Renault Alpine tijdens City Racing Rotterdam

Rotterdam stond zondag 26 augustus in het teken van City Racing Rotterdam 2012. Giedo van der Garde, Nico Rosberg en Romain Grosjean maakten van de dag een spectaculaire show, waar autofans konden genieten van een breed scala aan raceauto’s. Zo reden Formule 1 wagens, meerdere buggy’s en de zonnecel-auto Nuna 6 over de Willemsbrug in Rotterdam.

Renault liet de enorm populaire conceptcar Renault Alpine A110-50, ontworpen door de Nederlandse hoofddesigner van Renault, Laurens van den Acker, zien. Deze publiekslieveling werd gevolgd door een tiental klassieke Alpines. Ook de Renault Twizy reed rond op het parcours. Zie een korte impressie hierboven.

6 Comments on “Renault Alpine tijdens City Racing Rotterdam

  1. Hij was gaaf. 🙂 Mag wat mij betreft zo in productie, maar dan wel met dat nauwelijks gedempte V6-geluid…

  2. Wat ik van sommige mannen terughoor is dat ze hem wel erg gewelfd vinden, vooral de portieren een tikkie te. Ik vind hem wel mooi zo, lijkt op de Desir Concept. Maarja, ik ben natuurlijk fan van Laurens, dan ben je niet meer zo kritisch 😉

  3. Tja, op dit punt valt het natuurlijk te verwachten dat ik als man een warm pleidooi ga houden voor, eh, ‘organische’ welvingen… tja, ‘guilty as charged’ zullen we maar zeggen.
    Om het maar even bij auto’s te houden – auto’s de E-Type, Cobra, Lamborghini Miura en natuurlijk (…) de TVR’s uit het Peter Wheeler-tijdperk hebben wat mij betreft een tijdloze aantrekkingskracht, veel meer dan het origami-design van de jaren ’70/80 en de huidige ‘doe er nog maar een karakterlijntje/vouwtje bij’ ontwerpstijl.

    Zoals ik al zei, gaaf ding die Alpine, refereert gelukkig meer aan de A110 dan de latere, vierkante modellen zonder ook maar bij benadering in ‘retro’ te vervallen.

  4. @ Eric van Spelde
    Dan heb ik dezelfde smaak in wagens als jij. De ronde, natuurlijke vormen zonder teveel franjes van een E-type, 356 of 993 doen me meer dan van hedendaagse sportwagens.
    Dat de A310 en A610 weinig op de A110 lijken (buiten de locatie van de motor) is correct maar dan ook geen probleem zo lijkt me. Wagens mogen evolueren, en die hang naar de jaren ’60 is ook iets vrij recents. In de jaren ’70-’80 wou men gewoon hoekig…. De A110-50 vind ik helaas weinig meer dan een Dézir met snel wat A110 trekjes aan toegevoegd. Niet lelijk, zeker niet. Maar Alpine verdient meer moeite vind ik…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*