Cabrio Occasions: vrijheid voelt zo!

Cabrio Occasions: vrijheid voelt zo!

Cabrio Occasions: vrijheid voelt zo!

Cabriorijders zijn een ander type automobilist. Onderzoek heeft uitgewezen dat ze gelukkiger zijn, meer van het leven genieten en gezonder zijn. Bovendien rijden ze veiliger. Cabrio’s zijn vooral populair onder vrouwelijke bestuurders. En terecht. Cabriorijden is een unieke ervaring die alle onze zintuigen prikkelt. Je hoort, ruikt en voelt je eigen auto en je neemt je omgeving volledig in je op. Cabriorijden is verslavend. Al is het maar omdat het een wereldje is dat bol staat van de stereotypen. Zo herkennen we de heer van stand die in een Austin Healey op zondag de provinciale wegen onveilig maakt, geruit petje op het hoofd om de schaarse grijze haren in toom te houden. En dan natuurlijk de mooiboy die koste wat het kost gezien moet worden in z’n BMW Z4. Zonde toch om zo’n mooi koppie achter glas en raamstijlen te verbergen? Ook herkennen we de fashionista met een Ford Ka Roadster, wapperende haren, grote donkere zonnebril en ‘designer dog’ op de passagiersstoel.

Toch is het niet allemaal hosanna met ‘going topless’, want er kleven ook een aantal nadelen aan cabrio’s. Voordat we met de wat zwaardere nadelen beginnen zijn er wat ‘cosmetische’ puntjes waarop een cabrio het soms laat afweten. Zo had ik (gastschrijver Richard, red.) laatst een Tinder date met een mooie dame op wie ik graag indruk wilde maken. Met het mooie weer kon ik mijn cabrio weer eens topless uit de garage halen en na een goede poetsbeurt vertrok ik om haar op te halen voor een hapje in de stad. Toen ik voor haar deur stond was ze erg enthousiast – ik weet niet of het door mij of de cabrio kwam – ze stapte in ieder geval met een grote glimlach in.
Na de rit was ze helaas wat minder enthousiast. Haar haren hadden model spinnenweb aangenomen en van de styling vooraf was weinig meer over. Gelukkig kon ze er wel om lachen en was het etentje zeer geslaagd. Op de terugweg moest het dak echter dicht blijven. Als echte cabrio rijder deed me dat wel een beetje zeer maar om de chemie voort te zetten, gaf ik gehoor aan haar verzoek.
Naast de wilde haren, soms te hard om je oren suisende zijwind, droge ogen (zeker als je lenzen hebt) en de occasional vlieg in je mond kleven er nog wat andere nadelen aan een cabriolet:

1. Extra euro’s 

Cabrio’s zijn simpelweg een slag duurder dan auto’s met een vast dak. Het prijsverschil zit ‘m vooral in de dakconstructie die zichzelf tegenwoordig met een druk op de knop wegtovert. Deze complexe engineering kost simpelweg een paar centen. Bovendien brengt het storingsgevoeligheid met zich mee. Een elektrisch cabriodakje gaat gewoon wel eens kapot en reparatie kan flink in de papieren lopen.

2. Slappe hap

Een vaste dakconstructie voegt bij een conventionele auto stijfheid toe en dit heeft positieve gevolgen voor het rijgedrag. Dakloos betekent bij sommige cabrio’s overmatige torsie in het chassis en belabberde handling. Vaak worden er verstevigingen aangebracht die niet alleen de productiekosten opstuwen maar ook het gewicht laten stijgen. Voor de echte purist die van het betere stuurwerk houdt is een cabrio daarom niet altijd de juiste keuze.

3. Minder bagageruimte

Wil je open rijden dan vouwt het dak zich over het algemeen op in de achterbak. Waardoor soms schrikbarend weinig bagageruimte overblijft. Die roadtrip langs de Toscaanse wijngaarden wordt een lastig verhaal, want een beetje koffer kun je al snel niet meer kwijt. En dat kistje wijn dat je mee terug naar Nederland wilde nemen blijft waarschijnlijk ook in Italië. Kijk bij aankoop dus goed wat je overhoudt aan bagageruimte met de kap omlaag!

4. Koprol-gevaar

Het grote gevaar bij een cabrio is het omkantelen, dan zijn de inzittenden ineens kwetsbaar. De meeste cabrio’s hebben uit de kluiten gewassen rolbeugels, soms vast, soms uitschuifbaar. Toch is het gevaar ook met rolbeugels niet helemaal geweken. Boren deze rolbeugels zich bij een ongeluk in een zachte ondergrond, bijvoorbeeld een zachte berm, dan heb je er uiteindelijk weinig aan. Op dat moment mis je simpelweg de protectie van een vast dak. Een investering in goede zomerbanden is dus op zijn plaats. Reden voor de ADAC om zogenaamde Rollover-Crashtests uit te voeren met cabrio’s. Google er maar eens op.

Op de echte liefhebber van dakloos autorijden zullen deze nadelen geen indruk maken. Het top-down, wind-in-je-haren autorijden is niet te vergelijken met een dichte auto. De frisse geur van een bedauwd weiland, de dennengeur als je een bos inrijdt, het autorijden wordt een beleving in plaats van simpelweg transport van A naar B. Ben je enthousiast over ‘topless’ autorijden en wil je een cabrio dan begint je zoektocht ongetwijfeld bij online sites zoals Marktplaats en Autoscout24. Een paar uurtjes dagdromen achter de computer is soms het begin van een levenslange cabrio obsessie.

Hier een zetje in de juiste richting met deze 5 Toppers van betaalbare occasion-cabrio’s waarmee je zo de lente en zomer in zoeft:

BMW Z3 Roadster
Je weet ’t vast te herinneren, het moment dat de Z3 op de Nederlandse straten verscheen. Het design was revolutionair en de impact groot. De topmodellen (M-versies) uit pak ‘m beet 2000-2002 doen nog rustig €25 á 35k wat aangeeft dat het nog steeds een gewild model is. Neem je genoegen met een wat bescheidenere motor, bijvoorbeeld een 2.2 liter 6-cilinder uit pak ’m beet 2001 dan heb je een toekomstige klassieker voor rond de €8.000.

Mercedes SLK
Deze kleine Mercedes staat vooral bekend om z’n fantastische hardtop. Mede hierdoor kan je moeiteloos het hele jaar doorrijden. Ook is de bagageruimte verrassend ruim, tenminste als je niet open rijdt is er zelfs plek voor een reserveband! De eerste generatie (1996-2004) vertegenwoordigt veel auto voor je geld. De voorkeur gaat uit naar de 6 cilinder SLK320 maar deze zijn in de minderheid. De 4-cilinder SLK230 is praktisch net zo snel maar is lang niet zo soepel.

Mazda MX-5
Aan aanbod geen gebrek want de MX-5 was een rasechte verkooptopper. Motorisch ijzersterk maar jammer genoeg wel wat roestgevoelig. Koop je een roestvrij exemplaar dan heb je gegarandeerd jaren rijplezier. Rijdt lekker sportief en heeft achterwielaandrijving. De eerste generatie MX-5 (1989-1997) is vooral leuk door de inklapbare koplampen. De 1.8 liter is om overduidelijke redenen te verkiezen boven de 1.6.

Peugeot 306 cabrio
Altijd al in een Pininfarina design willen rijden? Dat kan met de Peugeot 306 cabrio. Door het oogstrelende design neem je de ietwat rudimentaire kapconstructie (textiel) op de koop toe. Er zijn jammer genoeg geen rolbeugels. Deze cabrio begint aardig op leeftijd te raken, wat wel inhoudt dat je een exemplaar koopt voor enkele duizenden euro’s. Goedkoop cabrio-plezier!

Saab 9-3 Cabrio
Pure autohistorie! Deze beeldschone opvolger van de iconische 900 is verre van perfect. Daarvoor kraakt en piept er teveel als gevolg van een gebrek aan stijfheid. Wel kan je er met z’n vieren in. Aangezien Saab ter ziele is rijd je min of meer in een rijdend relikwie. Het feit dat Saab niet meer bestaat, betekent helaas niet dat ze goedkoop zijn. Voor een 9-3 cabrio uit 2001 met 150.000+ kilometer op de teller betaal je rustig €9.000.

En voor de ruimere budgetten deze kanjers:

Fiat 500C Collezionne
Voor degene met een groter budget heeft Fiat een nieuwe cabrio ontworpen namelijk de Fiat 500C. Voor ruim €16.700 rij je de nieuwe cabrio van Fiat met of zonder dak. Het is een perfecte cabrio voor in de stad, kleine draaicirkel, modieus – gezien en gezien worden en redelijk wat ruimte voor de boodschappen. Het is daarentegen ook een super auto voor een ritje buiten de stad – lekker ‘topless’ over de snelweg scheuren op weg naar het strand!

Audi A5 Cabriolet
Audi noemt deze auto vrijheid op wielen. Daar gaat het hart van elke cabrio fanaat wel wat sneller kloppen. Helaas komt de ‘vrijheid op wielen’ wel met een prijskaartje. Deze beauty kan je nieuw ophalen voor ruim €56.000 en is elke euro waard. Het is een extreem luxe auto die er niet alleen top uitziet maar ook nog heerlijk rijdt. Met 4 zitplaatsen kan je ook de jaloerse buurman meenemen voor bijvoorbeeld een tripje naar Maastricht. Als cabrio liefhebber zie je deze auto puur als investering of een aanbetaling voor geluk. Mocht je het prijskaartje toch iets te veel van het goede vinden kan je via Marktplaats voor ongeveer €20.000 een tweedehandse A5 Cabriolet kopen.

BMW 4 Serie Cabrio
We sluiten deze serie af met nog een topper – de BMW 4 Serie cabrio. Een cabrio die nieuw verkrijgbaar is vanaf €55.000. Deze auto is een droom voor elke cabrio liefhebber maar wordt helaas vaak gereden door de wat oudere generatie. Echter is het een droom cabrio voor zowel man als vrouw, jong als oud, sportief als minder sportief. Met zijn rete strakke design weet je zeker dat je een van de meest sexy cabrio’s van de planeet bezit. De eerder beschreven nadelen lijken kinderspel als je jezelf ziet rijden in deze gelikte cabrio.

Credit: Carwoman gastschrijver Richard de Jong is een autofanaat en vertegenwoordiger van deze site. Hij blijft graag up-to-date met alle nieuwe ontwikkelingen en trends in de auto-industrie, met een speciale interesse in autobanden. Deze passie deelt hij graag met andere autoliefhebbers door middel van het schrijven van blogs en artikelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*