BMW prestenteert ‘new mobility’

Bij BMW is men voortvarend bezig met ‘new mobility’ en daarover ging de persbijeenkomst die ik vanochtend bezocht. Ik reed door Rotterdam in de BMW ActiveE (een elektrische auto op basis van de 1-serie), spotte de Fisker Karma van Prins ‘Groen’ Maurits voor de deur en sprak de algemeen directeur van BMW Nederland, Jan-Christiaan Koenders, enjoy:

Hoe is de samenwerking met het Wereld Natuur Fonds tot stand gekomen?
“Tijdens een van mijn eerste herintegratie bezoekjes aan Nederland (Koenders werd geboren in Belgie, is Nederlander en woonde en werkte lang in Duitsland) bezocht ik Johan van de Gronden, algemeen directeur van het Nederlandse Wereld Natuur Fonds. Een van zijn eerste vragen aan mij was: ‘Wanneer kan ik in een elektrische BMW rijden?’ Nu het zover is, hebben ik mijn belofte aan hem ingelost en hebben we de sleutels van twee Active E’s aan hem overhandigd voor een grootschalige praktijktest.”

Natuurlijk uitermate handig van jullie om een ‘groene’ organisatie hierbij te betrekken. Blijkt hieruit uw marketingachtergrond? (Koenders was in Duitsland lang BMW’s marketingdirecteur).
“Nou, zoals Dr. Reithofer vandaag vertelde heeft sustainability dividend dat niet alleen financieel is. De focus van het elektriciteitsprogramma van BMW ligt in het voorbereiden van de financiele zekerheid van de toekomst. Wij hebben besloten dat het voor wat betreft elektrisch rijden niet meer de vraag is of het er komt, maar wanneer en hoeveel. En dus starten we er nu mee om te kunnen leren. Dan zijn we er vroeg bij en worden we steeds beter. Er zijn voorbeelden in de industrie van bedrijven die dat wel of niet gedaan hebben en meestal geldt dat degenen die het wel doen, het ook in de toekomst goed doen.”

Er werd net gezegd dat alle BMW fabrieken over een tijdje ‘groen’ zullen zijn. Opmerkelijk!
“Inderdaad, dat heeft Dr. Reithofer (bestuursvoorzitter van BMW) vandaag aangekondigd. Niet alleen de fabriek in Leipzig die de i3 zal gaan produceren zal gedeeltelijk door middel van windturbines worden voorzien van elektriciteit. Het doel voor de komende jaren is om alle fabrieken 100% op regeneratief te laten draaien. Daar zullen we wellicht nog een paar jaartjes op moeten wachten, maar het zal wel binnen de termijn van Dr. Reithofer gebeuren, want hij staat hier zelf heel duidelijk voor.”

Jullie willen ook een jonger publiek trekken, hip, cool dat zijn de woorden die gebruikt worden. Maar jongelui kunnen jullie auto’s niet betalen. Hoe gaan jullie dat oplossen?
“De i3 wordt een premiumauto, maar laten we niet vergeten dat het belastingklimaat in Nederland zodanig dat zo’n auto je straks niets kost in de wegenbelasting.”

Maar hoe lang zal dat nog zijn? Er was laatst alweer sprake dat die regeling afgeschaft gaat worden…
“We gaan daar vanmiddag voor bij Meneer Rutte op bezoek en aan hem vertellen dat het belangrijk is om dat erin te houden, anders ga je niet vooruit met elektrisch rijden. Nederland wil in elektrische mobiliteit investeren en daar deel vanuit maken. Maar dan is het wel belangrijk dat dit soort voordelen blijven gelden. Ik denk wel dat Nederlanders het ook willen als je er een klein beetje belasting voor zult moeten betalen.”

Is het ook zo dat elektrische auto’s steeds goedkoper zullen worden, net als elektronica als computers, iPad en dergelijke?
Tuurlijk, er komt industrialisatie. Daarom beginnen we er nu mee en worden we steeds beter.”

Maar al die techniek, dat kost wat om te ontwikkelen. Dus ik zie het niet voor me dat jonge mensen zich over een paar jaar zo’n auto kunnen veroorloven.
“Je hoeft niet te kopen, je kunt ook leasen en in maandelijkse tarieven zal het best te doen zijn.”

Wat heeft jullie afdeling sounddesign voor deze ActiveE gedaan?
“Er zitten geen motorgeluidjes in verwerkt, hij is ‘au naturel’, daar houden we bij BMW van. Er zijn wel ideeen om met sound te gaan werken. We maken al jaren gebruik van active sound engineering in al onze modellen en met elektrisch rijden zijn er meer mogelijkheden. We hebben onlangs nog een leuk evenement gedaan met de Mini ActiveE’s waarbij een concert in de ‘toonsoort’ MINI E ontstond. Met goed doordachte ideeen over hoe een elektrische MINI moet gaan klinken. Dus we denken daar wel over na.”

Wat wil het publiek, denkt u?
“Waarschijnlijk ‘au naturel.’ We werken er al jaaaren aan om auto’s stiller te krijgen dus de zorg: ‘ik hoor ‘m niet’ is slechts een kwestie van even wennen. Er zal misschien een overgangsperiode zijn waarbij mensen even iets nodig hebben om die switch te maken. Maar uiteindelijk zullen ze de stilte juist waarderen. Wel is het zo dat vroem-vroem de komende jaren nog de belangrijkste rol zal spelen, mede omdat de elektrische auto door z’n range niet meteen een eerste, maar een tweede auto in een gezin zal zijn.”

Jullie proberen de businessman mindfull te laten denken. Dus dat ook de Jort Kelders van deze planeet ‘s morgens eerst even nadenken over hoeveel kilometers er gemaakt moeten worden en of we de gewone of de elektrische auto pakken. Dat heeft natuurlijk in de eerste plaats te maken met de range (je kunt in de activeE 160 km ver).
“Ja, dat klopt. Maar in eerste instantie richten we ons niet zozeer op het individu maar op fleets. Dus dat er bij bedrijven een aantal elektrische auto’s staan die overdag gebruikt kunnen worden voor zakelijke ritten. Maar we hebben het ook gehad over het autodeelproject Drive Now, dus er moet door iedereen wat intelligenter gedacht moeten worden om van A naar B te komen.”

Maar hoe doe je dat bij een zakenman die gewoon gemak wil?
“Ik denk dat die zakenmannen er best over willen nadenken. Dat was tenminste de uitkomst van onze Mini Active E project waarbij een aantal mensen de auto op proef reden. Voor deze elektrische MINI’s zijn gewone leasetarieven betaald. Mensen willen blijkbaar dus best veranderen en nadenken over: hoe ver moet ik vandaag en wat pak ik dan?”

Zit jullie Hydrogen-verhaal door de komst van de elektrische auto in de ijskast?
“Dat is een goede vergelijking want waterstof moet bij min 284 graden bewaard worden in de brandstoftank, anders loopt hij leeg. Onze auto’s reden er perfect op, maar de tank loopt dus vrij snel leeg en daarvoor is meer research nodig. We zijn dus bezig om daar betere oplossingen voor te vinden. Want op de lange termijn geloven wij nog steeds in waterstof.”

Er zijn volgens jullie dus straks gewoon meerdere brandstofvormen naast elkaar om uit te kiezen?
“Ja, de industrie zit wat dat betreft in een paralell. Het is lastig, qua kosten om je op diverse terreinen te bekwamen, maar het is wel waar onze industrie momenteel staat.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*