op zeer innovatieve manier.

Een mooi voorbeeld hiervan gaf de interieurdesigner van BMW’s i-modellen, Daniel Starke, mij tijdens een interview. De ontwerper was afgelopen zomer een lang weekend naar Berlijn en in plaats van een auto te huren, besloot hij om BMW’s ‘Drive Now’ mobiliteitsconcept aan den lijve te ondervinden. Hiervoor download je een App op je iPhone waarmee je kunt zien in welke dichtstbijzijnde straat een BMW 1 Serie Active E of (elektrische) Mini E van je gading staat om deze via een code in gebruik te nemen. Aldus reed Daniel vervolgens met de wind in zijn haar in een Mini Cabrio naar een museum aan het andere eind van de stad, parkeerde daar en meldde de auto met behulp van de App weer af. Een paar uur later was de topless Mini alweer door een ander in gebruik genomen; Premium Car Sharing heet dat. Wil je dat de auto nog steeds beschikbaar is nadat je bijvoorbeeld ergens hebt gepitstopt voor lunch, dan loopt de teller uiteraard door, zij het iets minder hard.

Het concept is momenteel behalve in Berlijn ook actief in München en in San Francisco. Vooral in die laatste supermoderne stad loopt het storm. Waar veel Nederlanders het nog steeds leuk vinden om de buren de ogen uit te steken met hun nieuwste bolide, is het delen van auto’s daar – en niet alleen vanuit milieuoogpunt – algemeen geaccepteerd.

Vervoer op maat, op het moment dat je het nodig hebt, dat is dus het credo. Dit BMW-concept lijkt mij overigens ook heel goed toepasbaar op auto’s voor speciale gelegenheden: trouwauto’s en begrafenisauto’s bijvoorbeeld. Maar ook: auto’s-om-indruk-in-te-maken-op-je-date, auto’s-voor-dagjes-scheuren-op-het-circuit en auto’s-om-voor-het-eerst-bij-je-schoonfamilie-te-verschijnen. Zo heb je altijd de juiste auto op het juiste moment. Voer dit door voor motoren, scooters en fietsen en het verhaal is compleet. Bij Pon zie je dat al terug; de automobielhandel verwierf niet alleen het importeurschap voor de merken Bentley, Bugatti en Lamborghini, maar ging ook in de fietsen. De fabriek van Koninklijke Gazelle werd opgekocht en het Pon-personeel wordt aangemoedigd om – wegens overvol parkeerterrein – toch vooral gebruik te maken van de woon-werk-Gazelles.

Tijdens de Parijse show schitterden ook tweewielers. Op de stand van Peugeot zagen we het Onyx-trio dat behalve uit een hybride-diesel sportwagen – opgetrokken uit koolstofvezel, koper, plexiglas en met een interieur van samengeperste kranten (!) – uit een driewielig ‘mega trike’ hybride scooter én een futuristische fiets van carbon bestaat. Bij het Franse merk is men dus evenzeer bezig met mobiliteit waarvoor je niet direct fossiele brandstoffen nodig hebt. Voor de merken die nog geen alternatieve vervoersconcepten hebben uitgedokterd zie ik het ondertussen somber in. Hoewel, met de komst van al die bikes en trikes kun je altijd nog in de regenkleding gaan.’ Deze column schreef ik voor Autokopen.nl.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*