Gebruikte auto shoppen: kiezen vrouwen anders?

Gebruikte auto shoppen: kiezen vrouwen anders? In deze tijden van crisis gaan we vaker voor tweedehands en dat geldt niet alleen voor kleding en schoenen, ook de occasionhandel bloeit als nooit tevoren. Ongeveer drie kwart van de Nederlanders blijkt graag op de tweedehandse automarkt te shoppen. Dat komt, volgens marktonderzoeker MWM2, omdat je bij een nieuwe auto te maken krijgt met een hogere afschrijving en hogere aankoopprijs dan bij een gebruikte. Het prijskaartje blijkt dus zeer belangrijk, 50% van de Nederlanders legt de bovengrens bij 10.000 euro voor een auto.

vrouw-autoshoppen2

Opvallend is ook dat slechts 33% het belangrijk vindt welk automerk gekocht wordt. Vrouwen hechten hier zelfs minder waarde aan dan mannen. Er blijken meer grote verschillen te zijn bij het occasionaankoopgedrag tussen mannen en vrouwen. Vrouwen checken bijvoorbeeld vaker de staat van de banden, het onderhoud van en de garantie op de gebruikte wagen. Mannen daarentegen gaan – what else is new? – gewoon voor het uiterlijk, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. In de top vijf van de aandachtspunten bij de aankoop van een occasion leggen mannen het dan ook af tegen de vrouwen. Eén op de vijf automobilisten laat de uitgezochte bolide keuren door een officiële instantie. Inderdaad, ook daar zijn het overwegend vrouwen die het zekere voor het onzekere nemen. 😉

Two Friends Series

Ben jij op dit moment op zoek naar een nieuwe, kijk dan eens hier. Op dit moment zijn kleine, gebruikte auto’s behoorlijk populair in occasionland. En niet alleen bij vrouwen, want menige moderne man verplaatst zich zonder schaamrood op de kaken in een asfaltgebakje. Toch kopen mannen vaker stationwagens en sportieve modellen zoals coupés: maarliefst 80% van deze occasions wordt door de heren afgerekend. Vrouwen gaan vaker voor een cabriolet of een hatchback, en kiezen vaker voor auto’s met kleine motoren. Praktisch nut gaat, al is dat wel een beetje aan het veranderen, bij ons dames vaak vóór kracht.

Gelukkig blijken er ook wat overeenkomsten te zijn tussen wat de seksen willen. Over kleur zijn we het bijvoorbeeld snel eens, zowel mannen als vrouwen gaan graag voor zwart, zilver(grijs) of wit. Ook zijn beide seksen geïnteresseerd in hybriden en elektrische auto’s, in automatische transmissies en in de binnen- en laadruimte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*