Maakt kritiek op rijgedrag partner het verkeer veiliger?

Maakt kritiek op het rijgedrag partner het verkeer veiliger?

Een aardig onderzoekje door ANWB Autoverzekering bereikte mij vandaag. Veel mensen maken opmerkingen over de rijstijl van de partner, en dat valt niet altijd even goed. Het gaat dan over snelheid, de ‘opgefokte toon’ waarmee andere weggebruikers worden toegesproken en over de gekozen route die niet de ‘juiste’ blijkt te zijn. Bijna driekwart van de stellen met een auto geeft toe opmerkingen te maken over de rijstijl van hun partner, en dan staan deze onderwerpen in de top drie.

rijstijl2

Vrouwen spannen de kroon, want 77 % geeft toe kritisch te zijn op het rijgedrag van de partner tegenover 65 procent van de mannen (35 % geeft het dus niet toe). Wat zijn volgens vrouwen de redenen om de spanning in de auto op te voeren? Bijvoorbeeld als de partner achter het stuur in haar ogen:
– te snel of te langzaam rijdt (35%)
– opgefokt reageert op andere weggebruikers (25%)
– niet oplet (14%)
– een verkeerde route neemt (13%)
– bumperkleeft (11%)

Toch is het niet zo dat vrouwen liever zelf achter het stuur kruipen als ze met hun partner op pad gaan. 70% van de vrouwen geeft aan liever niet zelf te rijden als ze de keuze hebben. Bij mannen is dat beduidend minder: slechts 38% wil liever niet zelf rijden als ze met hun partner de weg op gaan. De kritiek van de vrouwen lijkt de mannen dus niet te belemmeren.

Ook mannen kunnen pittig uit de hoek komen vanaf de passagiersstoel. Zij spreken hun partners aan op snelheid en de gekozen route, respectievelijk 30 en 13 procent. Het meest opvallend is dat 15 procent van de mannen toegeeft kritiek te hebben op de inparkeerstijl van hun vrouw. Dit komt bij vrouwen nauwelijks voor. Daarnaast maken mannen vaker kritische opmerkingen over onzuinig rijden (12 procent).

rijstijl1

Tot slot is gekeken naar wat die kritiek met de bestuurders doet. Twintig procent vindt de opmerkingen onnodig omdat de rijstijl prima is en 10 procent vindt het irritant omdat de partner beter eerst naar zichzelf kan kijken. Slechts 11 procent vindt het prettig omdat het de rijstijl verbetert. Bij bijna de helft van de koppels (47%) blijkt kritiek op elkaar niet sfeerbevorderend te werken in de auto.

De ANWB koppelt nog een grappige conclusie aan hun onderzoek. Ze menen namelijk dat ‘alert meekijken en een actieve houding van de bijrijder zijn belangrijk want twee mensen zien meer dan één’. Het openstaan en accepteren van ‘aanwijzingen’ en goed bedoelde adviezen kunnen – volgens de ANWB – schades en ongevallen voorkomen en leveren een bijdrage aan de verkeersveiligheid’. Heeft de ANWB ook onderzocht hoeveel schades juist het gevolg zijn van inmenging van de passagier? Dat zou mij nou eens interesseren. Want iemand die constant kritiek op je rijstijl heeft, leidt ook enorm af…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*