Zonder type-aanduiding please!

type-aanduidingToen ik nog nieuwe auto’s kocht (een Honda Civic Silverstone en een Renault Megane Coupe) bestelde ik ze af fabriek zonder type-aanduiding. Niemand hoeft wat mij betreft te weten wat voor motor er onder de kap ligt of hoe het model precies heet.

Audi-typeaanduiding

Nu las ik een stukje op een Amerikaanse site dat men dat in de USA nogal vreemd vindt. Ze verbazen zich erover dat Europeanen, en dan met name de kopers van Duitse auto’s die met een grote diversiteit aan motoren te koop zijn, massaal hun type-aanduiding bij hun bestelling te ‘deleten’. Bij Audi geeft men bijvoorbeeld aan dat een kwart van hun kopers dit doen, vooral de kopers van de ‘dikkere’ uitvoeringen. In de States schijnt het juist andersom te werken: daar wil men juist laten zien wat men rijdt en komen de M, AMG en RS-lijnen vrij aan bod. In het midden oosten maken ze het nog bonter, daar worden ze uitgevoerd in goud met diamantjes erin πŸ˜‰

Mercedes e- zonder typeaanduiding

Hoe het in andere Europese landen werkt, weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat het in Nederland te maken heeft met het ‘doe-maar-gewoon’ principe. Als je een nieuwe auto koopt, weet je dat de buurman een tikkeltje jaloers zal worden. Vaak zie je dan ook mannen om auto’s heen staan terwijl de trotse nieuwe eigenaar een beetje bescheiden staat te doen. (“Och ja, ik had een meevaller op het werk”). Dit zodat hij de buurman wel te vriend houdt en zijn hoofd niet te hoog boven het maaiveld uitsteekt. Want als je ermee gaat lopen pronken. En er – schande – ook nog trots op je nieuwe aankoop durft te zijn, dan gaat-ie er geheid af, die kop!
Bij mij was het overigens eerder zo dat ik net genoeg geld had om de basisuitvoering te kopen. En ik niet wilde dat men zag dat ik slechts een klein motortje kon betalen πŸ˜† Zonder gekheid, ik vind een ‘kale kont’ gewoon mooier. Overigens heeft mijn GT dan wel de aanduiding GT op den kont staan, maar de 1.9 JTD badge zit er niet op. En hoewel ik me bepaald niet schaam voor die fijne diesel, vind ik dat toch mooier. De dikke uitlaat zet mensen nog wel eens op het verkeerde been. Iemand dacht bijvoorbeeld dat ‘t een 3.2 V6 (240 pk) was. Maar volgens mij heeft die twee uitlaatpijpen.

18 Comments on “Zonder type-aanduiding please!

  1. Inderdaad veel mooier zΓ³nder type-aanduiding; zo blijft er bovendien nog iets te raden over πŸ™„

  2. Deze “door Carwoman bestempeld als konten” man kan alleen maar beamen dat een “kale” kont mooier is.
    Ook mijn kentekenplaathouder is blanco. Aan de voorkant niet maar dat interesseert me minder om de een of andere reden..

  3. Hoewel ik me vaak erger aan het calvinistische ‘doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg’ (wie bepaalt dat?), vind ik een volgeplakte achterkant ook niet erg fraai. Bij moderne auto’s dan…
    Op sommige klassiekers staat de type-aanduiding gewoon geweldig, kijk bijvoorbeeld naar een E-type:
    http://farm3.static.flickr.com/2651/3789964286_259b5f46d4.jpg

    Weet je wat ik geen porem vind? Die leaping cat achter op de nieuwe XJ. Die hoort op de flanken naar voren te springen. Niet op de achterkant naar links. Weg met dat ding! Vervang ‘m door de kop van de roofkat. Veel mooier!

  4. Auto’s zonder merkembleem vind ik ronduit belachelijk. Alsof je beschaamd bent. Nu is het meestal wel ‘het soort’ die het merkembleem verwijderen. lees: johnny’s

    Een gewone type-aanduiding hoeft voor mij ook niet. Met of zonder kan je alsnog op het verkeerde been worden gezet.

  5. Ik had een Saab 900 Turbo (een achtkleppertje) met maar liefst vier keer ‘turbo’ op de koets. Verwijderen scheelde toch weer 180 gram en een niet nader te specificeren aantal poetsdoeken in de opvolgende jaren (bleven altijd achter zo’n embleem haken). Ben zelf wel van het minimalisme. πŸ™‚
    Overigens veronderstel ik dat het ontbreken van enige typeaanduiding menig bumperklevend Golfpetje in verwarring heeft gebracht (ondanks de dikkere wielen en het verlaagde onderstel) – in de loop der jaren verdubbelde niet alleen het aantal kleppen in de motor, maar ook vermogen en koppel… πŸ˜€

  6. Half Nederland rijdt in een 316i of 318i, C-180 of C-200 – daar valt weinig mee te pronken.
    Stiekem vinden we het maar als te geil als we kunnen laten zien dat het goed met ons gaat.
    Ik zie vaker 330i of 335i op de klep staan dan 316i of 318i.

  7. @Martijn:
    Ja of er staat M3 terwijl het dus die stiekem eigenlijk die 316i is.
    DAT is pas kansloos… laat dan dus inderdaad gewoon alles weg!
    Hoe kaler hoe beter, tenzij je een echte M3 of AMG ofzo rijdt, dan mag het weer wel..

  8. Ik denk dat ik stiekem bij een klein motortje ook de badge eraf zou laten halen.

    T topmodel mag wel blijven staan. IK ben absoluut geen patser of opschepper maar gewoon… ‘t is toch anders πŸ˜›

    Nah nu ik er beter over nadenk zou ik me voor een x25i badge op je beamert ook helemaal niet schamen. Een 3 liter V6 is ook gewoon fijn.

  9. @ardon

    Of je moet het net andersom doen…

    Ik heb een Opel Corsa B met een opgevoerde 2.0i 16v motor. Maar, ik heb er dood leuk de badges van de 1.0i 12v uitvoering erop geplakt!

    (Heel leuk op de snelweg…)

  10. Van mij mag het helemaal kaal. Mijn werkbus van Renault heeft trouwens een BMW logo op de bumper, maar dat is vooral om het gat eronder af te dichten. Effe slordig geparkeerd

  11. @Viola

    Ik moet het meeste lachen om de jonge gastjes in hun golfjes en bmw-tjes…

    Een van de leukere momenten was twee maanden geleden…

    Ik stond bij een stoplicht om de snelweg op te gaan toen een kereltje met z’n golfje III VR6 naast me kwam staan (je kent wel, harde muziek, lawaaierig uitlaat en petje op half seven).

    Hij was al een beetje naar m’n wagen aan het kijken, en hij begint ineens met z’n gaspedaal te spelen…
    Tja… dacht ik. Daar heb je weer zo’n popi-jopi figuur, die voor z’n vriendinnetje wilt opscheppen. (hij durft wel tegen een 1.0 12v)

    Het wordt groen, wij trekken op (hoop kabaal naast me, kon nauwelijks m’n radio horen! ha ha!)
    Ik liet hem iets uitlopen, en begon dan wat gas bij te geven…
    Wij rijden naast elkaar, ik toeter om zijn aandacht te trekken. Hij kijk heel verbaasd naast zich. “Hoe kan dat!” zie ik hem denken.

    Op dat moment zwaait mijn vriendin naar hem en zijn vrouwtje, en ik geef eindelijk volgas… Ik heb net in m’n binnenspiegel kunnen zien dat onze golfboy helemaal werd uitgelachen door zijn eigen vriendin!

    Toppertje!

    Maar van een porsche pesten ben ik ook niet vies hoor! Ha ha!

  12. @ Paul: onbetaalbaar, die momenten he? πŸ™‚
    Ik heb ook al een hoop lol wanneer men mij in m’n 41 jaar oude Morris voorbij ziet razen terwijl ik (op de Autobahn uiteraard) 160 km/u op de teller heb. Het mooiste is dat het geen negatieve reacties oproept. Je ziet de mensen alleen denken: ‘Dat dat ouwe brik nog zo hard rijdt zeg!’

  13. @Klassiekerrally

    Dat klopt, maar ik ben zelf ook een keer ‘slachtoffer’ geweest! Ha ha!

    Ik reed op de Autobahn richting Nordschleife. Ik reed bijna op de top van m’n corsatje (244km/h op m’n digitaalteller, 3500rpm met een aangepast F18 versnellingsbak).

    In eens komt een oudere model bmw 7 serie voor me rijden…

    Ik was een beetje aan balen, ik had nog gas over en wilde proberen m’n top te halen voor dat ik de afslag af moest.

    Toen kwam het… Een mooi klapbordje bovenop de hoedenplank van de bmw.
    “Dat meen je niet!” dacht ik, “Heb ik weer… Polizei!)
    Maar, niks was minder waar… Het bordje las: Grussen von der DTM Team Deutschland!

    En, weg was ie! Net als of ik stil stond!

    Later op de Nordschleife kwam ik de bmw weer tegen… Let op: niks minder dan een opgeboord 7.2 v12 twin turbo onder de motorkap!
    Even met de jongens gekletst, en zij waren toch een beetje onder de indruk van m’n kleine corsa. Maar, konden het niet laten om me te laten zien wie de baas was! Ha ha!

  14. Je auto moet je idd gewoon zonder type-aanduiding bestellen, ziet er ten eerste minder rommelig uit, en ten tweede is het leuk om het moment dat je wΓ©l een dikke uitvoering hebt en je staat bij het stoplicht:)

  15. Uit eigen ervaring kan ik ook zeggen dat ik minder last van bumperklevers heb. Misschien hebben ze medelijden met me omdat ik ‘maar’ een 1.0 12v heb!
    Maar, als ik toch weer zo’n kl***zak achter me heb, is het ook weer snel afgelopen… Ha ha!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*