Opel Insignia in De Pers

Afgelopen vrijdag verscheen in De Pers mijn artikeltje over de Opel Insignia. Je kunt hier klikken en door de krant bladeren naar pag. 23 voor de krant zelf, of hieronder verder lezen. Overigens ook op de voorpagina een aankondiging van het artikel, helaas met verkeerde autonaam erbij… foutje van de eindredacteur…

 

Zat je er vroeger als Opel Vectra-rijder wat middenmoterig bij, tegenwoordig kun je je buurman de ogen uitsteken met de nieuwe Insignia. Van opzij zwieren wulpse gevleugelde lijnen over zijn flanken en die komen ook terug in de LED-dagrijverlichting. Die laatste is bijzonder, want tot noch toe hebben alleen upperclass Audi’s dat herkenbare lichtgevende in hun snoet. Zijn aflopende coupéachtige daklijn geeft de Insignia een snel uiterlijk en rijd je de 2,8 liter V6 of de 2.0 liter turbo dan is hij dat ook.

Ook binnenin is het weelderig toeven. De vleugels komen terug als deurgrepen en de gebruikt materialen geven je een hightech gevoel. Zijn dashboard kromt heerlijk om je heen en er is een overdaad aan knopjes. In tunnels en ‘s avonds geniet je van rustgevend wit licht voor je neus, tenzij je de adaptieve rijmodus in Sport zet. Dan baden de wijzerplaten plots in rood licht. De zetels zijn volledig ergonomisch ontworpen en ook dat is uniek in deze Mondeo-, Passat-, en Laguna-klasse. Alleen Porsche schijnt dit soort stoelen, goedgekeurd door de vereniging van ruggendokters, ook te gebruiken. Ze houden je stevig in hun greep en hebben als bijwerking dat ze zeer milieuvervuilend zijn. Je wilt namelijk blijven zitten en rijden.
De softwareontwikkelaars mochten zich gimmickmatig uitleven en dus kun je bijvoorbeeld kiezen voor zaken als Adaptive Forward Lighting. Dat is verlichting die – bij alle weers- en rijomstandigheden – helemaal vanzelf op negen manieren bochten, hoeken en gaten in de weg keurig optimaal voor je uitlicht.

Ook nieuw is het zogeheten Opel-Eye. Dat is geen Big Brother-achtige gadget om je rijgedrag te controleren, maar een hulpmiddel dat verkeersborden ‘leest’ zodat je altijd weet hoe hard je mag. Het ‘ziet’ ook of je nog wel keurig tussen de lijntjes rijdt en waarschuwt als je dat, bijvoorbeeld vanwege indommelen, niet doet.
Nog iets bijzonders in deze klasse is de zogenaamde FlexRide, het adaptieve onderstel. Dit past desgewenst instellingen voor de ophanging, stuurbekrachtiging en gaspedaalrespons aan. Zo’n knopje staat er – nadat je er een paar weken mee gespeeld hebt – waarschijnlijk wat stoffig bij, want zoiets vergeet je te gebruiken. Zeker in een auto die in de normale modus al uitstekend rijdt. Maar plof je na een dag vergaderen in de ergonomische stoelen en denk je dan toch spontaan: FlexRide, dan kies je voor het wat deinerige standje Comfort zodat je meteen weer vergeet waarover je gebrainstormd hebt. Wil je na het squashen op gepaste wijze nazweten dan kies je de modus Sport en rijd je de toeristische route waarbij je het gas lekker kunt intrappen. De auto, die ook met vierwielaandrijving te koop is, reageert dan wat harder, sneller en feller op je aanwijzingen.

De Opel Insignia is vanaf december leverbaar met keuze uit zeven motoren: vier benzinemotoren en drie diesels. Later komt er een speciale ‘groene’ Ecoflex-versie met lage CO2-uitstoot. De Sports Tourer (stationwagon) komt in april 2009. De Insignia heeft een vanaf-prijs van €26.920 euro en je least hem vanaf €574 per maand.

2 Comments on “Opel Insignia in De Pers

  1. Mooie auto – voor een Opel (ben niet zo’n liefhebber van ‘t merk).
    Wat ik jammer vind is dat de overkapping van de instrumenten rond is, terwijl de vorm boven de middenconsole twee vouwen lijkt te vertonen.
    Verder ziet het er erg verzorgd uit.

Leave a Reply to Klassiekerrally Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*