Op reis met de leeuw – Peugeot RCZ

Lekker lang genieten van de Peugeot RCZ: het viel mij de afgelopen week ten beurt. Voor een ontspannend weekje vertrok ik richting Zuid Duitsland, Chiemsee, een trip van om en nabij de 1000 km – enkele reis.

Chiemsee-Peugeot RCZ3

Veel snelwegkilometers gemaakt dus en dat gaat uitstekend met dit pittige leeuwtje dat daarvoor een 156 pk sterke 1.6 turbomotor ter beschikking heeft met veel trekkracht (240 Nm al bij 1400 toeren p/m). Hij hield de vele Audi’s, Mercedessen en BMW’s dus prima bij en we hebben met gemak de 200 km/h gehaald. Dat zonder heisa van de motor, die deed het stilletjes en relaxt, al is het uitlaatgeluid grappig groots. Vroem! De grote spiegels zorgen wel voor het nodige windgeruis, net als de brede banden, maar: kniesoor die daarop let.

Chiemsee-Peugeot RCZ4

Behalve een blikvanger is het ook nog een zeer aangename reisauto. Je zit er prima in, ik had het stuur maximaal naar me toe getrokken en ook maximaal omlaag gezet, want ik zit graag laag en de stoel kantelt dan enigszins naar achteren in de heup wat een aangename zit oplevert. De stoel geeft je rug prima ondersteuning, dus van enige onderrugpijn was geen enkele sprake. Ook lekker is dat je je rechter elleboog kunt laten rusten op de armsteun die enigszins in hoogte verstelbaar is. Handig!

Chiemsee-Peugeot RCZ5

Ook de bijrijder had genoeg ruimte om zich heen, en voor de benen en kon de stoel ook goed achteroverklappen voor een dutje. Achterin zijn wel twee stoelen, maar daar moet je gewoon niet zitten. Die zijn voor handbagage en jassen, had ik bedacht. De kofferbak heeft een tamelijk hoge tildrempel, dus je moet oppassen om geen krassen te maken – en jezelf niet te overtillen. Maar de bak is wel erg ruim voor zo’n coupeetje. Met twee personen kun je er rustig ook langer mee op vakantie.

Chiemsee-Peugeot RCZ1

Omdat Chiemsee vlakbij de Alpen ligt, was ik eigenlijk van plan om de auto een middag uit te laten in de bergen. Dat is er niet van gekomen: het weer was te slecht en bij zoveel nattigheid is het gewoon minder leuk om daarvan foto’s te maken. Maar ik had allang in de gaten dat de auto gewoon fijn stuurt. Wel zou hij wat mij betreft op hoge snelheden, boven de 140-150 km/h, best iets zwaarder mogen sturen. Je zit op de Autobahn toch langere tijd op die snelheden en dan voelt het rustiger als je niet steeds het gevoel hebt te moeten corrigeren.

Chiemsee-Peugeot RCZ6

Nog een puntje dat me opviel: de kofferbak heeft een gebruiksaanwijzing. Je kunt hem natuurlijk met een speciaal knopje op de sleutel openen. Hem zonder sleutel openen, levert enig zoekwerk op en werkt alleen als de centrale vergrendeling eraf is: je houdt je hand dan voor een sensortje dat ongeveer 5 cm onder de kofferbakklep zit. En dan springt de klep dus van het slot en kun je je vingers ertussen doen om hem te openen. Je moet het even weten en vieze vingers zijn – als je bij een wegrestaurant even iets uit de kofferbak wilt pakken – niet uitgesloten. De parkeersensoren voor en achter zijn handig, zo heb je altijd overal ogen en kun je paaltjes en langslopende mensen sparen. En daarmee je bumper, natuurlijk.

Chiemsee-Peugeot RCZ-int1

Qua zuinigheid was ik tevreden, we hebben ruim 2300 kilometers gemaakt en totaal 4×50 liter getankt en hebben daarbij ongeveer 1 liter op 15 km gereden. Da’s gewoon netjes, zeker als je de snelheden waarmee werd gereden meetelt. Al met al: een auto met een hoge hebberigheidsfactor qua uiterlijk. En qua innerlijk een heel aangename asfaltpartner, zowel op de snelweg als in de stad.

3 Comments on “Op reis met de leeuw – Peugeot RCZ

  1. Goed dat Peugeot weer eens een fraaie auto in het programma heeft. En ook mooi dat er -in elk geval optisch- een alternatief is voor de Audi TT.
    Mooie auto van buiten. Op de foto vind ik ‘t interieur een beetje somber, maar misschien valt dat in het echt mee.

  2. Leuk verslagje en jammer dat je de bergen niet in kon. Het is een echte bochtenleeuw weet ik uit ervaring.

    Alleen dat van die sensor bij achterklep herken ik niet. Volgens mij is het gewoon een drukknop. Maar waarom die gebruiken als je de kofferklep opend met de sleutel. Springt naar mijn mening dan genoeg open.

    De banden zijn inderdaad lawaaiig. Maar is ook wel logisch met van die brede sloffen. En misschien valt het extra op door de stilte die er verder heerst.

    Verder is het een echte ballenbak auto. Net als de kinderen niet uit de ballenbak willen, wil je als bestuurder niet meer uit de auto

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*