Nederlander geen idee over autokosten

kostenautoNederlander geen idee over autokosten

Ik vraag me regelmatig af waarom wij Nederlanders zoveel pikken van onze regering als het gaat om auto- en brandstofbelastingen. Er is geen land ter wereld waar autorijden zo duur is als hier. Vandaag las ik iets dat veel verheldert. Meer dan 85% van alle autobezitters weet namelijk helemaal niet precies wat hij per jaar kwijt is aan zijn auto. Het aantal kostenposten van de auto wordt volgens Peter Mulder, directeur van onderzoeksbureau Intomart GfK, gruwelijk onderschat. “Kosten waar mensen heel weinig vat op hebben, en waarvan mensen vaak ook geen idee hebben wat ze betalen, zijn bijvoorbeeld afschrijvingen. Maar de allergrootste kostenposten die mensen met de factor 4 onderschatten zijn de autobelastingen’, aldus Mulder. Gemiddeld schatten mensen 53 euro kwijt te zijn per maand aan belasting, maar dat is in werkelijkheid meer dan 200 euro per maand.

Auto industry

Het illustreert het kop in het zand gedrag wat wij Nederlanders vertonen als het om onze Heilige Koe gaat. Want hoewel dit onderzoek dan aangeeft dat twee op de drie (62%) zegt bewust of heel bewust bezig te zijn met het terugdringen van de autokosten kun je die natuurlijk niet terugdringen als je niet precies weet wat je uitgeeft. Duh… Driekwart (76%) zegt zo zuinig mogelijk te rijden. Daarnaast gaat 72% bewust op zoek naar het tankstation met de laagste literprijs. Een derde van de automobilisten heeft volgens de onderzoekers de auto in het afgelopen jaar uit kostenoverwegingen vaker laten staan. Over de hele populatie is ruim een derde (36%) minder vaak uitjes met de auto gaan maken en rijdt 33 procent minder ver door de stijgende autokosten, meldt BNR Nieuwsradio. Schiet lekker op zo he…

Miniature car on stack of money

We zijn het enige land van de EU die dit soort hoge belastingen voor de kiezen krijgt. En we slikken en we slikken. Ik zou niet wachten totdat we stikken. Laten we gewoon eens MET Z’N ALLEN de auto een weekje laten staan. Eens kijken hoe de regering dan piept… Helaas is dat ‘met z’n allen’ waarschijnlijk een droom van mij, want negen van de tien mensen blijft liever dom. Dat is tenslotte makkelijker. Volgens de onderzoekers voor de meeste mensen geen optie: 59% blijft rijden, ongeacht hoe duur de auto wordt.
Zucht…

(Bron: BNR, ANWB)

5 Comments on “Nederlander geen idee over autokosten

  1. Onwetendheid is één belangrijk punt. Maar het gewoon kunnen betalen is natuurlijk een ander. We hebben het hier, ondanks alles waar we over kunnen klagen, natuurlijk best goed. En de meeste mensen kunnen zich de auto veroorloven.

    Ik vind het altijd zo bijzonder dat we nu vanwege de bijtelling zuinige auto’s gaan rijden, alsof je niet op de kosten bespaart omdat je gewoon minder brandstof verbruikt. Maar blijkbaar niet genoeg.

    Ik hoor wel vaak dat mensen zeggen: het autorijden is zo duur omdat er zoveel belasting moet worden betaald.
    Maar ja, als we het niet bij de auto betalen, dan zal dat geld ergens anders vandaan moeten komen.

    Dat maar 72% op zoek gaat naar een goedkope pomp is wel exemplarisch voor hoeveel mensen er niet op letten. We hebben zoveel goedkope pompen, waarom meer betalen dan nodig? Ik vraag me ook altijd af: wat doen die mensen bij de pomp aan de snelweg, hadden die allemaal de tank bijna leeg? Anders tank je daar toch niet?

    • Ja, kennelijk hebben we het veel te goed. Over dat tanken aan de snelweg: ik deed dat toen het geld nog aan die boom in mijn achterboom groeide ook altijd. En het is ook een vorm van gemakzucht. Niet willen omrijden of zoeken naar lagere prijzen. Is ook zo voor de boodschappen. Ik weet dat sommige dingen elders goedkoper zijn, maar ik shop toch graag bij AH omdat ik daar alles in een keer kan kopen. Er wordt veel verdiend aan gemakzucht en onwetendheid. 🙂

  2. Als autoliefhebber met een paar (oude) benzineslurpers in de garage heb ik regelmatig contact met Nederlandse liefhebbers (ben zelf Belg) en het valt me inderdaad op hoeveel duurder autorijden in Nederland is dan bij ons.
    Maar toch … onafgezien van milieuoverwegingen, waar ik ook wel mee bezig ben, vind ik dat men iets té vaak kijkt naar dat litertje benzine of naar die paar ct/l minder of meer. De taksen zijn er nu eenmaal, daar kan men niet omheen. Maar het ergste zijn voor mij de onderhoudskosten en daarom koop ik het liefst een auto die zo degelijk mogelijk is en zo eenvoudig mogelijk. Als je zoals hier zo’n 50 à 70 euro per uur betaalt voor een werkuur bij de dealer kan je maar beter zorgen dat je daar niet terechtkomt. Met de prijs van één uurtje werk aan je auto – en zodra je aan de receptie staat wordt er al een uur aangerekend – kan je al minstens 30 liter benzine betalen. Mijn criterium voor een auto is gewoon : eentje waarmee je zo weinig mogelijk bij de dealer langs moet. Ik laat bijvoorbeeld die hele tendens van auto’s met kleine stofzuigermotoren maar wél met een turbo graag aan mij voorbijgaan want uiteindelijk verbruiken die evenveel (als je eens doorrijdt) als een grotere atmosferische motor en hebben die meer defecten – kost meer en belast het milieu ook erg. Mijn motto’s zijn het ‘KISS-principe’, keep it simple stupid, en ‘no substitute for cubic inches’.

  3. Tja Elske, als die ‘zuinige’ auto nu echt zo zuinig was, dan zou de kostenbesparing inderdaad voldoende moeten zijn. Met het extra onderscheid aanbrengen op basis van een theoretische verbruikswaarde vraag je erom dat auto’s niet op verbruik onder reële condities worden ontwikkeld, maar puur om zo goed mogelijk te scoren in de laboratoriumtest. En verder doen we lekker alsof elektriciteitsverbruik geen uitstoot van CO2 veroorzaakt… 😉 Natuur en Milieu en andere groeperingen die ver buiten hun eigen competentiegebied wat te zeggen willen hebben, maar aan wiens stem door de overheid buitenproportioneel belang wordt gehecht – bedankt!

    Mijn cynische kant zegt overigens dat overheden helemaal niet willen weten wat er daadwerkelijk wordt verbruikt en uitgestoten… zolang ze er op papier maar iets aan hebben gedaan.

  4. Inderdaad Eric, ik vind dat je een heel goed punt aanraakt! Ik verwacht dat er wel binnenkort verbetering in komt, de EU is bezig met andere testen. Alhoewel het volgens mij altijd redelijk lastig blijft: iets meetbaar maken en dan de wijde wereld ingooien en hopen dat dit exact dezelfde waarden oplevert.

    Verder vind ik qua elektrisch dat het verplicht zou moeten zijn dat je aantoont dat je op groene stroom rijdt. Al is het maar het signaal dat er van uit gaat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*