Gepersonaliseerd rubber

Banden saai? Er gaat een wereld voor je open als je je er een beetje in verdiept. Ik deed het deze week voor NRC Handelsblad en schreef dit artikel. Het verscheen gisteravond in de krant. Enjoy!

Er is tegenwoordig een auto voor iedere smaak. De bandenindustrie pikt hiervan een graantje mee, want voor ieder (niche)model en ieder type bestuurder is er een speciale of zelfs gepersonaliseerde band. ‘Onze designerbanden worden al gespot op Fifth Avenue in New York.’ ® House of TXT – Viola Robbemondt

Aan banden die af-fabriek worden geleverd, valt niet veel meer te verdienen. Veel bandenfabrikanten kiezen daarom voor een breed aanbod van gespecialiseerde producten voor de zogenaamde vervangingsmarkt. Winterbanden, zomerbanden, vierseizoensbanden, run-flat banden, brede banden, stille banden, SUV-banden voor offroad, SUV-banden voor onroad en allerlei variaties op de thema’s. Consumenten weten de winterband inmiddels te vinden, maar onder invloed van politiek en mode ontstaan steeds nieuwe trends die in de toekomst wellicht ook uitgroeien tot gemeengoed. Vanwege het gestegen milieubewustzijn is er nu bijvoorbeeld veel vraag naar milieuvriendelijke banden. Michelin introduceerde de ‘Energy Saver’ een band  gemaakt van milieuvriendelijkere componenten die naar verluid 20% minder rolweerstand oplevert waardoor een auto zuiniger kan presteren. Continental heeft op dat gebied de ‘E-TEC’ die op speciale zuinige modellen – zoals de Blue Motion modellen van Volkswagen – af-fabriek wordt gemonteerd. Toch heeft de lage rolweerstand volgens woordvoerder Wim Brouwer van Continental een keerzijde: “Omdat veiligheid bij aquaplaning niet optimaal is en deze band een langere remweg heeft, raden we deze band niet aan als een klant op zoek is naar de veiligste optie. We werken wel aan verbetering van onze eco-band, maar je kunt beter maandelijks je bandenspanning controleren. Bovendien moet men de brandstofbesparing die ermee te bereiken is in perspectief zien. Met een 7% lagere rolweerstand kan ongeveer 1,3% benzine bespaard worden. Dat is marginaal.”  

Om zich te onderscheiden specialiseren veel bandenmerken zich in een bepaald soort band. Zo profileren zowel Bridgestone als Goodyear/Dunlop zich met name op de sportieve markt. Dit laatste merk kwam onlangs met de ‘Sportmax TT’ die stijver op het wiel staat waardoor rijeigenschappen van de auto sterk verbeteren. Volgens Ed van Proosdij van Goodyear/Dunlop is ‘sportief’ sowieso een opvallende trend in bandenland. “Zelfs op een zakelijke wagen als de Renault Laguna zitten tegenwoordig als standaard brede 17 inch banden.” Of de gemiddelde automobilist iets van de verbeterde of sportievere dynamiek merkt, is maar de vraag. Van Proosdij: “Als je in de file staat voel je dat uiteraard niet, maar sommige mensen willen sportief rijden, kiezen een sportieve auto en daarbij heel bewust voor een bepaald soort band.”
Ook de vrouwelijke doelgroep wordt aangesproken. Waren bandenadvertenties in glossy tijdschriften voorheen ondenkbaar, nu adverteert Vredestein zelfs in de LINDA met hun nieuwe ‘Quatrac 3’, een vierseizoenenband. Het merk is sterk design georiënteerd en werkt al ruim twaalf jaar samen met de Italiaanse auto-designhuis Giugiaro. De door hem ontworpen banden met bijzondere designprofielen vinden gretig aftrek in de hogere segmenten. “Onze meest hippe band, de Ultrac Sessanta, is al gespot op Fifth Avenue in New York, zo vertelt woordvoerder Bandi Vaczi “En ze spelen mee in muziekvideoclips van rappers Kanye West en The Game.”

Omdat de bandentechniek zo ver is gevorderd dat per computerontwerp in het loopvakprofiel heel wat vormen mogelijk zijn zonder aan de prestaties van de band af te doen, claimt Vredestein dat haar banden in de eerste plaats veilig zijn en bovendien geschikt voor de extreem hoge snelheden die moderne sportwagens halen. Vaczi: “Onze slogan is niet voor niets ‘Designed to protect you’”.
Dat de consument niet alle modieuze snufjes pikt, bleek toen Michelin ongeveer zeven jaar geleden op de proppen kwam met gekleurde banden. Ze verkochten niet goed en bovendien bleek het voor garagebedrijven logistiek lastig om de diverse kleuren in alle maten op voorraad te hebben. Bij Continental werd een tijdlang geëxperimenteerd met banden met gekleurde zijwangen. De kleur bleek niet slijtvast waardoor de banden snel lelijk werden, dus stierf ook deze bandensoort snel uit. Je ziet ze alleen op klassiekers en ook op autoshows zijn gekleurde banden en banden met bijzondere profielen – met bijvoorbeeld merklogo’s – gemeengoed. 
Toch worden er af en toe zelfs extremere trends gespot. Zo trad het merk Kumho al eens naar buiten met banden die naar lavendel, jasmijn of sinaasappel geuren, de Ecsta DX genaamd.

En met banden die tijdens het driften gekleurde rook produceren. Kumho importeur Rick van Tol van Van Der Klei Import zegt: “Die geurband was een publiciteitsstunt. Je kunt ze wel bestellen, maar we raden het af omdat dit geen veilige, goedgekeurde banden zijn. Hetzelfde geldt voor de driftbanden. We hebben die wel geleverd aan Tom Coronel, die deed er een demonstratie mee tijdens de Bavaria City Race. Maar buiten de autosport is er geen vraag naar.”   

Wel vraag is er naar banden waarmee je kunt doorrijden als ze lek raken, de zogenaamde Run Flat banden. Een van de nadelen hiervan is dat ze zwaarder zijn en minder comfortabel aanvoelen tijdens het rijden. Inmiddels zijn de rijeigenschappen zodanig verbeterd dat zelfs een op comfort gericht merk als Mercedes Benz ze weer standaard levert op bijvoorbeeld zijn C-klasse. Een nieuwe ontwikkeling op dit gebied zijn echter banden waarin aan de binnenkant een soort kitlaag zit waardoor kleine gaatjes vanzelf dicht gaan en men gewoon door kan rijden om de band te laten repareren. Alle innovaties ten spijt, veel mensen willen toch liever gewoon een zwart reservewiel en ook op die vraag is een antwoord. Zo levert Vredestein onder de naam ‘Spacemaster’ een zeer licht, opklapbaar reservewiel dat veel minder ruimte in beslag neemt.
 Band van de toekomst
Volgens sommigen is de zogenaamde Tweel (= Tire + Wheel) de autoband van de toekomst. Het binnenste van de band is hierbij niet gevuld met lucht, maar met flexibele ‘spaken’. Die veren even goed als lucht, het pneumatisch effect blijft behouden.

De Tweel heeft volgens de makers bij Michelin meerdere voordelen ten opzichte van de band met lucht. De band raakt nooit lek en de verticale – voor het rijcomfort – en zijdelingse – voor de bestuurbaarheid – stijfheid kunnen nog beter afgestemd worden op het specifieke gebruik. Door de constante vorm van de band is er minder kans op onderspanning en dat heeft weer een positieve invloed op het verbruik van de auto. Michelin ziet een sterk toekomstpotentieel in deze band. Het merk gaat de Tweel eerst toepassen op langzamere en lichtere voertuigen zoals rolstoelen. Daarna volgt wellicht de personenautomarkt.

1 Comment on “Gepersonaliseerd rubber

  1. Geachte lezer in julli 2005 vond ik voor het eerst banden zonder lucht, echt helemaal ongeloofelijk tegek wel erg jammer dat de mens er zo lang op moet wachten net als alle andere nuttige dingen zoals bv de aquada enz
    hoe bedoel je de wereld achter houden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*