Bambi met Ballen

Introduceer een nieuwe editie van een beroemde sportwagen, stop er nog meer zaken in waar aan je direct verslaafd raakt, maak hem gebruiksvriendelijker, comfortabeler en luxer maar behoud dat onmiskenbare, ondeugende trekje dat je doet gillen van puur sportwagenplezier. Voilà: het recept voor de nieuwe 911.

Door Viola Robbemondt/©House of TXT

Porsche rijden is altijd een feestje. In het geval van de nieuwe 911 Carrera S zelfs een party met VIP-gehalte. Het Stuttgarter icoon beleeft onder codenaam 991 alweer zijn zevende generatie en zijn fraaie lijnen benaderen nog steeds onmiskenbaar die van zijn stamvader uit 1963. Kenners merken kleine verschillen meteen op. De buitenspiegels staan nu bijvoorbeeld, voor nog betere stroomlijning en minder windgeruis, op de portieren in plaats van op de hoeken van de ruiten. Imposanter werd het model ook. Het groeide zes centimeter in de breedte en tien in de wielbasis waardoor zijn strakke, gestrekte buik nog dichter op het asfalt ligt. Zijn mooie ronde Bambi-ogen kijken nog net zo onschuldig de wereld in. Al hebben deze bij het opdoemen in de binnenspiegels van andere weggebruikers ook een zeer ondeugende schittering…


De instap levert even een schrikmoment op. Het sportieve verticale dashboard uit de vorige editie 997 heeft plaats gemaakt voor de variant die we ook in de Panamera en de Carrera GT aantreffen. Prachtig afgewerkt romig leder omsluit je lichaam en nodigt uit tot aaien, de vele knopjes zijn aanwezig maar toch ingetogen. Het is alsof je op een wolkje ligt en het is de vraag of die elegante sfeer een serieuze sportwagen als de 911 eer aan doet. Eerlijk is eerlijk: luxe is anno 2012 het codewoord. Zelfs een topsporter moet direct lekker ‘passen’ en dat is absoluut gelukt. De voorruit staat verder van je af. De hoofdruimte is veel groter zodat ook lange mensen hun nek kunnen strekken.

Na een draai aan de sleutel, op links, ontwaakt het icoon met een ronk waarna hij overgaat op een rustige pulserende modus. Het instrumentarium is helder, het touchscreen werkt feilloos en fluks. En uit alle knopjes kies ik als eerste die van de sportuitlaat. De hese roffel is nu meer aanwezig en stelt enigszins gerust.

Toch is ook het rij-gevoel veranderd. Wennen hoeft niet meer. De 911 neemt ook je oma bij de hand en leidt deze op vergevingsgezinde wijze richting snelweg. Geef aldaar vol gas en de 3.8, zescilinder boxermotor brengt zijn 400 pk’s beheerst, doch alert op het wegdek. Hoe meer je van hem vraagt, hoe gretiger hij aanvoelt. De besturing werkt in deze nieuwe elektrisch en dat geeft een heel rustig stuurgevoel. Hij reageert niet meer zoekerig bij ieder richeltje in het wegdek en dat maakt hem supergeschikt voor dagelijks gebruik. Zelfs twee kleine kids kunnen tegenwoordig mee, want er is – help! – een heus achterbankje. Zoevend over een stukje hobbelig wegdek voel je in de neus toch nog een klein vleugje van dat zweverige engeltjesgevoel, alsof hij gaat opstijgen. Terwijl de dikke derrière die de motor huisvest tegelijkertijd een veilig, aards gevoel geeft. Het is een zeer herkenbaar 911-gevoel en er is een zucht van opluchting. Je mag er dan in zitten als een prinses, je kunt je – ook als je niet op het circuit bezig bent – toch nog een beetje coureur voelen.

Het voordeel van al die knopjes is duidelijk. Wil je de buren niet wekken als je vroeg ‘s ochtends op pad gaat, dan blijf je van het sportuitlaat knopje af. Voor een extra zuinige rit is er het start-stop systeem waardoor de platte zescilinder zijn werk voor rode verkeerslichten staakt. De veren en dempers voelen fluweelzacht, het gaspedaalrespons is relaxt. En zodoende blijkt de 911 een beheerste broeder in stadsverkeer. Toch kun je ook daar een masculiene indruk maken want de spoiler is knopsgewijs te bedienen voor die potente erecte look. De product planners van Porsche willen graag meer vrouwelijke clientèle en met dit alles zit het er dik in dat dit gaat lukken.

De nieuwe 911 is veel minder dorstig en kies je voor de PDK-automaat dan ligt zuinig rijden helemaal binnen de mogelijkheden. De Porsche Doppel Kupplung neemt je het schakelen als een butler uit handen en schakelt zacht als een veertje. Zet de afstelling in Sport Plus (behorende bij het Sport Chrono Pakket) dan knalt hij echter door de verzetten als een revolverheld. Ondanks al die zuinigheid – we reden een redelijke 1 op 13 – is de nieuwe 911 sneller dan ooit. Het asfalt voor groen licht laten opkrullen is geen probleem, je bereikt de 100 kilometer per uur in 4,1 seconden. De topsnelheid? 304 km per uur. Het moge duidelijk zijn. Wil je Bambi, dan krijg je Bambi. En wil je spelen? Let the games begin!

4 Comments on “Bambi met Ballen

  1. Eindelijk terug, en hoe! Leuke test meteen die alles goed samenvat, meer luxe, meer groen maar ook sportiever! Hoe Porsche toch steeds, schijnbare, contradicties weet op te lossen.

    Zelf vind ik de bolle kikkeroogjes wat minder en ook de voorruit die nu wel erg ver van de bestuurder staat, in tegenstelling tot de voorruit bij oude 911’s die je bijna droeg als zonnebril, is een minpuntje. Maar dat zijn details, wat een wagen!

    Voor je buren moet het ook leuk zijn, steeds wat fraais onder de carport/in het straatbeeld.

    • Dank voor het opmerken Stijn 🙂 Ik ben hier soms afwezig omdat ik ongeveer zes levens nodig heb om alles te doen wat ik graag wil doen. Dus op Carwoman posten schiet er soms bij in. Maandag ben ik overigens te zien op de NTR, het programma 5 op 2 (gaat over de auto van het jaar verkiezing).

  2. Zolang we op tijd en stond leuke exclusieve tests als deze krijgen en je er plezier in hebt, is het een win-win situatie.
    Helaas ontvang ik die zender, als zuiderbuur, niet. Zal dit dus helaas aan mij moeten laten voorbij gaan.

  3. Sexy! Zelf ben ik niet echt een porsche fan, tenzij je de jaren 80-90 ingaat, maar wat een een mooi model. Ik verbaas me over hoe porsche elk 911 model toch nog zo anders kan maken door een paar kleine aanpassingen. Uiterlijk gezien dan, maar de vraag die ik op mijn school vaak krijg is: zou je niet liever de iets minder zuinige Audi R8 V12 TDI nemen? De R8 rijdt op zo’n 1 op 10. 500PK van 0 naar 100 4,2 sec met een top van ongeveer 308 km/u. Ik moet er wel bijzeggen dat wij alleen op prestatie’s letten en niet op prijzen 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*