Betrouwbare garage vinden

Omdat ik me vrijwel dagelijks met auto’s bezig houd, krijg ik van vrienden/bekenden vaak vragen over het vinden van een betrouwbare garage. Waar moet je op letten en hoe weet je of de betreffende garage jou niet veel te veel in rekening brengt?

Vrouw auto 7

Het zijn logische vragen, want een auto rijden is tegenwoordig dure bizz en als je geen idee hebt van uurprijzen die monteurs rekenen en hoeveel een – ik noem maar even iets – een nieuwe V-snaar of band kost, dan word je al gauw onzeker. Nu ga ik niet pretenderen dat ik de wijsheid in pacht heb, maar hier mijn lijstje met tips:

*Zoek een goede garage voordat je er een nodig hebt.
Vraag rond in je vriendenkring waar zij hun auto laten onderhouden, wat voor service er geleverd wordt en wat hun ervaringen zijn. Geven zij bijvoorbeeld gratis een vervangende auto als de jouwe in de werkplaats staat? Bellen ze je als het tijd is voor APK?  Overleggen ze de kosten voordat ze gaan sleutelen? Vraag ook eens naar wat een kleine of grote beurt gemiddeld kost. Het zijn allemaal dingen die voor jou als klant superbelangrijk zijn, want je wilt niet voor verrassingen komen te staan. Autorijden is tenslotte al duur genoeg.

Automonteur

*Maak een praatje met de mensen die er werken.
Staan niet alleen de verkopers, maar bijvoorbeeld ook de receptionisten en monteurs je vriendelijk en welwillend te woord? Natuurlijk is niet iedereen even communicatief ingesteld – monteurs hangen vaak liever boven een motor dan dat ze met je praten – maar je kunt sfeer wel proeven en daar je conclusies uit trekken.
Ook goed om op te letten: ziet de werkplaats er netjes uit? In een rommelige omgeving is het lastig om net werk af te leveren.

 

*Zoek bewijsmateriaal.
Vraag bijvoorbeeld eens of ze al eens prijzen hebben gewonnen. De dealer waar ik tegenwoordig kom, is ondernemer van het jaar in onze gemeente. Dat zegt wel iets; niet alleen dat het een goede zakenman is, maar ook dat hij fair zaken doet anders komen klanten namelijk niet meer terug.
Hangen er diploma’s aan de muur, volgen de monteurs bijvoorbeeld regelmatig opfriscursussen? En zijn ze gespecialiseerd in het merk dat jij rijdt? Dat laatste is wel handig met al die electronica die tegenwoordig in auto’s zit. Op het moment dat er een storing is waarmee een monteur uren zoet is, voel jij ‘m in je portemonnee. Een monteur met veel ervaring is dan goud waard.

automonteur3

*Zelfstandig autobedrijf of merkdealer?
Meestal kun je dit wel aan de (gelikte) showroom zien. Hoewel ik, toen ik nog niet zoveel geld had en een oud beestje reed, wel naar onafhankelijke garages ging en mij dat goed beviel, raad ik nu eigenlijk altijd merkgarages aan. Rijd je Ford, ga naar Ford, rijd je Renault ga naar Renault. Enzovoort. Het voordeel is dat je altijd merkonderdelen op je auto geschroefd krijgt, dat is later weer handig bij inruil. Ook hebben zij alle onderdelen op voorraad en – omdat er groter wordt ingekocht – zijn de prijzen vaak ook in orde.

*Last but not least: let erop dat het bedrijf is aangesloten bij de branchevereniging BOVAG.

bovag

Meer tips zijn welkom!

11 Comments on “Betrouwbare garage vinden

  1. Liever een merkspecialist dan een merkdealer. Tenzij je natuurlijk als aftersalesklant graag het glazen paleis van de verkoopafdeling sponsort (die kan namelijk al jaren zijn eigen broek niet ophouden). 😉 Al zijn er ook wel merkdealers die een aftersalesgericht beleid voeren, maar dat zijn dan meestal de traditionele familiebedrijven die al tientallen jaren een hechte band met een merk hebben en waar de jongste monteur al vijftien jaar in dienst is.

  2. Nou… bij die laatste tip heb ik zo mijn vraagtekens. Als mijn onafhankelijke garage wat moet vervangen aan mijn Volvo, dan besteld ie die onderdelen ook gewoon bij Volvo. Het lijkt me stug dat ik ineens een V-snaar of remschijf van een Kia in mijn volvo zou vinden.

    Tenslotte: als je de auto later wil doorverkopen zijn de stempeltjes van de (dure) dealer dat alle beurten bij hem zijn gedaan wel wat waard. Wil je een auto ‘oprijden’ dan zou ik voor de goedkopere optie van een onafhankelijke garage gaan…

    • Ik ken wel verhalen over onafhankelijke garages die geen onderdelen ‘mogen’ kopen bij de merken, of dat die daar moeilijk over doen. Ook mogen monteurs van o.g. vaak geen opfriscursussen volgen. Dat is politiek, uiteraard, maar dan moet je zelf al wel wat van auto’s weten om er toch heen te gaan. Lijkt mij…

  3. Oh, en over die prijzen van de onderdelen kan ik ook zeggen dat een merkdealer of onafhankelijke garage niet uit moet maken.

  4. Vrijwel alle technische ‘content’ van een auto komt tegenwoordig van een toeleverancier en die hebben er alle belang bij dat het onafhankelijke kanaal auto’s kunnen blijven repareren, want aan de contracten met autofabrikanten verdient de systeemleverancier vrijwel geen cent. Het geld wordt verdiend met de verkoop van onderdelen op de aftermarket, waarbij iedereen in de branche nu wel weet waar een bepaald onderdeel vandaan komt. Autofabrikanten maken geen turbo’s – dat doen Garrett en Borgwarner (3K). Autofabrikanten maken geen koplampen – dat doen Hella en Automotive Lighting. Autofabrikanten maken geen motormanagement en ESP – dat doen Bosch en Siemens. Ontwikkeling en (systeem)kennis liggen tegenwoordig bij de toeleverancier – en die deelt zijn kennis maar al te graag met het merkonafhankelijke kanaal d.m.v. trainingen, helpdesks, diagnoseapparatuur en garageconcepten zoals Bosch Car Service.
    Verder zitten de betere monteurs veelal bij onafhankelijke garagebedrijven omdat ze daar meer waardering en zelfstandigheid krijgen dan bij de over het algemeen erg retailgerichte dealerbedrijven. Onafhankelijke garagehouders zijn veelal zelf techneuten die de verkoop er als service aan de klant bij doen, bij dealerbedrijven is het meestal andersom.

  5. Tja, hoe weet je welke dealer goed is? Er zijn er met een prachtige showroom waar ik in de werkplaats kom en denk – nou, daar zou ik mijn auto niet graag aan toevertrouwen. Zeker in de Randstad waar de arbeidsmarkt traditioneel wat krapper is en het beroep van autotechnicus tussen alle ‘hippe’ IT en commerciële functies niet bepaald in hoog aanzien staat – dat ligt in dorpsgemeenschappen op het platteland wat anders omdat velen daar ook voor hun dagelijks brood (landbouw) afhankelijk zijn van de techniek wat genuanceerder – maar ik dwaal af… 😉
    OK- *In zijn algemeenheid* en zonder anderen tekort te doen kun je wel zeggen dat garages die aangesloten zijn bij een concept als Bosch Car service (vorig jaar 6 van de 10 ‘beste onafhankelijke garages’ in een onderzoek van één van de vakbladen) en CarXpert (dit jaar 5 van de 10 beste geloof ik) qua technische expertise en bedrijfsvoering in de top van het merkonafhankelijke kanaal zitten. Als ‘algemene’ consument die geen idee heeft welke garages in de buurt ‘goed’ zijn zou ik het bij zo’n bedrijf wel aandurven.
    In het geval van autoliefhebbers met een specifieke merk/modelvoorkeur (zoals jij met je Alfa) zou ik eerder mijn oor te luisteren leggen op de diverse fora (waarbij je wel een beetje tussen de regels door moet lezen omdat de meeste webfora regels hebben ten aanzien van ‘name and shame’ teneinde juridische problemen te voorkomen; je leest dus voornamelijk de positieve ervaringen en niet de negatieve); na een tijdje en zeker als je je ook ‘in real life’ in dezelfde (liefhebbers)kringen begeeft krijg je desalniettemin een aardig beeld: wie zijn er actief met technisch advies, welke bedrijven worden in het bijzonder gewaardeerd door de ‘gemeenschap’?.
    Uiteindelijk blijft het een heel persoonlijke zaak – ik ken geen garages die het voor iedereen 100% goed doen en eigenlijk ook geen die 100% slecht zijn. Veel hangt af van je verwachtingspatroon, hoeveel je kunt/wilt uitgeven, hoeveel tijd en ‘input’ je zelf in het onderhoud wilt steken, of je een drukbezette tweeverdiener bent die zijn auto het liefst gehaald of gebracht krijgt of juist iemand die best een ochtend op een onderhoudsbeurt wil wachten en dan graag met de monteur ‘meekijkt’ (sommigen vinden het leuk wanneer je belangstelling in hun werk toont en ze direct met je kunnen communiceren als ze iets aan je auto vinden dat niet in de haak is; anderen kunnen er ab-so-luut niet tegen) en tenslotte moet het ook op persoonlijk vlak ‘klikken’ – het blijft immers mensenwerk. Het is heus geen blijk van wantrouwen wanneer je eens een ander onderhoudsadres probeert tot je er een vindt waar je je thuisvoelt; of misschien eentje in de buurt voor het reguliere onderhoud en een ander – wat verder weg – voor het specialistische werk.

  6. Ja, ben het met je eens dat het mensenwerk is. Ik was blij om te horen dat de Volvo-dealer (die dus nu ook Alfa doet in mijn stadje) een van de monteurs van Sam van Lingen heeft overgenomen. Die heeft tenminste lang uitsluitend Alfa gedaan en daar kan ik dan meer vertrouwen in stellen. Zo voelt dat tenminste bij mij. Hij blijkt ook een aardige kerel te zijn die – nadat ik een beetje liet blijken dat ik er ook wel een klein beetje vanaf weet – op gelijkwaardige manier kan communiceren. Ook al ben ik een vrouw. Vind ik ook belangrijk. Dus al met al is het een kwestie van uitproberen, denk ik.

  7. ooit auto gekocht van 2 aar oud bij bovag bedrijf. na een 2 tal jaren erna ging er van alles aan kapot (gaskabel en radiator). Wel erg snel hoor. Ik vermoed dat een stagiare of monteur onderdelen van goede auto vervangen door slechtere en de goed onderdelen verkopen.

  8. Ik heb mijn auto gekocht zonder bovag en dat doe ik ook nooit meer.. een en al ellende gehad met de partij waar ik mijn auto heb gekocht. Via bestebedrijven.nl een nieuwe garage gevonden en die zijn eerlijk en prima. Succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*