Aan alle vrouwen: pittig autorijden

Aan alle vrouwen: pittig autorijden.

Wanneer ben je een goede chauffeuse? Zeker is dat behalve verkeersinzicht en voertuigbeheersing je zelfvertrouwen een grote rol speelt. Ben jij op je gemak in het verkeer, dan beweeg je je ondanks drukte relaxt en flexibel. Van nature rijden vrouwen vaak voorzichtiger en afwachtender dan mannen. Dat is oké, want we maken ook minder brokken. Maar slakkengedrag is wel een no-no. Hier nog wat punten van autoaandacht:

vrouw auto 8

Invoegen:zorg dat je op dezelfde snelheid komt als het andere verkeer. Aarzel dus niet, maar geef richting aan en wees resoluut met je rechtervoet!
 

Ritsen: een vleugje charme is hierbij – net als beleefdheid – handig. Kijk goed in je spiegels, laat je bolide netjes knipperlichten gevolgd door kordate actie en een vriendelijke zwaai naar degene die je ertussen liet.
 

Vrouw&Auto1

Inhalen: op de snelweg hang je bij voorkeur niet continue in andermans uitlaatgassen, maar houd je ruime afstand van je voorganger en speur je naar een geschikt gaatje. Is dat er, schakel dan terug van z’n vijfde versnelling naar z’n vier, stuur rustig naar links en geef flink gas. Blijf daarna pittig doorrijden of maak de weghelft weer vrij voor sneller verkeer.

 

Strak sturen: levert ook punten op. Zwenk bij een bocht naar rechts dus niet eerst helemaal uit naar links, maar neem de bocht strak. Vrouwen kunnen over het algemeen minder goed afstanden inschatten en denken al gauw dat er geen ruimte is. Oefening baart kunst!

 

car girl

Achteruit inparkeren: Zit hierbij zodanig rechtop dat je goed met je gas- en koppelingspedaal kunt ‘spelen’ en over de motorkap kunt kijken. Zet je auto allereerst strak naast de auto waarachter je wilt parkeren. Rijd vervolgens ongeveer een deurlengte recht naar achteren en stuur vervolgens in zodat de neus van je auto een ‘taartpunt’ (ongeveer 45 graden) maakt ten opzichte van de weg. Stuur vervolgens snel terug terwijl je afwisselend zachtjes gas geeft en het koppelingspedaal induwt. Laat je niet opjutten door wachtende auto’s.

Goed schakelen: de pook werkt nauw samen met je motor en voel je dit goed aan, dan loopt je auto lekkerder. Zet de radio dus in het begin niet te hard, maar luister naar de motor. Zijn tonen maken de muziek.

vrouw-auto6

Concentratie: afleiding is een grote rijkunstkiller. Laat dus het bellen (zonder headset), sms’en, je opmaken, met oogcontact met je bijrijder kletsen, roken of eten liever achterwege. Maak in plaats daarvan een spelletje van het anticiperen: wat zou de auto voor je nu gaan doen? Welke kleur heeft die achter je? Het is een goede manier om bij de les te blijven.

30 Comments on “Aan alle vrouwen: pittig autorijden

  1. @Viola:Zwaar off topic,maar ik moet het ff kwijt.
    Waarom weinig tot geen USA-cars/nieuws, voor
    een echt topic moet ik terug naar okt 2009 geloof ik.Terwijl juist vrouwen op de vaak wat spannender/mooier voorgegeven auto zouden moeten vallen. En waarom kunnen vrouwen elkaar haast vermoorden wanneer zij hetzelfde kledingstuk aanhebben maar op autogebied voor de grijze (vaak Duitse) massa gaan ?? Jij bent ook een vrouw toch,voel je je al aangesproken ? En het verhaal dat je vroeger in Amerika een Jeep had (of zoiets) ken ik al. Waarom je (vaak Duitse)oogkleppen niet afdoen en over de grote plas gaan kijken.
    Ik ben niet boos maar wel heeeel teleurgesteld. 🙂

  2. P.S.2:Weet je bv dat in Amerika de new Camaro heel veel door dames worden gekocht waarvan (in totaal) 85% met 6.2L V 8 .
    Terwijl hier de gemiddelde vrouw een Polo 1.2 koopt.
    Waarom het meest autogekke land links laten liggen?

  3. De Camaro heeft bv ook de 1e prijs ontvangen : ” World Car Design of the year”

  4. Nein Autofraulein.
    Jij als columniste wil je het toch niet afdoen met 4 woorden ?? Komop je hebt 100 woorden: Leg uit waarom ??

  5. Ik post niet bewust niet over USA auto’s. Sinds de opheffing van Kroymans krijg ik wellicht minder persberichten. Dus: no bad intentions. Zit in jouw hoofd, Rob… 😉

  6. @KR:Rob is toch geen woord ?
    @Viola:Nee ik denk ook niet dat het bewust is maar een beetje teveel met de oogkleppen op en dat vind ik gewoon jammer.
    Naast de opheffing van Kroymans heb je ook internet tegenwoordig. 🙂
    Maar ik ben nu klaar, je houdt gewoon niet van USAcars.

  7. @ Rob USA: Zit wat in… 🙂
    En wat USA cars betreft: Ik vind dat er maar zo weinig zijn die hier bruikbaar zijn, even rekening houdend met parkeervakken, BOCHTEN, brandstofprijzen… Buiten de praktische auto’s om vind ik bijvoorbeeld een Corvette wel weer heel fraai.

    Overigens ben ik me er van bewust ook wel kleine oogklepjes op te hebben, dus ik laat me graag corrigeren, zolang het niet te hardhandig gebeurt… 😉

  8. @KR:Jij als autofreak zou toch beter moeten weten. Parkeervakken zijn idd een probleem maar BOCHTEN zijn echt achterhaald. Ja een gemiddelde USA car zal echt niet een beter bochtgedrag hebben als een gemiddelde duitser,maar zeker acceptabel we zijn niet allemaal coureurs en halen lang niet alles uit onze auto’s.
    De top USA-cars zijn net zo goed zoniet beter.
    Kijk trouwens eens naar de nieuwe Ford GT/Mustang/Flex/Taurus,Chevy Camaro/Corvette,Buick Enclave,Caddi CTS-V enz. Stuk voor stuk heerlijke auto’s en geen gemeen goed hier en daardoor voor mij leuker om te rijden.

    P.S. Voor een zachter aanpak moet je bij Viola zijn. 🙂

  9. Ah, je kent me: Ik ben meer van de klassiekers 😉

    Verder loop ik je lijstje even af:
    Ford GT – Fraai, lijkt me een echte rijders auto
    Mustang – Mooi, maar op de een of andere manier zou ik er niet in gezien willen worden
    Flex – Watte?
    Taurus – Klinkt als een saaie Ford die gebruikt wordt door suffe politieagenten in een B film
    Camaro – Zie Mustang (maar dan een beetje cooler)
    Buick Enclave – Zie Flex
    Caddi CTS-V – Schijnt inderdaad top te rijden, maar ik vind ‘m spuuglelijk

    🙂

  10. @KR:Om knappe USA klassiekers te noemen heeft deze site te weinig Mega bytes. 🙂
    Flex,Taurus en Enclave zijn leuk vormgegeven peoplemovers (zie internet).

  11. Er worden hier weer allerlei conclusies getrokken die niet zoveel met mij van doen hebben. Ik vind USA-cars best leuk. Ben Corvette en Jeep-fan. Dusssss…. Maar ik heb ook mijn roots, die zijn niet te overzien. Zit eenvoudig in het DNA.

  12. @Viola:”best leuk” zegt in dit geval genoeg.
    Pietersen in R’dam brengt je graag ooit weer op andere gedachten.

  13. Ik heb het gevoel dat hier iemand op cowboylaarzen met sporen door de polder banjert en wat voor zich uit murmelt over het niet begrepen worden… 😉

  14. Ik kan het niet helpen als jij steeds allerlei conclusies, die voor mij niet kloppen, trekt Rob. Dat moet je een rotgevoel geven. Wat heb je eraan?

  15. @Viola:Het zijn helaas geen conclusies maar feiten. Het geeft me idd een rotgevoel dat er mensen zijn die het meest gekke autoland zomaar vergeten/negeren.Wat ik eraan heb is dat ik het even kwijt wilde en het jammer vind dat de gemiddelde Nederlander zo weinig word geinformeerd door de div. pers over de mooie/aparte auto’s uit de States.
    Maar wat ik al eerder schreef: Ik ben niet boos maar teleurgesteld. 🙂

  16. Sorry:” Feiten” omdat ik je haast nooit kan betrappen op een USA topic(laatste is uit okt 2009) en ik je ooit in jouw “leukste wagens top 10” topic er geen één UScar zat.

  17. @ Rob USA
    Zoals heel wat Europeanen kunnen wagens van over de plas, en ben dan nog een autoliefhebber in hart en nieren, me amper boeien. Bovenal stoort het basisconcept me, Amerikanen zien wagens nog steeds als quasi fast moving consumer goods. Iets dat de noden van een tijdperk even moet stillen om daarna vervangen te worden door iets dat beter bij de nieuwe tijdsgeest past. Daarenboven is voornamelijk het uiterlijk belangrijk, imponeren en verleiden moet snel en niet geheel subtiel gebeuren. Op het formaat worden geen limieten gelegd, enkel op de prijs. En dit alles is super,… in de VS. Ginder zou ik ook voor een prikje een Corvette aanschaffen en deze regelmatig vervangen. Maar hier, tegen de prijzen die wij ervoor moeten betalen, jamais de ma vie. Dus ik neem het Viola zeker niet kwalijk om weinig te rapporteren over Amerikaanse wagens. Temeer daar dit ook ‘slechts’ een soort blog is en ze dus gewoon maar moet schrijven over hetgeen ze zin in heeft!

  18. @Stijn:Dat ze bij Europeanen niet populair zijn dat is een feit. En ook dat ze als fast moving goods beschouwd worden. Maar er worden ook juist veel oldtimers gekoestert.Dat het uiterlijk belangrijk is daar ben ik alleen maar blij om en daarom rij ik ze ook graag en de dikke motoren (zeker voor dat geld) zou iedere autoliefhebber zeker moeten aanspreken. Misschien niet altijd even subtiel maar wel vernieuwend/anders en zeker geen grijze muis. En durven ze vaak compleet nieuwe auto’s uit te brengen.
    bv alle nieuwe Caddi’s maar kijk ook eens naar het verschil van de Chrysler 300M naar 300C of de vorige generaties Camaro/Mustang.
    Kijk ook eens naar de subtiele strepen in de zijkant van de Ford Flex bv.
    Om het nog beter uit te leggen zou ik een paar pagina’s moeten schrijven maar dat bespaar ik je. 🙂
    Viola moet het idd zelf weten, ben niet boos maar teleurgesteld.

  19. Klassiekers heb je overal, dus ook bij US cars natuurlijk (Corvette C2, Camaro SS, Charger, Challenger, Plymouth Roadrunner, etc.). Muscle cars zou ik graag bezitten in de VS (naast toch nog inderdaad een Europese wagen :)) maar hier in Europa geef ik toch de voorkeur aan inheemse wagens. Ze zijn dan ook met recht en rede specifiek voor verschillende continenten ontworpen.

  20. amen over het invoegen, wat erger ik me aan als ik met 80 moet invoegen omdat het autootje voor me niet door rijd. levensgevaarlijk.

  21. @Viola:Zoooo, heb je hem nu al door . 🙂
    Ik zit toch op een vrouwvriendelijke site die door een vrouw gerunt wordt, dus ik paste me aan…duhhhhhh. hahaha

  22. Wel stigmatiserend dit zeg. Verhaaltje over hoe je moet autorijden. Only @ carwoman. Terwijl het dikke onzin is aangezien ik genoeg vrouwen ken die pittig rijden en ook nog kunnen parkeren.

    Als je dit op AB post gaan alle 15-jarigen gillen dat ze het beter weten. Jammer dat die reacties het zo verpesten soms.

    @ Rob USA

    Mustang FTW!

  23. @Benjamin: zal ik volgende keer tips geven voor mannen die niet kunnen rijden dan? 😉
    Het was een stukje dat ik in opdracht van Cosmopolitan schreef, Cosmo-vrouwen krijgen graag tips. En wie de schoen past…

  24. @Stijn: De laatste keer dat ik van 010 naar 020 reed was er één bocht bij 070 en de rest was kaarsrecht dus je kan hier best met een UScar uit de voeten. 🙂
    @KR: Onbekend maakt onbemind is het meer volgens mij. Als jij mijn 2 vb al niet kent.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*