Chrysler Sebring

In eerste instantie is mijn kennismaking met Chryslers nieuwe Sebring teleurstellend. Ik had namelijk hun geweldige conceptmodel ‘Airflite’ gezien en als je het productiemodel ernaast ziet, had ik meer verwacht.

airflite concept.jpg

De Airflite (zie hierboven) is veel hoekiger, de A-stijl is scherper en de kleinere voorruit meer rechtop. Hij is platter en ook de achterkant van de Airflite oogt veel expressiever met bol aflopende rondingen. Eigenlijk erfde de nieuwe Sebring uiterlijk alleen de typerend generfde motorkap – die we al kennen van de Crossfire – het oplopende lijnenspel van opzij, de grote grille en de taps toelopende achterruiten. En dus doet de Sebring vooral klassiek aan.

chryslersebring.jpg

(foto’s: Louis Blom)Eigenlijk vind ik deze voorzichtigheid – of, zo je wilt diplomatie – jammer en wellicht ook onnodig gezien het succes van een gewaagder model als de 300C. Overigens geeft Chrysler als reden voor dit ingetogen design dat men op een expressiever design eerder uitgekeken raakt. Ikke niet!!
Ik rijd als eerste in de 2.0 liter CRD turbo dieselaar die bij 4000 rotaties per minuut 140 pk’s voortbrengt. Met een trekkracht van 310 Nm bij 1750 omdraaiingen per minuut gaat optrekken met deze 1560 kg wegende auto heel aardig. De bijbehorende zesbak bedien je met een kort pookje dat heerlijk soepel en toch strak door de verzetten glijdt. Zowel in het drukke stadsverkeer van Washington als op verlaten landweggetjes richting Charlottesville raak ik direct dik bevriend met deze Amerikaan. Op hoge toeren blijkt de oliestoker best energie over te hebben en maakt hij van inhalen geen probleem. Hoewel ik de weg niet heel erg nadrukkelijk in mijn handen voel, kan ik de snelheidsafhankelijke besturing niet als ‘gevoelloos’ typeren. Ook de leverbare benzinemotoren: de 2.0 (156 pk en 190 Nm) en de 2.4 liter (170 pk en 220 Nm) World Engines met variabele kleptiming (VVT) passen goed bij de nieuwe Sebring en lopen uitermate stil. De laatste is standaard gekoppeld aan een automatische transmissie die je ook handmatig met het pookje kunt bedienen: de Autostick. Hoewel ik niet helemaal wild word van deze automaat, maakt hij redelijk soepele overgangen. Sta je niet in de file? Dan schakel je lekkerder zelf.

chryslersebring2.jpg

Een wereldwijde trend is het personaliseren van wagens. En dus kan de Sebring worden uitgerust met het zogenaamde ‘My Gig’ informatie-, navigatie-, en entertainmentsysteem dat ongeveer €3000 extra gaat kosten. Het heeft een geweldig kleurendisplay waarop je, alleen als je stil staat, films kunt bekijken. Verder is het uitgerust met een 20GB harddisk zodat je er niet alleen muziek, ongeveer 10.000 songs, maar ook foto’s op kunt downloaden zodat je lief of geliefde huisdier je dagelijks vanaf het dashboard aankijkt. Zelfs met de aangename huiselijke luchtjes zit het goed, want koffie blijft in deze auto tot verdampens toe warm en geurend. Ik zet mijn cappu in een van de ultieme bekerhouders die zowel kunnen verwarmen tot zestig graden Celsius als koelen tot twee graden boven nul. Met flesjes fris is het wel even opletten dat je het juiste knopje, in dat geval ‘koelen’ indrukt anders zit je met gesmolten plastic. Ook kindervingertjes kunnen hier maar beter uit de buurt blijven! Mocht je overigens een vette hamburgerhap morsen op de stoffen bekleding dan is er geen nood. De stof is zo dicht geweven dat zelfs ketchup en mosterd geen vlekken of geurtjes achterlaten. En: stoelverwarming is ook bij deze stoffen bekleding een optie!
De Chrysler Sebring gaat met dieselmotor ongeveer 35.000 euro kosten. Hij staat vanaf maart 2007 bij de dealers.
Voor een uitgebreidere rij-indruk van de Sebring (en mijn impressie van de nieuwe Jeep Wrangler) kijk je in Autovisie‘s Amerika Special nr. 24, die nu in de winkel ligt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*