CrossPolo, CrossGolf, CrossTouran

Bij VW doet men hip want in navolging van de zeer succesvolle CrossPolo (400 verkochte exemplaren in Nederland vorig jaar)

crosspolo.jpg

is er nu ook een CrossGolf

crossgolf.jpg

en volgt er binnenkort een CrossTouran.

crosstouran.jpg

Ik reed gisteren met de nieuwe CrossGolf in de omgeving van Zurich, Zwitserland en was niet ontevreden. De CrossGolf is eigenlijk een opgehipte Golf Plus, alleen staat hij wat hoger op zijn pootjes door zijn 17 inch wielen. Ook kreeg hij wat make-up op in de vorm van verchroomde dakrails en spatbordverbreders. Binnenin werd ik warm geknuffeld door de stevige sportstoelen met verstelbare lendensteunen en deden mijn voeten het op aluminium pedalen. Als afmaker zijn er speciale ‘CrossGolf’-instaplijsten, een mooi lederen stuurwiel en een lederen handremgreep.

crossgolfinterieur.jpg

Achterin ook leuks: uitklaptafeltjes voor de kids.

crossgolfinterieurachter.jpg

Tijdens het rijden werd ik een beetje overmoedig door zijn stabiele wegligging: het is net of niets hem uit het veld kan slaan, terwijl hij niet eens vierwielaangedreven is. Het is gewoon een voorwielaandrijver, maar ik kon ‘m aardig door het heuvelachtige landschap jagen. Overhellen doet-ie daarbij ook nauwelijks.

Wel jammer dat men bij VW niets aan het uiterst saaie kleurenpalet heeft gedaan. Is de CrossPolo verkrijgbaar in bijvoorbeeld knaloranje, de CrossGolf is er in zilvergrijs, donkerblauw en zwart…. Kom op VW, als je dan toch gaat ophippen, dan moet je dat ook consequent doorvoeren. Dat je een paar saaie kleuren in het gamma laat, alla. Maar geef mensen wel de keuze om kleur te bekennen!

crossgolfachter.jpg

Over de motoren overigens niets dan goeds. Ik kende ze al uit andere VW’s. Ik heb tegenwoordig een voorkeur voor de moderne diesels: de 1,9-liter TDI met 105 pk en een krachtige 2,0-liter met 140 pk. Ook zijn er voor de CrossGolf twee benzinemotoren leverbaar: de 1,6-liter FSI met 102 pk en de 1,4-liter TSI met 140 pk. En laat die laatste nou bepaald niet tegenvallen. Al zou ik hem nooit bestellen met een DSG-bak, die we gisteren reden. Ik ben op zich helemaal weg van die bak, maar in dit geval schakelde hij veel te vroeg op waardoor de 1.4 motor maar niet op toeren kwam. Handbak nemen dus!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*