BMW’s (bijna) zelfrijdende auto

Bij al die technologie die tegenwoordig beschikbaar is op auto’s, vraag ik me wel eens af of steeds slimmer wordende auto’s niet ook resulteren in steeds dommer wordende mensen. Ik doel hier uiteraard niet op de ingenieurs die het allemaal voor ons bedenken, maar op vaardigheden als voertuigbeheersing.

Zelfdenkende bmw

Je hoeft alleen nog maar continue met je mobiel rond te lopen en (uiteraard wel de juiste) knopjes in te drukken, terwijl de auto alles ‘zelf’ doet. Er zijn allerlei merken bezig met de meest geavanceerde systemen, Volvo bijvoorbeeld. Maar bij BMW bedacht men onder het kopje ‘Connected Drive’ onder andere een parkeerassistent die automatisch de auto in de garage parkeert en een smartphone-toepassing om op afstand functies van de auto te bedienen.
Met Remote Controlled Parking kan de auto zelfstandig – dus
zonder bestuurder – in of uit een krappe garage(box) rijden. Het enige dat de bestuurder hiervoor hoeft te doen, is de auto voor de parkeerruimte te plaatsen, uit te stappen en op de RCP-knop te drukken. Nog een keer drukken zorgt ervoor dat de auto zichzelf weer uit de garage rijdt. Handig uiteraard, want dit systeem bespaart de automobilist in een krappe garage de ‘yoga-oefeningen’ van het in- of uitstappen en verkleint het risico van schade aan de portieren. Me dunkt dat veel BMW-rijders wel wat yoga kunnen gebruiken 🙂 En daarbij: hoeveel van die mensen hebben daadwerkelijk een krappe garagebox? En: hoe voorkom je vervolgens dat andere inparkeerders – in krappe parkeergarages- jouw auto met hun deuren butsen? Daar moet nog iets op gevonden worden… dussss…. 😉

Zelfdenkende bmw-2

Nog een nieuwtje: met BMW Remote zijn vanaf een andere locatie de portieren te vergrendelen, is de climate control te activeren en is de auto terug te vinden op een parkerplaats. De eerste snap ik niet… is dat voor het geval dat je niet meer zeker weet of je hem op slot had gedaan? We gaan het uitzoeken.

Zelfdenkende bmw-3

Bij het Mmmerk uit Munchen belooft men ondertussen nog een Eco-snufje dat in de maak is: de ECOMode. Dit is een rijmodus die met behulp van een knop op de middenconsole te activeren is. Bij inschakeling blijft het motorvermogen hetzelfde, maar het motorkarakter en de schakelkarakteristiek van de automatische transmissie verandert om jou als bestuurder te stimuleren om zuiniger te rijden. In het geval van een handbediende versnellingsbak past de ECO mode het gedrag van de schakelindicator aan. En het aanpassen van je eigen rijgedrag is wat de auto uiteindelijk zuiniger maakt. De cirkel is rond!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*