E-Zones: alleen nog de stad in met een elektrische…

Vandaag bereikte mij een dubieus persbericht van de RAI vereniging waarin onder andere dit staat: “Om de problemen met fijnstof en NOx in stadskernen op te lossen zou Nederland speciale E-zones in het leven moeten roepen en hiervoor een duidelijk beleid moeten ontwikkelen. “Gewoon door bijvoorbeeld te bepalen dat in het centrum van Amsterdam in 2020 uitsluitend nog EV’s of Zero-emission voertuigen mogen rijden.” Dit stelt Eric Beers, voorzitter van het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) van RAI Vereniging, in de nieuwste editie van het RAI Vereniging magazine GO!Mobility.

Het oplossen van het fijnstof en NOx-probleem in stadskeren en de zogeheten ‘black spots’ is volgens Beers een belangrijke drijfveer om door te gaan met elektrische mobiliteit. “Nederland is op dat gebied één van de vuilste landen en zou er een voorbeeld aan kunnen nemen hoe Engeland, Frankrijk en zelfs China de emissieproblemen in de grote steden aanpakken. Voorwaarde is wel dat Nederland een duidelijk beleid voor deze zogeheten E-zones ontwikkelt.

De PEM-voorzitter ziet voorlopig een enorme potentie om het aantal verkeersbewegingen in steden met auto’s die niet verder komen dan een straal van 20 kilometer te vervangen door e-cars. “Dat is dé manier om deze markt op ‘stroom’ te brengen,”

Er zijn enorm veel haken en ogen aan dit soort opmerkingen en het wekt bij mij daarom op z’n zachtst gezegd nogal ambivalente gevoelens op. Allereerst – en dat is wat mij betreft de kern van het verhaal – verplaats je met elektrisch rijden momenteel alleen maar het probleem. Want geen of minder uitstoot met je auto, zorgt in dit geval voor meer uitstoot bij de kolencentrale (meer dan 90% voor de Nederlandse markt wordt opgewekt door kolen) waar de energie voor elektrisch rijden wordt opgewekt. Het is dus een hypcriete ‘oplossing’. Laat men zich dus eerst eens GEWOON – dat woordje wordt door de voorzitter ook maar even gewoon gebruikt – buigen over een oplossing voor dat probleem.

Daarnaast is het aantal verkochte elektrische auto’s nu nog nagenoeg nihil, mede omdat de aankoopprijs nog hoog is en mensen de toegevoegde waarde nog niet zien. Dat klopt ook, want die is er nog niet. De ontwikkelingen met de infrastructuur voor laadpalen en het vergroten van de actieradius gaan dan wellicht gestaag door en dat juich ik als groenminded persoon zeer toe. (Al kun je je afvragen of de extra productievervuiling die de laadpalen met zich meebrengen het milieu helpen…) Maar eerlijk is eerlijk: de ontwikkelingen staan nog steeds in de kinderschoenen, wat zeg ik: in de babysloffen en dat zie ik de komende vijf tot acht jaar niet zo snel veranderen. De eigenaren van die drie Tesla Roadsterren, anderhalve Fisker Karma en vier Peugeots van het type Ion die inmiddels in Nederland zijn verkocht, hebben dan misschien wel dikke pret als ze in hun eentje de binnenstad van Amsterdam in mogen, maar zoiets kun je niet verkopen aan de rest van Nederland. En dus zijn de opmerkingen vooral erg voorbarig.

Men pleit voorts voor een ‘duidelijk beleid’. Oh ja, daar zaten we op te wachten: nog meer regeltjes, nog meer dingen die we niet mogen met de auto. En dus ook: nog meer kosten. Laten we vooral niet vergeten dat autorijden voor veel mensen vrijheid betekent! Afijn: je kunt een enorme boom opzetten over dit onderwerp. Ik denk dat ik ga emigreren… Egypte, kamelen ofzoiets…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*