Carwomans New Car

De afgelopen maanden enorm lopen rekenen, dubben, weer rekenen, weer dubben… de aankoop van een nieuwe auto is een sport op zich. Kost veel tijd bovendien!
Mijn Alfa GT is net 7 jaar oud geworden en gaat in de komende jaren wat meer aan onderhoudskosten vragen. Het is bovendien een diesel (1.9 jtd) en daar betaal je – met dank aan het Rijk – dik voor aan wegenbelasting. Ik was iedere maand sowieso 103 euro kwijt aan dit potje. Balen! Bovendien is diesel inmiddels ook aan de prijs bij de pomp, vooral als je zo gek bent als ik en ook nog Shell V-Power Diesel tankt πŸ™‚ en niet genoeg kilometers maakt. Het model verveelde overigens geenszins, ik vind de Alfa Romeo GT nog steeds van een tijdloze klasse. Jammer dat men bij Fiat het bedrijf Bertone heeft afgedankt…

Carwoman-AlfaGT

Shoppen bij Alfa was, gezien het huidige modellenaanbod dat in mijn budget past niet in Frage: zowel de Mito als de Giulietta hebben voor mij geen grote hebben-factor. Helaas, want ik heb de afgelopen tien jaar zeer tevreden Alfa gereden. Iedereen die nog durft te zeggen dat Alfa inferieur van kwaliteit is, weet niet waarover hij/zij praat.

xViola-Cayman6

Dan waren er twee modellen waarvan ik dacht: ‘Die staan mij wel’. En dan laat ik mijn droomauto, de Porsche Cayman even buiten beschouwing πŸ˜‰ Sparen hiervoor zou me sowieso nog drie jaar kosten, onvoorziene financiele ellende niet inbegrepen. De auto’s waarnaar ik nu heb gekeken zijn de Peugeot RCZ en de Honda CR-Z. Die eerste heb ik uitgebreid gereden tijdens mijn vakantie vorig jaar in Zuid Duitsland, zie mijn verhaaltje hier. De Japanner reed ik tijdens de Nederlandse persintroductie vorig jaar. Beide auto’s vind ik qua model erg vlot en bijzonder, twee niche-spelers die blikken vangen. De Fransoos had voor mij de grootste seks-appeal, bij de tweede spelen de hersens ook een rol: het is een hybride.

Peugeot-RCZ

Dus toog ik vorige week eens naar de dealers om een prijs te laten maken voor mijn Alfa op beide modellen. Bij de Alkmaarse Peugeot-dealer van Zwienen werd ik keurig geholpen door Arnold Schouten. Hij gaf me een prima inruilwaarde van 10.900 euro, maar al met al zou ik voor de RCZ toch nog veel meer moeten bijbetalen dan ik wilde.Β Dus viel de Peugeot af… Jammer, want ik was erg tuk op het fraai gewelfde model. Wie weet, in de toekomst.

Honda CR-Z-blue

Bleef de Honda CR-Z over. Ook niet de minste: een kek flitsertje! Dit schreef ik erover voor Bizz. Bij Honda Welman in Heerhugowaard gaf Raymond van der Kreeft me 11.000 euro voor mijn Alfa, als ik hem op een nieuwe CR-Z zou inruilen. Hij had ook een demo in de aanbieding van een jaar oud, een parelmoer witte waarvan vooral de 17 inch lichtmetalen velgen mijn blik
trokken. Na een weekendje rekenen ging ik vandaag weer naar Welman. En maakte een deal.

Honda CR-Z-blue2

Het is geworden: een nagelnieuwe Honda CR-Z 1.5i Sport in Crystal Black Pearl met 17 inch donkergrijs gepolijste, lichtmetalen velgen. Een Kenwood Full Map Navigatiesysteem (met afneembaar front tegen diefstal ) gaat me voortaan de weg wijzen en hierop kan ik ook mijn iPod en Blackberry aansluiten. En ik kan er video’s en dvd’s op afspelen. Juist ja… πŸ˜‰ Op 5 juli ga ik mijn nieuwe Honda’tje ophalen, en een traantje wegpinken om mijn mooie, Alfa Romeo in Rosso…

Tagged with: , , , , , , ,
33 comments on “Carwomans New Car
  1. BART! says:

    Gefeliciteerd! Het is niet helemaal mijn Cup of tea maar ik wens je er heel veel rijplezier mee.

    En succes met verder sparen voor de Cayman!

  2. Viola says:

    Ja, de Cayman… zucht πŸ˜‰ Maar al zeg ik het zelf: dit Hondaatje staat me goed. πŸ™‚

  3. Tja, Japanners en vormgeving. Het zijn geen Bertone’s, Pininfarina’s of Callums, maar het is wel herkenbaar.
    Of mag ik ook gewoon zeggen dat ik ‘t een erg lelijke auto vind?
    Kan me voorstellen dat je een traantje wegpinkt als je de sleutels van de Alfa overhandigt…

  4. Viola says:

    Haha, tuurlijk mag je dat zeggen Wim. Ik wist het al, want je noemde het eerder een ‘vleesch noch visch-model’. Ik vind ‘m juist wel fraai, maar wellicht doelde je ook op de hybride-motor. Ik kan me voorstellen dat ik wel meer negatief commentaar op mijn keuze zal krijgen, maar toch heb ik Honda altijd een fraai merk gevonden. De Accord, de Civic Type R en vroeger natuurlijk de Prelude en vergeet de S2000 niet. Ik heb een jaar of dertien geleden al Civic gereden en ook erg tevreden. En deze CR-Z vind ik echt wel fraai, net een kleine speerpunt: laag en lang van voren, kort van achteren. Misschien moet je ‘m eerst live zien om hem te waarderen?

  5. Stijn says:

    Ten eerste proficiat!

    De styling van deze wagen mag je nu eenmaal niet vergelijken met die van de GT. Die laatste kwam uit een geheel ander tijdperk. Vandaag de dag tonen wagens immers wat plomper door veiligheidsvoorschriften, niet in het minste voetgangersveiligheid. Zet een Brera (die zelfs ook al uit productie is) bijvoorbeeld al eens naast een GT… Gezien allerlei beperkingen heeft Honda goed werk geleverd. Ben niet helemaal weg van deze wagen, maar gezien recente ontwikkelingen, stijgende brandstofprijzen en fiscale ontmoedigingen om auto te rijden vanwege de overheid, is dit een logische en goede keuze. Wordt ook een leuke duurtest, komen we eindelijk te weten hoeveel zo’n CR-Z op lange termijn verbruikt wanneer er iemand met benzine in het bloed achter het stuur plaats neemt. Wat is het verschil in verbruik tussen voorbeeldig, fille- en sportief rijden…

    Ook al valt het weer recent wat tegen, het gaat toch een leuke zomer voor jou worden. Eveneens nieuwsgierig of je muzieksmaak gaat wijzigen door met deze CR-X opvolger rond te toeren, die illustere voorganger kon je meestal al van kilometers horen afkomen ;-)…

  6. Viola says:

    Ja, de GT is ook uit productie… Maar wellicht komt het in de toekomst weer helemaal goed met de styling, want door de doorontwikkeling van elektrische motoren – en accupaketten die kleiner worden – ontstaan er weer nieuwe mogelijkheden.
    Mijn muzieksmaak… mmm… ik heb toch regelmatig tamelijk esotherische klanken gepost Stijn? πŸ™‚

  7. Tante Metje en Oom wim says:

    Viola , Een verassede keuzen , wel heel leuk om
    te zien , geluk en plezier met deze aankoop.

    Groetjes tate Metje , Oom Wim net terug van een
    geweldig verblijf in Las Vegas , alhoewel alleen
    maar donaties gedaan aan de casino’s.
    Geweldige Celine Dion show gezien in Caesars
    Palace en twee top dinners gehad , erg genoten

  8. Viola says:

    Dank jullie! En Vegas was ook een van mijn favorieten in jullie buurt. :-))

  9. Mike says:

    Viola, niet het idee gehad om wat meer Peugeot dealers af te gaan dan alleen die in Alkmaar?

  10. Viola says:

    Nee. Dit moest al tussen de bedrijven door, ik heb er gewoon geen tijd voor. En eerlijk gezegd ook geen zin in. Ben niet zo’n onderhandelaar geloof ik. Bovendien ging het niet om een paar honderd euro, maar een paar duizend.

  11. Roy says:

    Ik beschouw een auto als een nuttig gebruiksvoorwerp om me van A naar B te verplaatsen en heb er verder niets mee. Maar toegegeven, het is een mooi model die Honda CR-Z 1.5i . Heel veel plezier er mee Viooltje en dat je maar veel veilige kilometers mag maken in je nieuwe speeltje! πŸ˜‰

  12. Monica says:

    Ach Viola, tijden veranderen…. Echt jammer dat er geen mooie Alfa inzat. Ik ben niet kapot van de Honda (alleen al die voorkant!!!), maar heel veel plezier in je nieuwe karretje, dat zal wel gaan lukken! Ik rijd nog even verder met mijn geliefde blauwe Gina uit januari 2005. Maar mocht er een Brera van een jaar of drie met een 1750 motor langskomen….

  13. Monica says:

    Volkomen begrijpelijk. Ik zou die twee modellen ook niet kiezen….

  14. Iwan says:

    Ik overweeg er ook een te kopen. Maar uiteraard ben ik erg benieuwd hoe jouw ervaringen met de auto zijn!

  15. Viola says:

    Ja, dat volgt nog Iwan. Het zijn in ieder geval mixed feelings.

  16. Iwan says:

    Dat klinkt twijfelachtig…kun je een tipje van de sluier oplichten?

    • Viola says:

      Ik ben niet 100% tevreden. Auto heeft een aantal rammels in het interieur waarschijnlijk veroorzaakt door de redelijk goedkope materialen waarvan hij is gemaakt. Ik haat rammels. De lak is tamelijk dun en slecht (er had een kat op mijn motorkap gezeten, was er geschrokken door mij afgesprongen en ik heb krassen) en ik rijd – als ik netjes doe – 1 op 15,6. Mwah dus. Qua motor ben ik wel tevreden, die wil wel vooruit. Modelletje is ook leuk.

  17. Stijn says:

    Dan ik, na een testrit, deels onderschrijven. In sport-mode best leuk en pittig, maar in eco toch erg loom zodat ik vrees daar weinig in te vertoeven en het verbuik zou gaan tegenvallen. Vooral het gebrek aan ruimte achterin (achterbank geheel onbruikbaar, logisch dat deze elders als tweezitter wordt geleverd) vond ik teleurstellend. Als er dan nog andere nadelen zijn, dan weegt de flashy look en inovativiteit van het concept mogelijk niet meer op…

    • Viola says:

      Dat over die achterbank vind ik gezeur hoor Stijn, dat weet je toch als je zo’n klein coupeetje koopt?! Ik rijd meestal in de stand ‘normal’ en die is in het huidige verkeer prima. Wil je vlammen dan is ‘sport’ leuk.

  18. Iwan says:

    Dat valt even tegen…

    Ik rij momenteel een DS3 met 210pk onder de kap en die is toch zuiniger. Rammels kan ik ook erg slecht tegen. Maar eigenlijk beveel je hem niet overtuigd aan? Jouw advies neem ik uiteraard mee in mijn keuze πŸ™‚

    • Viola says:

      Nou, ik zeg dus niet dat het een slechte auto is. Maar ik heb dus wel wat kwaliteitsopmerkingen. De DS3 is ook leuk, maar een totaal ander model. Het is maar waar je op valt, toch? Ik zou – en dat is achteraf gelul uiteraard – liever zijn gegaan voor de Peugeot RCZ. Had ik iets langer door moeten sparen.

  19. Stijn says:

    Klopt in een coupΓ© verwacht ik ook geen massa aan hoofd of beenruimte, maar achter mij was er helemaal geen beenruimte meer (zetel tot tegen de achterbank). En dat was wel even schrikken. Ik begreep dan ook compleet waarom op andere markten de achterbank zelfs wordt weggelaten…

  20. Iwan says:

    Dank voor je reacties! Ik ben erg benieuwd naar het complete verhaal…

  21. Eric van Spelde says:

    Tja Viola, dat van het verbruik had je kunnen lezen in Autokompas. πŸ˜› (Of ga je er bij voorbaat van uit dat ik alleen maar *schrijf* dat ik geprobeerd heb zuinig te rijden? πŸ˜‰ )

  22. Viola says:

    Nee Eric, maar ik ga graag op mijn eigen ervaringen af, ipv die van een ander. No offence πŸ™‚

  23. Stijn says:

    Een bewonderenswaardige houding. Maar wel niet het goede voorbeeld voor een journaliste wiens job het net is anderen, die vaak de bomen in het bos niet meer zien, te adviseren in de wondere wereld van de automobiel. πŸ™‚

  24. Eric van Spelde says:

    Waarmee maar weer eens bewezen is dat we die stukjes eigenlijk schrijven voor de kater z’n, euh, viool. πŸ˜› πŸ˜‰ πŸ˜€ Nou ja, we beleven er in ieder geval zelf nog plezier aan (of niet?).

    • Viola says:

      Zekers… En als anderen mijn mening voor waarheid willen aannemen… DE waarheid bestaat wat mij betreft niet. Het zijn alleen maar meningen.

  25. Stijn says:

    @ Eric van Spelde
    Blijkbaar voelt het zelfs niet aan als werken (een job) πŸ™‚

  26. Eric van Spelde says:

    Kan niet voor Viola spreken maar ik denk zelf wel dat het klopt – als je werk hebt dat je Γ©cht leuk vindt, hoef je nooit meer te werken… πŸ™‚

  27. Stijn says:

    @ Eric van Spelde
    Kan ik makkelijk geloven, schrijf soms ook wel eens een artikel just for fun.

    @ Viola
    100% gelijk, maar advies (omdat je zelf niet alle wagens kan rijden) neem ik van journalisten zeker in overweging. Dient als basis om daarna, in een zoektocht, zelf een mening te kunnen formuleren…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*