Drie vragen aan… de rijsimulator

Nergens ter wereld wordt al zo veel gebruik gemaakt van virtuele rijtrainingen als in Nederland. Het aantal leerlingen dat start met autorijlessen op een rijsimulator bedraagt inmiddels bijna 9.000 en groeit jaarlijks met 75%. Reden om drie vragen te stellen aan de rijsimulator: 

1. Waarom ben jij zo populair?
Rijsimulator: “Ik ben een soort computer die, gekoppeld aan de instrumenten van een auto, beelden van straten met beamers op een scherm rond de cursist projecteert. Daarom kan ik veel meer leermomenten in een uur stoppen en oefeningen steeds herhalen. Op de weg kost het tenslotte tijd om bijvoorbeeld naar een bepaald verkeersplein toe te rijden en dus is een les met mij intensiever. Volgens onderzoek van TNO staat een lesuur met mij gelijk staat aan drie uur op de openbare weg. Volgens de BOVAG afdeling Verkeersopleidingen hebben leerlingen die met mij zijn begonnen zelfs een 4% hogere slagingskans. Met mij kun je ook rijden tijdens niet alledaagse weersomstandigheden – zoals mist en sneeuw – oefenen. In de betere uitvoeringen van mij kun je zelfs ervaren hoe het is om te kantelen en om onder invloed te rijden. In mij lessen is ook goedkoper dan in een echte auto. En: ik lever een positieve bijdrage aan het milieu omdat ik geen CO2 uitstoot.” 
2. Zijn er ook nadelen?
Rijsimulator: “Ja, sommige cursisten worden misselijk tijdens het ‘rijden’. Deze ‘motion sickness’ wordt veroorzaakt omdat ik niet beweeg. Mensen die er ziek van worden, hebben vaak al in een echte auto gereden en verwachten bewegingen die niet komen. Hightech systemen die de werkelijkheid zeer dicht benaderen worden in de lucht- en scheepvaart allang gebruikt, maar zijn voor de meeste rijscholen veel te kostbaar. Alternatieven zijn er wel. Ik kan worden uitgerust met trilmembranen in de rugleuning en op het stuur om bewegingen zoals optrekken en remmen na te bootsen. En er zijn experimenten gaande met trilelementen in de zitting voor het simuleren van krachten in de bochten zodat je alle bewegingen echt met je lichaam voelt.”
3. Ga jij de lessen in het echte verkeer straks helemaal vervangen?
Rijsimulator: “Nee, hoe realistisch ook, de werkelijkheid kan nooit volledig worden nagebootst. Net als bij piloten wordt lessen met mij altijd aangevuld met het ‘echte’ werk.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*