Wie rijdt beter M/V?

vrouw auto 11Komkommertijd betekent veel ruimte voor onnozele onderzoekjes. Hierbij is er weer een uit de serie ‘Wie rijdt beter? M/V’. Volgens recent Duits onderzoek zijn dat de dames. Instituut Dekra ondervroeg 1900 mensen, onder wie 69% mannen. En nog maar 25% van de ondervraagden vindt mannen betere chauffeurs.

vrouw auto 5

En het levert nog stukjes op in de media, want gisteren werd ik ook gebeld of ik commentaar wilde geven op de vraag ‘Waarom zijn vrouwen betere chauffeurs?’ Hoewel ik er een beetje van moet zuchten – het is tenslotte van persoon tot persoon anders en heeft over het algemeen weinig van doen met sexe – heb ik deze antwoorden gegeven.

VROUWEN RIJDEN BETER OMDAT:
*Ze minder kilometers maken dan mannen. En dus ook relatief minder brokken maken. (Vrouwen maken wel meer kleine blikschades; tegen paaltjes rijden etc.)
*Ze voorzichtiger rijden. Heeft waarschijnlijk met hormonen te maken. Minder testosteron betekent minder agressie.
*Ze zijn socialer. ‘De heer in het verkeer is meestal een vrouw’ is dan ook een goede bumpersticker. Wij laten een ander eerder voorgaan.
*Ze letten meer op details. Vrouwen merken dat spelende kind op de stoep – dat zijn bal achterna kan rennen – wellicht eerder op dan mannen. We zijn van nature meer op de zaken ‘er omheen’ gericht.

vrouw auto 15

Het Duitse onderzoek bewijst trouwens dat er wel een omslag gaande is in de opinie over rijdende vrouwen. Want toen hetzelfde onderzoek vijf jaar geleden werd gehouden, dacht vijftig procent nog dat mannen de betere chauffeurs zijn. Van de ondervraagden vindt 31% zichzelf de beste chauffeur. Op de vraag wie het beste reageert in panieksituaties geeft 54% nog steeds aan dat een man dat het beste kan. Vijf jaar geleden was dat percentage overigens nog 80%.

vrouw auto 13

Van de deelnemers vindt 63% vrouwen de attentere verkeersdeelnemers. Opvallend is tot slot dat de jongere ondervraagden er vaker van overtuigd zijn dat mannen de betere chauffeurs zijn. Bij de deelnemers tot 29 is dat 35%. In de categorie 50 tot 59 jaar vindt nog maar 17% mannen betere bestuurders.

10 Comments on “Wie rijdt beter M/V?

  1. Ik vind persoonlijk (en dat moet je mij niet kwalijk nemen Viola) dat vrouwen algemeen gezien slechter rijden dan mannen, in Belgie toch.
    Moet wel zeggen dat ik ook vind dat er ook enorm veel mannen zijn die slecht kunnen rijden.

    Verder, men zegt dat vrouwen beter rijden, maar in het artikel staat dat vrouwen meer blikschade hebben. Maakt parkeren dan geen deel uit van het rijden? 😉

  2. Is niet mijn onderzoek geweest he, Anthony, ik zeg niet dat vrouwen beter kunnen rijden. En ik zeg ook niet dat mannen beter kunnen rijden. Het is volkomen persoonlijk, de ene mens rijdt beter dan de ander.

  3. I ben het volledig met je eens dat het persoonlijk is, Viola. Als rij-instructeur kom ik net zo goed een man tegen die er niks van bakt als een vrouw. Mijn visie is als volgt. Het heeft alles te maken met interesse. Veel vrouwen zijn niet geïnteresseerd in auto’s of het kunnen besturen ervan. Voor hun is het maar een middel om van punt A naar punt B te komen. Dit zijn vaak de vrouwen die wanneer je hen vraagt wat voor auto ze rijden antwoorden “een blauwe.” Ze doen vaak ook maar het minimum wat vereist is om te slagen voor hun rijbewijs. Maar wanneer een vrouw echt geïnteresseerd is in auto’s en auto rijden zijn ze al om te beginnen heel erg gemotiveerd om hun rijbewijs te halen. Ze zitten daarom ook vaak ver onder het gemiddelde in aantal lessen die ze nodig heeft om op examen te gaan. Ze nemen vaak de verkeersregels serieuzer en maken daardoor minder brokken. Deze vrouwen zijn (of worden) vaak een betere chauffeur als de gemiddelde man. Het verschil light uit eindelijk in de percentages. Het percentage van alle vrouwen die geïnteresseerd zijn in auto’s is laag, maar het percentage van alle mannen die geïnteresseerd zijn in auto’s is hoog. Een man die niet geïnteresseerd is in auto rijden zal ook geen goeie chauffeur zijn.

    De grote vraag blijft wel, wat is de criteria om te bepalen wat “beter rijden” inhoud? Veel van dit soort onderzoeken vind ik niet betrouwbaar omdat ze gebaseerd zijn op democratie. Wie waren die 1900 ondervraagde en zijn ze überhaupt een autoriteit op het gebied van autorijden. De meerderheid bepaald niet wat de feiten zijn.

    Een goeie chauffeur is naar mijn opinie iemand die de verkeersregels goed kent en deze volgt, problemen die andere in het verkeer veroorzaken oplost, en continu evalueert of zijn/haar rijgedrag bevorderend is voor de veiligheid end doorstroming van het verkeer. Een goeie verkeersinzicht is daarom een must!

    Een goeie chauffeur is dus niet iemand die harder kan rijden dan een ander en een bijna ongeluk weet te ontsnappen maar iemand die niet harder rijd dan veilig en ver weg blijft van een bijna ongeluk. Dit houd ook in dat een goeie chauffeur ook niet iemand is die in de spits 100km/h blijft rijden op de snelweg wanneer de rest 120km/h rijd of wacht totdat hij/zij aangekomen is bij een overzichtelijke rotonde voordat hij/zij gaat kijken of het veilig is de rotonde op te rijden. Een goeie chauffeur past de snelheid aan, aan het overige verkeer, d.w.z. ook het gaspedaal verder intrappen wanneer je langzamer rijd dan het overige verkeer en vergenoeg vooruit kijkt om te kunnen zien dat stoppen wellicht helemaal niet nodig is, en dat je veilig de rotonde op kan rijden door je snelheid maar een beetje aan te passen.

  4. “VROUWEN RIJDEN BETER OMDAT: Ze minder kilometers maken dan mannen.”

    Wat is dat voor een idiote reden. Als ik 1000km/jaar rij en geen brokken maak ben ik geen betere chauffeur dan iemand die 30000km/jaar rijdt en 1 ongeval heeft.

    • Ik zal het je uitleggen meneer Butt: als je minder rijdt, is de KANS dat je een ongeluk krijgt ook kleiner. Gaat over statistieken. En dat heb ik niet zelf verzonnen, dat is een reden van de verzekeringsmaatschappijen.

  5. @Marcel
    Je moet nu eenmaal kijken naar details, de ‘kunst’ is om die gegevens juist op te vatten en te verwerken.

  6. @Anthony,
    Die ‘gedetailleerde’ gegevens worden op een juiste manier opgevat en verwerkt gedurende het invullen van het benodigde schadeformulier (….)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*