Alles over BMW’s Efficient Dynamics

Efficiёnt Dynamics. De twee aan elkaar geplakte woorden lijken volkomen paradox. Toch gebruikt men ze bij het premium automerk BMW al een paar jaar zeer succesvol als samenvatting voor hun pakket aan groene maatregelen (efficiënt) die het rijplezier (dynamics) niet in de weg staan en zelfs verbeteren. De huidige generatie BMW’s is er al mee uitgerust. Een update van een merk in beweging.

Door Viola Robbemondt © House of TXT

BMW-efficient dynamics vision

Wie het Münchener automerk een tijdlang niet heeft gevolgd, denkt bij de letters BMW wellicht nog steeds aan louter grote bolides voor yuppen en snelle zakenlui. Toch is BMW’s imagoverandering in volle gang. Het merk draagt sinds een paar jaar actief een ‘vriendelijkere’ visie uit, die nu zichtbaar is geworden. Niet dat BMW’s nu opeens niet meer zo heerlijk pittig zouden rijden overigens, want de Freude am Fahren-slogan is nog steeds van kracht. Net als de strakke vormgeving inclusief indringende ‘blik’. Maar de rijplezier-sfeer kreeg wel een veel breder draagvlak. Het wordt mooi geïllustreerd door de komst van de MINI E, een MINI op elektra die nu al op vrij grote schaal – 600 exemplaren – in wereldsteden als Berlijn en Los Angeles wordt getest door consumenten. Met de feedback over het opladen, opladingspunten en algehele handigheid doet BMW in de toekomst haar voordeel.

bmw-vision-efficient-dynamics-concept

BMW propageert het groene rijden dus wel degelijk. “Maar er zitten nog steeds vurige hengsten onder de motorkap, geen snurkende ezels,” aldus woordvoerder Robertson onlangs in een vraaggesprek met FD. Met het zeer doordacht ontwikkelde pakket aan energiebesparende maatregelen – samengevat onder de noemer EfficiёntDynamics – worden huidige BMW-bestuurders bijvoorbeeld niet alleen blij van superieure rijeigenschappen, maar ook van het lagere bedrag dat zij hiervoor aftikken aan de pomp. En dat blijkt een argument waar ook leaserijders en bestuurders van bijvoorbeeld 7Series gevoelig voor zijn. Dat het milieu daarbij ook gebaat is, is uiteraard prachtig. BMW woordvoerder Bernhard Ederer zegt: “De totale CO2-emissie van het BMW-wagenpark is tussen de jaren 1995 en 2008 met maarliefst 27% verlaagd. Onze strategie heet dan wel pas sinds 2007 EfficiёntDynamics, maar we zijn al veel langer bezig om onze auto’s – van de 1Serie tot vlaggenschip 7Serie, MINI’s en Rolls Royces – schoner en beter te laten presteren.”

brake_energy_regeneration

De vriendelijke visie komt tot een climax in het conceptmodel Vision EfficiёntDynamics. De spectaculaire auto kreeg een brede, lage neus, A-stijlen die de luchtstroom optimaliseren en een achterkant met grote verticale vinnen, die als een grote diffusor werken. De onderkant is geheel bekleed om luchtwervelingen te vermijden, waardoor de luchtweerstandwaarde ultralaag blijft wat weer bijdraagt aan minder verbruik. Het chassis en de wielophanging van de auto zijn gemaakt van aluminium waardoor de auto slechts een kleine 1400 kilo weegt. Het dak en deurpanelen zijn gemaakt van een speciaal donkergetint polycarbonaat glas en de auto heeft de altijd spectaculair ogende vleugeldeuren die opzij en omhoog openen. Mocht men denken dat de auto op zeer brede ‘sloffen’ staat, het is slechts schijn. Ze zijn wel 21 inch groot, maar tegelijkertijd zeer smal; door een optische truc lijken ze veel breder. Het effect werd bereikt door een grote wielplaat deels over de bandwangen te laten vallen.

BMW_EfficientDynamics_Concept_07
Ook in het interieur van de Vision heerst het toekomstgevoel. Het dashboard is onder meer uitgerust met driedimensionale head-up display en wat opvalt is dat er veel is gedaan om de auto zo licht mogelijk te maken. Zo zijn de dunne stoelkuipen bijvoorbeeld gemaakt van Kevlar. Ondanks z’n middenmotor is er plaats voor 2 + 2 mensen en er is zelfs nog ruimte voor bescheiden bagage.
Verwacht je onder de kap van zo’n snel uitziende sportcoupé op z’n minst een dikke zes- of achtcilindermotor, deze droom op vier wielen doet het met een bescheiden driecilinder 1.5 liter turbodiesel- ‘hart’ dat samenwerkt met twee elektromotoren. Dat klinkt wellicht wattig, maar deze welgevormde hybride coupe is wel 356 pk sterk terwijl hij genoegen met een bescheiden slokje, 3,76 liter brandstof op de honderd kilometer (1 op 26). Het model is volledig elektrisch te rijden en voorzien van het complete pakket aan zuinige EfficiёntDynamics maatregelen. En die zijn allerminst van morgen, maar van vandaag. Want diverse elementen uit dit ‘groene’ pakket vol slimmigheidjes zijn nu al aanwezig op 1.5 miljoen BMW’s.

bmw-vision-efficient-dynamics
Brake Energy Regeneration bijvoorbeeld. Rem je als bestuurder af of laat je het gaspedaal los, dan wordt elektrische energie opgewekt en opgeslagen in de accu. Deze energie wordt vervolgens gebruikt om bijvoorbeeld het boordnet van stroom te voorzien, zodat de dynamo niet continue mee hoeft te draaien. Je merkt er als berijder niets van, terwijl het wel een aardige brandstofbesparing oplevert. Ook start/stop systemen zijn al in grote getale op huidige BMW’s gemonteerd. In den beginne werd deze Auto Start Stop- techniek veelal met gefronste wenkbrauwen ontvangen. De motor slaat hierbij tenslotte steeds af, bijvoorbeeld als je voor verkeerslichten de versnellingsbak in z’n vrij zet en de koppeling even loslaat. Maar gebruikers waren snel om. Want het BMW-systeem blijkt zodanig verfijnd dat het allerminst afbreuk doet aan de rijbeleving. De auto blijft op scherp staan en zodra je de koppeling ook maar licht beroert, komt de boel fluks en stilletjes weer tot leven. Ook hoef je niet bang te zijn dat alle besparingen ten koste gaan van het comfort. Sta je bij warm weer langere tijd stil, dan start de motor zichzelf weer op om de airco aan de gang te houden zodat de temperatuur in het interieur aangenaam blijft. Toch besparen? Ook dat kan, want de airco is met een druk op de knop uit te schakelen.

auto_start_stop

De twee kenmerkende BMW-nieren zijn in het geval van EfficiёntDynamics voorzien van afsluitbare luchtinlaten, men noemt het Active Air Flap Control . Deze kleppen blijven bijvoorbeeld de eerst paar minuten na het starten gesloten zodat de motor sneller op kan warmen. Pas op het moment dat er frisse lucht nodig is, openen de kleppen zich automatisch. En sluiten weer als er geen koeling nodig is, waardoor de stroomlijn beter wordt en de auto dus zuiniger kan presteren.
Behalve aanpassingen aan het motormanagement waardoor de huidige generatie BMW-motoren efficiënter met de brandstof omgaan, monteerde men in de handgeschakelde modellen ook een schakelindicator zodat je als bestuurder een seintje krijgt over het meest zuinige schakelgedrag. Dit draagt het in belangrijke mate bij aan de bewustwording van bestuurders die zelf actief de voordelen van de techniek kunnen benutten.

bmw active e concept grille

In de Vision gaat men nog een stapje verder. Zo is dit studiemodel uitgerust met een Thermo-Electrical Generator, een innovatieve oplossing die uitlaat- en motorwarmte (terug)wint en omzet in elektriciteit voor diverse elektrische voorzieningen in de auto. Ook is er een informatienetwerk tussen de systemen, zoals Active Cruise Control (met Stop & Go-functie), het navigatiesysteem en de regensensor dat data levert over de huidige en nabije weg- en verkeerssituaties. Op basis daarvan maakt het energiemanagement een prognose van de rijomstandigheden en past de auto daarop aan (beheer airco, stuurbekrachtiging, koelsysteem et cetera). Door deze informatie-uitwisseling tussen de systemen en straks ook tussen auto’s onderling en met de infrastructuur kunnen opstoppingen omzeild worden en is een parkeerplaats eerder gevonden, wat eveneens bijdraagt aan een lager energieverbruik. BMW-techneuten werken op dit moment hard om deze systemen voor serieproductie te ontwikkelen.

 bmw active e concept

Op de Autoshows van Detroit en Geneve presenteerde BMW in ieder geval alweer zijn nieuwste groene concept: de Active E, op basis van de 1Serie Coupé. Met steden als Londen, waar al een aantal jaar geleden de zogeheten Congestion Charge werd ingevoerd waarbij men een toeslag voor rijden in het centrum betaalt, in het achterhoofd, kondigde men bovendien aan om voor 2015 op de markt te komen met een geheimzinnige, nieuwe, kleine auto. De elektrische aandrijving uit de Active E geeft een eerste beeld van deze auto die de werktitel Megacity Vehicle meekreeg en aangeboden zal worden onder een nieuw sublabel van BMW.
Hoewel de typische BMW-rijder in eerste instantie wellicht niet direct de meest ‘groene’ lijkt, zijn de reacties van klanten op al deze maatregelen zeer positief. Men vindt het merk ‘slim bezig’ en betrokken op een manier die zowel klant- als milieuvriendelijk is. Het eind van het duurzame BMW is overigens nog lang niet in zicht. Sterker nog, tijdens een recente speech gaf BMW topman Dr. Norbert Reithofer zelfs aan dat ‘Duurzaamheid het nieuwe premium definieert’. En dus is ook de vraag of de toeleveranciers en de fabrieken waar ingekocht en geproduceerd wordt wel duurzaam werken actueel. Bij BMW wordt duidelijk op lange termijn gedacht. Een mooie, groene kroon op alle inspanningen is in ieder geval dat BMW nu al voor de vijfde keer op rij de Dow Jones Sustainability Index-titel ‘Meest Duurzame Automerk’ mocht ontvangen. Na een betere kijk in de BMW-keuken blijken die twee woorden – Efficiënt en Dynamics – in de praktijk dus beter te matchen dan menigeen denkt.

1 Comment on “Alles over BMW’s Efficient Dynamics

  1. Waarom ben ik dit hele artikel doorgeworsteld?
    Omdat Viola zomaar op vakantie gaat en zo mogelijk nog onbereikbaarder is voor mij.
    De eindconclusie is mooi. Effi,Dyna en Dow Jones match BMW. De foto`s zijn trouwens door een vakvrouw/man gemaakt. Let op lijnenspel van bomen en vleugeldeuren. Perfect.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*