AutoRAI Lady’s Day

Twee weken geleden verscheen in NRC Handelsblad mijn artikel over de Lady’s Day op de AutoRAI (dit jaar van 29 maart tot en met 9 april) die op 3 april gehouden gaat worden.

autorai2007ladysday.jpg

Hier is het origineel:De AutoRAI is nog steeds bij uitstek mannelijk territorium. Vrouwen voelen zich in veel gevallen niet thuis in de wereld van kille stands en de bijbehorende gladde praatjesmakers in grijze pakken. Om diezelfde reden komen velen niet graag bij autodealers waar de heren verkopers vaak nog zeer onbeholpen of stigmatiserend met vrouwelijke klandizie omgaan. In 2003 was slechts 12% en in 2005 20% van de AutoRAI-bezoekers van het vrouwelijke geslacht. Ondanks dat gegeven krijgt jaarlijks een slordige 33% van de nieuwe auto’s een vrouwelijke eigenaar. Op de tweedehandse markt is dit aandeel nog groter, rijden vrouwen steeds vaker leasewagens en beïnvloeden dames ook in meer dan 80% van de gevallen de aankoop van de gezinswagen. Dat veel vrouwen van auto’s houden en zeker niet alleen van het type ‘boodschappenwagentje’ is dus wel duidelijk.
Waarom dan een speciale ‘Lady’s Day’? Cees Boutens, woordvoerder van de RAI Vereniging, de vertegenwoordiger van de fabrikanten en importeurs van wegvervoermiddelen, zegt hierover: “Uiteraard willen we graag meer vrouwelijke bezoekers. We hebben gemerkt dat steeds meer vrouwen iets met auto’s hebben. Het komt denk ik omdat ze in de zakenwereld steeds gelijkwaardiger zijn aan mannen en daardoor iets ‘mannelijker’ naar auto’s gaan kijken. In de toekomst willen we ook vaker themadagen organiseren; bijvoorbeeld een jongerendag, een gezinsdag of een vader-zoon dag.”
Op de Huishoudbeurs, het domein van de vrouw, werd voor begeleidende heren een ‘Amstel Ballenbak’ in het leven geroepen. Een bar waar de heren voetbal konden kijken en bier drinken totdat hun winkelende vrouwen ze weer ophaalden. Over stigmatiserend gesproken. Boutens: “Zo gaan wij het dus niet doen. Wij willen juist duidelijk maken dat de AutoRAI óók een leuke beurs is voor vrouwen. Twijfelaars krijgen nu een extra impuls om te komen.”

autorai20073.jpg

Sommige importeurs hebben hun twijfels over het nut van zo’n speciale ‘Lady’s Day’. Bij Pon, importeur van de merken Audi, Volkswagen, Seat, Porsche, en Skoda werd zelfs door vrouwelijke medewerkers negatief gereageerd. Woordvoerder Jacques Geijsen zegt: “Onze dames denken dat geïnteresseerde vrouwen toch wel naar de AutoRAI komen.” Toch zijn er ook bij Pon ideeën voor de invulling van de Lady’s Day. Geijsen: “Het gaat dan vooral om sfeerbepalende en praktische dingen. Misschien laten we een IVA-studente een snelcursus ‘banden verwisselen’ geven. Of we vragen judoka Dennis van der Geest – wij sponsoren de Olympische sporters – om op onze stand plaatjes te komen draaien. Dat we iets extra’s gaan doen is zeker, maar concrete plannen zijn er op dit moment nog niet.”
Ook bij Volvo is men niet overtuigd dat er veel vrouwen op de Lady’s Day af zullen komen. PR-manager Huib de Vries: “Op zich is het goed om als branche het signaal te geven dat we vrouwen serieus nemen. Maar naar aanleiding van ons YCC-project, de conceptauto die drie jaar geleden door een team van vrouwelijke designers werd ontworpen, hebben we geleerd dat vrouwen helemaal geen speciale behandeling wíllen. Wel willen ze serieus genomen worden en ze willen dat er naar ze geluisterd wordt. Dat moet je als auto-importeur of autoverkoper altijd doen, ongeacht of je een man of een vrouw voor je hebt. En op beurzen in ieder geval geen dames over motorkappen draperen, zoals sommige merken nog steeds doen.”

autorai20072.jpg

Hoe de verschillende merken invulling zullen geven aan de Lady’s Day is de vraag. Soms worden speciale, op dames gerichte modellen uitgebracht. Bij Smart mocht modeontwerpster Judith Osborn een speciale ForTwo stylen en Nissan kwam met een Micra Elle en een Micra Otazu. Die laatste was bezet met glimmers van de sieradenontwerper. Ook worden BN’ers gesponsord door verschillende merken. Zo draagt zangeres Trijntje Oosterhuis het Volvo-gevoel uit in een XC90, rijdt presentatrice Wendy van Dijk in een Nissan Pathfinder en doet soapster Victoria Koblenko het in een Opel Astra Twintop. Wellicht worden er voor de Lady’s Day speciale optredens met deze mensen gerealiseerd.
Het eigenzinnige merk Mini kreeg op de AutoRAI van 2005 al een trendy stand waarbij alles draaide om merkbeleving. Een diskjockey draaide plaatjes en er werden dim sum hapjes geserveerd. Bij Ford pakt men het juist praktisch aan. Daar werd een aantal jaren geleden een vrouwelijk team in het leven geroepen waarbij de dames allerlei auto’s testten. Over de Lady’s Day zegt Fords PR manager Paula Vermin: “Het moet wat ons betreft in elk geval niet truttig of stigmatiserend worden en wel over auto’s gaan. Een bezoek aan de Lady’s Day moet niet alleen leuk zijn, je moet er ook iets aan hebben.”
Diane Kilian, Press & PR Manager van Amsterdam RAI is het daarmee eens. Zij zegt: “Een mix van ‘fun’ en serieus is het beste. Ik denk dat de merken tijdens de Lady’s Day vooral de unieke merkbeleving moeten benadrukken om de vrouwelijke rijder voor zich te winnen. Teveel kunst en vliegwerk daarentegen schrikt af. Het moet wel natuurlijk overkomen. Het plan is in elk geval om een soort Lady’s route uit te zetten die langs de deelnemende merken voert. Bij de ingang krijgen de dames bijvoorbeeld een goody-bag; een leuke tas waarmee ze bij elke stand gratis weggevers kunnen ‘shoppen’.” Worden er speciale ‘vrouwenauto’s’ gepromoot tijdens de Lady’s Day? Bas van der Wal van DaimlerChrysler zegt desgevraagd: “Bij ons in elk geval niet. Bij auto’s spelen emotionele aankoopmotieven een te grote rol. Staat een bepaald model bekend als vrouwenauto, dan zorgt dat vaak juist voor tegendraadse reacties. Bij zowel mannen als vrouwen.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*