Mystery Car Shopper – editie juli 2015

In deze rubriek Mystery Car Shopper shopt Carwoman maandelijks incognito bij Automobielbedrijven door heel Nederland. Hoe gaan eigenaren en medewerkers om met hun klanten als het gaat om servicebeurten, reparaties, de aankoop van een nieuwe en/of inruil? Deze keer zijn we bij Hyundai dealer Dirk Barten in Heerhugowaard.

dirk barten heerhugowaard

De Mystery Car Shopper wilde in de afgelopen maand een 13 jaar oude Hyundai Atos – het boodschappenautootje van het gezin – inruilen voor een moderner asfaltgebakje en ging naar dezelfde dealer als waar de Atos ruim tien jaar gelden was gekocht. Hyundai Dealer Dirk Barten is een keurig bedrijf en als we er op zaterdagmiddag binnenlopen, is het redelijk druk in de showroom. Er is maar een verkoper aanwezig en die is druk bezig, maar de receptioniste merkt ons meteen op en biedt – overigens heerlijke – cappuccino aan. We willen uitgebreid rondkijken naar de occasions en dus is het prettig dat de verkoper niet meteen in onze nek staat te hijgen. Als de verkoper komt, zich voorstelt als de heer Martens en naar onze wensen vraagt, ziet hij meteen mogelijkheden. De oude Atos kan hij vast goed kwijt aan ouders die hun tiener een eerste autootje gunnen.

Tijdens het kwartiertje rondscharrelen in de showroom was ons oog al gevallen op een nog geen drie jaar oude i10 met een aantrekkelijk prijskaartje en we maken direct een testritje met deze viercilinder ‘Cool’uitvoering. Er staat er ook een met 3 cilinders, maar die raadt de verkoper af: ‘Als je niet van herrie houdt, en hij trekt wel heel matig op…’ Een eerlijke mening en hij heeft goed geluisterd want al gaat het om een kleintje, we willen best wat pit voor de snelweg. De i10 blijkt een lekker soepel rijdende auto met een, voor zo’n kleine auto, prima wegligging: hij voelt groter aan. De verkoper bekijkt onze inruiler nader: deze heeft een probleem met de contactsleutel wat gemaakt moet worden. Na enig morrelen kan er gestart worden en de verkoper complimenteert ons met het uiterlijk van onze oude Atos: zowel van binnen als buiten is de auto netjes en dat ziet hij wel eens anders. De inruilprijs die we te horen krijgen valt dan ook alleszins mee. Alleen vallen we bijna om van de 945 euro aan afleverkosten die de verkoper voor de i10 van ons vraagt, zo’n 400 euro meer dan elders. Wat krijgen we daar dan voor? Gouden velgen? De verkoper begrijpt de verbazing, maar vertelt dat de auto voor dat bedrag dan ook inclusief een grote beurt het opknappen van eventuele schades zal worden afgeleverd: bijna als nieuw dus. Bovendien geldt de volle vijf jaar fabrieksgarantie op deze drie jaar oude auto nog.

Hyundai i10

We onderwerpen de i10 meteen aan een nog grondiger inspectie en we ontwaren schampschade aan de voorbumper en er zit een beschadiging in de raamstijl. Dat wordt allemaal netjes in orde gemaakt, zo ook een nieuwe wieldop, zo verzekerd de heer Martens ons. We onderhandelen toch nog wat door en weten de prijs naar beneden af te ronden. De Mystery Shopper is gerust: je betaald dan wel zelf mee voor het herstellen van de schade en de grote beurt, maar de komende jaren lopen we in ieder geval weinig risico op kosten aan deze kleine Koreaan. De afspraak voor het afhalen van de i10 is snel gemaakt.
Twee weken later, het duurde even vanwege het uitdeuken en spuiten van de bumper, staat de i10 blinkend, volgetankt en helemaal uitgezogen voor ons klaar. De verkoper wikkelt de papierhandel vlot af en we krijgen nog een paraplu mee als presentje. Altijd handig. Een week later wordt er na gebeld: of alles in orde is? We melden dat onze nieuwe i10 niet helemaal lekker schakelt en maken een afspraak om de koppeling te laten bijstellen. Het is geen punt en valt onder de garantie.

Rapport
Wachttijd: redelijk als je bedenkt dat er op zaterdag maar een verkoper is.
Informatie: Prima, de verkoper is open en eerlijk. De info over de driecilinder wordt gewaardeerd.
Bereidwilligheid: Goed.
Visitekaartje: Nee, de Mystery Shopper was hier al eerder klant.
Pand en Presentatie: Klein, maar netjes
Sfeer & Personeel: klantvriendelijk en open
Rapportcijfer: 7,5

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*