Rij-indruk: Opel Astra

Opel AstraNa het enorme succes van de Insignia, zet Opel met de nieuwe Astra opnieuw in op een kersvers, fris en veel luxer imago. Onlangs reed ik de auto voor het eerst en wat mij betreft is dat uitermate goed gelukt. Op een paar pietepeuterige minpuntjes na….

©House of TXT

De nieuwe Opel Astra stond op de nominatie voor de Car of the Year Award 2010, een prijs die ieder jaar wordt toegekend door een groep Europese autojournalisten. Helaas werd het geen gouden, maar een bronzen plak. Jammer. Want heb je het over een nieuw model dat in niets meer op zijn voorganger lijkt, dan is het de Astra. Het zouteloze imago werd afgeschud, samen met de flauw gelijnde, brave exterieurdesign en het behoudende, goedkoop aanvoelende interieur. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar zie ik daar een vleugje sexy?

Opel Astra-opzij

Van een afstand oogt de Astra krachtig en goed geproportioneerd, alsof hij uit één stuk metaal is gegoten. Van dichtbij worden je ogen langs aansprekende details geleidt. Via de ‘adelaarsogen’ die je vol zelfvertrouwen aankijken, via krachtige ‘schouders’ naar de ‘flanken’ waar hij een zelfde vleugel-achtige welving kreeg als zijn grote broer, de Insignia. De uit meerdere elementen opgebouwde achterlichten slingeren zich als glanzende robijnen rond zijn heupen. Hij is lekker dik, dat achterste. Helaas stuit ik daar wel op die dikke naad rondom het handvat van de achterklep. Dat werkt verstorend. Aan het uit één stuk gieten van zo’n achterklep hing waarschijnlijk een veel hoger prijskaartje. De designers benadrukken in ieder geval dat je handen niet vies zullen worden van het openen van de achterklep. Waarvan acte.

Opel Astra-achter

Als ik voor het eerst instap, ben ik zeer aangenaam verrast door de weelderige ambiance. In het zwarte interieur komen de vloeiende vleugellijnen van het exterieur terug tot in de portieren zodat je lijf helemaal versmelt met de auto. Dit effect wordt nog versterkt door de ergonomisch gevormde sportstoelen – dezelfde als in de Insignia – en goedgekeurd door de AGR, (Aktion Gesunder Rücken) een onafhankelijk panel van Duitse ergonomiedeskundigen en dokters. Hierin toerend voel je bijna niet meer dat je een rug hebt. Daarmee is de Astra een van de weinige middenklassers waarin ik zelfs een zeer lange rit richting Zonnig Zuiden zou overwegen. Volgens kritische ex-Astra rijders had het vorige model te weinig aflegvakjes om losse spullen op te bergen. Dat nam men bij Opel ter harte, want mobiel, blikje fris, zonnebril en huissleutels vinden al gauw een plaats. Zo nodig kun je zelfs een liter fles kwijt in het portiervak.

Opel Astra-int

Tijdens het rijden kan het zogeheten ‘Opel-Eye’ op de toegestane snelheid letten; het ‘leest’ door middel van een camera en database alle verkeersborden. Rijd je een eenrichtingverkeerstraat vanaf de verkeerde kant in, dan verschijnt het bord ter waarschuwing in je display. Het oog helpt bovendien om binnen de lijnen van de eigen rijstrook te blijven. Luxe, maar wat mij betreft overbodig. Ik heb zelf ogen. Ik test de 115 pk sterke 1.6 motor en hoewel deze – eenmaal op dreef – goed mee kan komen op de snelweg, laat je vlotte inhaalmanoeuvres hierin beter achterwege. Opvallend is wel dat ook als de motor hard moet werken, hij het bijbehorende volume achterwege laat. Door de goede isolatie kun je gesprekken gewoon voortzetten en ook dat geeft een luxe gevoel. Sturen gaat strak en in snel genomen bochten licht hij geen achterpootjes.

Opel Astra-rijdend

Conclusie: met vlaggenschip Insignia zette men bij Opel een nieuwe koers in en met de Astra wordt die richting nog eens benadrukt. Het model is voor een middenklasser ongekend luxe uitgevoerd en de fantastische stoelen – standaard! – zullen zelfs de grootste critici de mond snoeren. Met deze Astra krijg je gewoon veel waar voor je geld.

Opel Astra1

De Opel Astra is er vanaf €19.156,- incl. BTW/BPM en kreeg het energielabel A.

2 Comments on “Rij-indruk: Opel Astra

  1. [quote]Dit effect wordt nog versterkt door de ergonomisch gevormde sportstoelen – dezelfde als in de Insignia – en goedgekeurd door de AGR, (Aktion Gesunder Rücken) een onafhankelijk panel van Duitse ergonomiedeskundigen en dokters.[/quote]

    Hi Viola,

    Ongelofelijk maar waar, de Astra’s sportstoelen zijn afgekeurd door de ergonomen van het CBR.
    Dit betekent dat rijschoolhouders deze stoelen niet mogen kiezen voor hun lesauto.

    De reden voor dit besluit is naar verluid, dat de stoelen te smal zouden zijn voor de dikke reet van menig examinator.

    Nu heb ik zelf meerdere proefritten gemaakt in de nieuwe Astra, daar ik deze serieus overweeg om mijn nieuwe lesauto te worden, en als ik over één ding lyrisch ben, is het wel over de stoelen.
    Wat een genot!

    Ik baal dan ook als een stekker dat ik deze niet mag nemen, vanwege de 1 á 2 uurtjes per maand dat de dikbil-examinator plaats neemt in mijn auto.
    Dit betekent dat ik voor de 160 tot 200 uur dat ik er zelf per maand in zit, met een de beduidend mindere “Cosmo” stoel genoegen moet nemen, die ook geen verlengbare been ondersteuning heeft.

    Als ik één nadeel aan de sportstoelen zou moeten bedenken is het, dat ze zo lekker zitten dat je het risico loopt om in slaap te vallen.
    Ik overweeg er twee in mijn huiskamer te zetten! 🙂 (joke)

    Maar serieus, dit nieuws doet mij ernstig twijfelen aan de kwaliteit c.q. onafhankelijkheid van Nederlandse ergonomen.

    Mijn vrouw is omroepster bij de spoorwegen, en heeft negen beeldschermen voor haar neus.
    Echter volgens de Arbo ergonomen doet zij geen beeldschermwerk!

    Ergonomie is een vak apart, denk ik dan.

    Groeten,

    Michel

  2. Klopt wel een beetje de Astra stoelen zijn trouwens uitgeroepen tot de beste autostoelen (door rugspecialisten) , maar in mijn Corsa (Cosmo) zitten ze ook wat aan de smalle kant. Vooral als je erin gaat zitten. Daarna valt het niet meer op, maar Opel mag van mij voortaan best bredere stoelen maken!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*