Nieuwe Renault Clio: Sensuele personality

Sensualiteit en persoonlijkheid, dat is waar het om draait bij het design van de nieuwe Renault Clio. De makers wilden de sexy uitstraling van de conceptauto DeZir, die twee jaar geleden op de Autosalon in Parijs werd geïntroduceerd, zoveel mogelijk behouden voor de seriegeproduceerde auto’s. Daarnaast is de Clio ontworpen om te kunnen personaliseren.

Tekst: Lucia Rodenburg powered by Carwoman

Het is de eerste auto met het nieuwe Renault design dat is bedacht onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker. Hij wilde een jonge, verleidelijke, sportieve auto ontwerpen. ‘Je ziet het dynamische van de DeZir terug’, vertelt van den Acker. ‘Hij heeft geen scherpe of uitstekende hoeken, maar vloeiende, sensuele lijnen.’

Een ander element dat duidelijk geïnspireerd is door de conceptauto, is het uitvergrote logo dat op de grille prijkt. De vraag rijst of een dergelijk formaat logo een Renault vrachtwagen misschien beter zou staan of dat het juist getuigt van zelfbewustzijn. De groter wordende logo’s zijn niet het enige modeverschijnsel waar Renault in mee gaat. Ook aan de trend van grote koplampunits kon de nieuwe Clio niet ontkomen: de koplampen reiken nu bijna tot aan de deurstijl. Opvallend is verder dat de grepen van de achterportieren zijn verwerkt in de C-stijl, waardoor de vijfdeurs hatchback aandoet als een sportieve coupé. Niet nieuw, wel mooi uitgevoerd.

Aan de hand van verschillende thema’s kun je de auto naar hartenlust personaliseren. De thema’s voor het exterieur zijn er in vijf kleuren: Chrome, Noir, Bleu, Rouge en Ivoire. Kies je hiervoor, dan worden ook de strips in de grille en de strips op de achterklep in deze kleur uitgevoerd. Daarnaast kun je kiezen voor snelle dakstriping in drie stijlen en je kunt de 16 inch lichtmetalen wielen – behalve in standaard lichtgrijs – ook in Passion Noir laten aanmeten. Begin 2013 zijn er ook grotere sloffen in maatje 17 inch leverbaar, in de kleuren Noir, Rouge, Bleu of Ivoire. Ook het interieur valt in de laatst genoemde kleuren te ‘customizen’. Interieurdetails als het stuurwiel en de versnellingspook worden dan in de kleur van het uitgekozen thema uitgevoerd. Heb je wat extra euro’s te besteden, dan kies je voor de meest luxe uitvoering van de Clio, de Dynamique. Je krijgt dan stoelbekleding en het dashboard in één van de gekozen kleuren.

Bijzonder in de Clio is Renault R-Link, een in de middenconsole ingebouwde tablet die toegang biedt tot allerlei functies en apps, zoals TomTom live-nagivatie, telefonie, je eigen muziek en voertuiginformatie, zoals het brandstofverbruik en een ‘coach’ om het verbruik terug te dringen. Met al deze snufjes zou je denken dat je je aandacht niet meer op het verkeer kunt houden. Maar de bediening is eenvoudig en de interactieve functies stoppen zodra de auto rijdt. Verder beschikt de Clio over een aantal leuke technische snufjes, zoals een achteruitrijdcamera, een hill-start-assist en zelfs een ‘gepersonaliseerd motorgeluid’. Hierbij kan de bestuurder via R-Link een motorgeluid kiezen anders dan de in auto waarin hij rijdt, zoals een Renault raceauto of een V6. Dit geluid weerklinkt in de speakers en gaat synchroon met snelheid, acceleratie en schakelmomenten van je eigen auto, om het geluid zo reëel mogelijk te laten klinken.

Viola: “Op de stand van Renault in Parijs genoot ik erg van de ‘hellingen’ waarop de nieuwe Clio stond, de ronde zitjes en het lichtspel van steeds wisselende, warme kleuren. Chief designer Laurens van den Acker heeft zich dit jaar persoonlijk met de aankleding van de stand bemoeit en dat werpt vruchten af. Ik had in ieder geval zin om langer op de stand te blijven. Als meer mensen dat gevoel delen, kan dat de verkoop van dit nieuwe, kleine, sporty model zeker positief beinvloeden.”

Deze vierde generatie Clio is 45 mm lager en 100 kilo lichter dan zijn voorganger, de Clio III. Dit maakt hem aerodynamischer en zuiniger. Als hart voor je Clio kun je kiezen uit een nieuwe, zeer zuinige driecilinder turbo benzinemotor (90 pk) of een nieuwe dieselmotor (90 pk). Bij deze motor geldt zakelijk een bijtellingstarief van 14 % en particulieren betalen geen BPM of wegenbelasting. Wil je meer pit, dan kies je vanaf begin 2013 de Tc 120 die je ook in combi met de EDC, Renaults dubbele koppeling, kunt kopen. Halverwege 2013 kan ook de diesel met deze overbrenging geleverd worden.

Op de website van Renault kun je gebruik maken van een 3D-configurator, zodat je alle combi’s van personalisatie kunt zien. De nieuwe Renault Clio staat vanaf volgende maand bij de dealers en kost vanaf 13.490 euro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*