Mazda wint weer

Het was – tenminste bij de Japanse automerken – niet allemaal kommer en kwel op de Los Angeles Auto Show de afgelopen week. Het designteam van Mazda won er met de elektrisch aangedreven Mazda Kaan de jaarlijkse Design Challenge. Het model nam het op tegen de ideeën van ontwerpstudio’s van acht andere automerken en het is de bedoeling dat deze raceauto in 2025 deel te nemen aan internationale E1 races.

De ontwerpers gaan er daarbij van uit dat tegen die tijd de wegen van een systeem zijn voorzien dat auto’s onder het rijden van stroom voorziet via het wegdek. Mazda heeft daartoe een patent aangevraagd op een speciaal soort banden die deze stroom van het wegdek naar de auto transporteren.

Het unieke design van de Mazda Kaan omvat een cockpit die als een soort veilige capsule tussen de krachtige elektrisch aangedreven wielen ligt. De auto kan een topsnelheid halen van ongeveer 400 km/u bereiken (met emissie nul). Bij races wordt er gereden in teams van 30 auto’s, ieder met een individuele bestuurder. Door te rijden als de wielrenners in een peloton zijn de rendementen van aerodynamica en vermogen het hoogst en kan de topsnelheid eenvoudiger worden bereikt met minder energie.
En zo werd het stil op de racetracks… Of we daar onverdeeld blij mee moeten zijn is de vraag. In elk geval: gefeliciteerd Mazda!

1 Comment on “Mazda wint weer

  1. Ziet er leuk uit en de ideeën lijken verfrissend.
    Maar waarom willen ze de energie via de banden overbrengen? Waarom niet gewoon werken met inductie?
    En we moeten voor de echte ‘nul emissie’ maar hopen dat in de toekomst alle energie opgewekt gaat worden door wind- of waterkracht…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*