What Women Want… (deel 1)

Vrouw-auto-nieuw-cartoon2-racerWaar mannen urenlang over auto’s kunnen praten en lezen, daar houden vrouwen zich meestal gedeisd als het gaat om autokwesties. Toch wilde de redactie van Autovisie graag weten hoe vrouwen erover denken en verzamelde een aantal lekker stereotype vragen. Waarop Hetty, Astrid, Pam en Viola hun mening gaven. Vandaag deel 1 van het panelgesprek:

Hoe verkoop je een auto aan een vrouw?
Astrid: “Door niet alleen mijn man aan te kijken, maar ook mij. En me niet eindeloos laten wachten. Verder moet een verkoper uitleg geven, ook over accessoires. Ik wil ook praktische dingen weten: past de Maxi Cosi er gemakkelijk in? Ik verwacht gewoon een klantvriendelijke houding.”
Hetty: “Een kennismakingsgesprekje is handig. Want als je dagelijks met je kinderen in de auto zit, moet je als verkoper andere informatie geven dan wanneer je de auto voor woon-werk verkeer gebruikt. De informatie moet meer op de persoon afgestemd worden.”

vrouw-auto10

Pam: “Ik denk dat vrouwen details interessanter vinden. Handige snufjes en dat die even gedemonstreerd worden. Misschien moeten ze wel wat meer tijd nemen voor een vrouw. Zich wat meer inleven. Een vrouw moet van zo’n auto gaan houden als ze daar staat.”
Viola: “Ik wil altijd proefrijden. Als je daar eerst weer een afspraak voor moet maken, vind ik dat vervelend. Vervolgens komen er wel allerlei vragen in me op die ik een verkoper dan vanzelf stel.”
Pam: “Qua sfeer kan er wel wat verbeterd worden. Ik ging laatst met een vriendin mee die een Fiat 500 wilde kopen. En we kregen daar van die vieze automaatkoffie. Wat ons betreft moet bij zo’n Italiaans merk gewoon een heerlijk Italiaans bakkie espresso geschonken worden. Van die kleine, simpele dingen.”
Hetty: “Ook dat de verkoper er goed uitziet. Soms heb je van die verkopers dat je denkt: nee hè, daar wil ik helemaal niet mee praten. Dat je dan later bij het weglopen tegen de ander zegt: heb je die schoenen gezien?”
Pam: “Vrouwen schijnen ook slechter te zijn in onderhandelen dan mannen, dus daarom zouden vrouwen daar een beetje bij geholpen moeten worden, zodat ze niet met minder de deur uitgaan en zich later bekocht voelen. Je kunt daarmee extra sympathie voor je merk winnen, want vrouwen zijn wel een trouwe doelgroep.”
Astrid: “Die hele sfeer van: ‘wij hebben er verstand van en jij niet,’ vind ik niet prettig. Het kan wel zo zijn, maar doe er niet zo mans over.”
Viola: “Het verschilt ook per autobedrijf, want ik heb ook goede ervaringen. Bij volumemerken neemt men vrouwen eerder serieus, daar zijn ze wellicht meer gewend aan vrouwelijke klandizie.”

(Meer vragen en antwoorden uit de Autovisie-vrouwenspecial die drie weken geleden verscheen, volgen later.)

6 Comments on “What Women Want… (deel 1)

  1. Hmm… Het klinkt alsof het treurig gesteld is met het niveau van de gemiddelde autoverkoper.
    Volgens mij zou ik zelf best een goede autoverkoper zijn: Ik luister aandachtig, geef veel uitleg en vertaal de wensen van de klant goed en kom met een passende aanbieding. Jammer voor de autofabrikanten dat ik liever keukens verkoop 😉

  2. Omdat me dat veel veelzijdiger lijkt dan het verkopen van auto’s. Ik ontwerp een keuken uit heel erg veel losse componenten, waarbij ik moet weten wat wél en wat niet kan.
    Bij een auto heb je opties, of -nog saaier- optiepakketten, maar de basis is al door anderen ontworpen.
    Ik denk niet dat ik daar mijn ei in kwijt zou kunnen.

  3. Zijn keukens niet net als auto’s een puzzel van bestaande deurtjes, laatjes en accessoires? Al kan ik de vier soorten hout of zes soorten aluminium niet op andere plaatsen kwijt dan de fabrikant bedacht heeft, dat is waar…
    On topic: van een (echt)paar altijd de vrouw aanspreken, komt nooit fout over namelijk. Het ijs is meestal gebroken, ook als het om een auto voor hém gaat. En over steretypes gesproken: Astrid wil weten of de Maxi Cosi er wel in past! (Mazzel dat ik Volvo’s verkoop, Maxi Cosi past altijd…)

  4. Tot nu toe heb ik niet hoeven rennen of bukken gelukkig. Enneh, die problemen beginnen pas écht als de inruilprijs niet bevalt hoor… 🙂

Leave a Reply to Stijn Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*