Drie vragen aan… de leaseauto

Ook verschenen in De Pers: ik stel drie vragen aan de heilige koe van de zakenmensch.

In de volksmond heet het dat hij wordt afgetrapt om vervolgens te worden afgedankt voor een nieuwer model. De leaseauto heeft – ten onrechte – een minderwaardig imago en wordt door de overheid nog steeds als melkkoe gebruikt. Drie vragen aan de heilige koe van de zakenmens.

1. In deze financieel onzekere tijden heb jij het vast lastig. Vertel?
“Bedrijven verjongen hun wagenpark minder snel maar willen wel vergroenen. Er is dus meer vraag naar zuinige, schone auto’s en dat vergt aanpassingen. Per 1 januari wordt in elk geval een nieuwe, lagere tussencategorie in de belastingbijtelling ingevoerd. Deze bijtelling van 20% in plaats van 25% gaat gelden voor auto’s met een CO2-uitstoot tussen 111 en 140 gram/km (benzine) en tussen 96 en 116 gram/km (diesel). Dit gaat rijders van bijvoorbeeld een BMW 116i, Mini Cooper en VW Golf 1.4 en diesels als de Seat Ibiza en de VW Polo, die nu 25% betalen, jaarlijks flink schelen in de portemonnee.

Wil je echt goedkoop rijden dan kies je voor een variant van mij met een CO2-uitstoot van maximaal 110 gram/km (benzine) of 95 gram/km (diesel). De BPM voor deze auto’s wordt afgeschaft en ze kosten maar 14% in de bijtelling. Het geldt voor modellen als de Toyota Prius, Honda Civic Hybrid, Smart Micro Hybrid en de Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo.”

2. Met die auto’s moet je als zakelijke rijder wel een forse stap terug in luxe…
“Het klopt dat compacte auto’s met kleinere motoren nu de trend zijn, al hoeft dat niet meteen te betekenen dat je er minder goed in zou zitten. Proefrijden dus! ANWB, WNF en Stichting Natuur en Milieu brengen elk kwartaal nieuwe lijsten uit van de zuinigste benzine- en dieselauto’s binnen een aantal klassen. Er is inmiddels veel keuze.”

3. Wat heb ik als particulier aan jou?
“Omdat de markt voor tweedehands auto’s is ingezakt, kun je mij nu voor weinig (over)kopen, terwijl ik wel vol met luxe opties zit zoals navigatiesysteem met bluetooth en parkeersensoren. Als leaseauto ben ik, in tegenstelling tot wat men vaak denkt, goed in conditie door regelmatig onderhoud en dagelijkse ritten.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*