Top 5: vrouwenfoutjes bij het rijden

vrouw-auto-nieuw41

‘Vrouw aan het stuur, bloed op de muur’ is een favoriete macho-uitspraak die – als je naar de talrijke onderzoeken van verzekeraars kijkt – niet klopt. Vrouwen maken juist aanzienlijk minder brokken. Toch zie ik in het verkeer regelmatig onzinnige moves. Als ik dan kijk wie er achter het stuur zit, is het helaas vaak een vrouw. Nu wil ik helemaal niet zeggen dat ik het altijd perfect doe, maar
Met deze vrouwenblunder TOP 5 wat opbouwende kritiek voor mobiele seksegenoten:

1. Te langzaam rijden.
Ligt het aan de Picanto’s van deze wereld? Ik denk het niet, want die halen ook best de 100 en zelfs nog wel de 120 km/h. Ik zie in elk geval regelmatig dames wier rechtervoet tijdens het rijden op de snelweg in slaap lijkt te zijn gevallen. Bij voorkeur op de linker rijstrook.
In stadsverkeer waar je gewoon 50 mag, presteren sommige het om 20 km/h te rijden en enorme gaten te laten vallen ten opzichte van de auto waar ze achter rijden. Zijn ze op zoek naar de betere shops? Houden ze uit voorzorg ‘netjes’ afstand? Ik vraag het me altijd af als ik erachter rijd. Voorzichtigheid is uiteraard helemaal bueno. Als je in steden rijdt waar je de weg niet weet en geen dubbele Tom bij je hebt, prima. Maar je kunt voorzichtigheid ook overdrijven. Pas je dus vooral aan aan de snelheid van de andere weggebruikers.
Soms krijg ik ook de indruk dat men gewoon erg onzeker is tijdens het rijden. Dat ze misschien niet vaak genoeg rijden om er een vertrouwd gevoel bij te krijgen. Of dat niemand hen er – op een goede manier – op wijst. Rijtrainingen zijn dan een aanrader.
Als ik overigens hoor dat sommige mensen (en dat geldt dus niet alleen voor vrouwen) pas na zes, zeven, tien keer slagen voor hun rijbewijs, dan denk ik: je hebt niets in een auto te zoeken.

vrouw-auto-nieuw-gek

2. Niet correct sturen
Bij bochten zie ik het regelmatig gebeuren dat dames eerst een lus naar de tegengestelde richting maken. Dus bij een bocht naar links, sturen ze als in een U-turn eerst helemaal naar rechts. Alsof ze truck onder de kont hebben. Wellicht komt het omdat deze vrouwen de grootte van hun auto niet goed kunnen inschatten. Zo zie ik het ook regelmatig gebeuren dat ze zeshonderd keer steken bij het inparkeren terwijl er ruimte genoeg is om ‘m er in een keer tussen te zetten. Advies: ga rechtop zitten, schuif je stoel goed naar voren zodat je goed over de motorkap van je auto heen kunt kijken. Wat de achterkant betreft: bedenk dat de auto meestal kleiner is dan jij denkt. En heeel zachtjes botsen geeft geen schade 😉

3. Aandacht er niet bij hebben.
Ik zie regelmatig vrouwen die tijdens het rijden heel druk zijn met van alles, behalve met wat er op de weg gebeurt. Ze zitten half omgekeerd, pratend met hun kinderen op de achterbank. Of met hun partner naast zich (dames, dat kan ook zonder hem voortdurend in de ogen te kijken). Zitten vol overgave aan een sigaret te trekken. Of hebben ellenlange telefoongesprekken, zonder headset, met een hand aan het stuur.
moeder-auto-cartoon
Wat ik vind van vrouwen die zich achter het stuur opmaken, lees je hier.

4. Gas geven tijdens het starten.
In het jaar nul was het wellicht handig om bij het omdraaien van je contactsleutel ook gas bij te geven. (Iemand???) Ik zat laatst naast een mevrouw die de koude motor vervolgens nog even op z’n lazer gaf door dat nog een keer of drie te doen: heng-heng-heng… Wilde ze soms stoer doen? In elk geval: bij moderne auto’s hoeft dat ‘aanzwengelen’ niet, dames! Sterker nog: het is slecht voor de motor. Laat je rechtervoet dus vooral op de juiste momenten in actie komen (zie foutje 1) en niet als dit technisch niet gewenst is.

5. Verkeerde versnelling
“Zou je niet eens schakelen?” zei ik heel voorzichtig tegen een vrouw met wie ik een tijdje geleden reed. Zij had net haar rijbewijs en bestormde de oprijstrook van een Italiaanse snelweg met 90 km/h in z’n twee. Daar bleef de pook ook tijdens de eerste kilometer met 120 km/h staan. Het was druk en ja, ze had uiteraard op dat moment wel andere dingen aan haar hoofd dan schakelen. Want er kwamen andere, snellere auto’s langs. We reden bovendien in een ander land. Spannend. En dat invoegen was nog niet zo gemakkelijk. Men zegt dat vrouwen goed kunnen multitasken. In het verkeer valt dat tegen… Ik maakte het vaker mee, zie deze column.

P.S. Voor alle heren die nu bulderend van herkenning onder hun bureau liggen: binnenkort volgt de Top 5: mannenfoutjes bij het rijden.

24 Comments on “Top 5: vrouwenfoutjes bij het rijden

  1. In het jaar nul was het wellicht handig om bij het omdraaien van je contactsleutel ook gas bij te geven. (Iemand???)
    Ja, klopt… De Morris en MG vinden dat vaak wel prettig. Die hebben zelfs nog een choke! (een watte???) 😉

  2. Ik moet nog gas bijgeven bij het starten hoor! Heb ook nog een handmatige choke 🙂 Maar re. het schakelen: heb je wel eens dat verhaal gehoord over de Hongaarse vrouw die een C4 huurde en ‘m de hele rit van 220 km/h in z’n één liet staan, omdat ze dacht dat het een automaat was? De hele motor was gesmolten, plus gat in de motorkap… D:

  3. Vaak een combinatie van onzekerheid en onwetendheid??

    Goeie tip is zo’n rijtraining! Dus voor dertig euro gaan we overmorgen naar de “autovisie-renault-experience” 8)
    En nee, (zachtjes) botsen is not funny 😯 😡

  4. @Rosa: wat rijd jij dan? Een klassieker zeker? 😉 Geweldig verhaal over die Hongaarse.
    @Karel: veel plezier dan met de training. Laat me weten hoe het was!
    @KR: Tuurlijk weten we wat choken is, ik had een Suzuki GX, rememer 😉 Maar met de sloopregelingen van tegenwoordig; wie rijdt er nog klassiek? Oeps… Klassiekerrally… Ahem… Tja, ik ben nu eenmaal ‘nieuwgezind’.

  5. Haha, leuk geschreven! Ik ben benieuwd naar de mannenfouten. Geen richting aangeven? Rechts inhalen? Bumperkleven?

  6. Lol @ “En heeel zachtjes botsen geeft geen schade”

    Je rijdt even met -op je huis na- het duurste bezit tegen iets aan. Wtf, als alle vrouwen zo denken weet ik hoe er krassen in mijn auto komen! Je kunt ook gewoon NIET botsen en je auto keurig netjes inparkeren, je hoeft niet ergens tegenaan te rijden om te weten dat je moet stoppen!

  7. “En heeel zachtjes botsen geeft geen schade”

    WHAT!? Haal die zin eens even heel snel weg, ik zie het la gebeuren: de dames denken dan zachtjes tegen de andere auto te rijden, en opeens zitten ze halverwege de motorkap… Not funny, en die onschuldige stootjes zijn misschien niet erg op jullie Ford Ka-tjes, maar op een beetje auto heb je daarmee zo krassen. Niet doen >:]

    But we still love you 😉

    Groetjes, een Autoblog.nl reaguurder

  8. Volgens verzekerings statistieken…
    In Duitsland is dit nader onderzocht.

    Mannen maken vooral de grotere klappers. En vrouwen kleinere schades. In Duitsland rijden vrouwen veel minder km, en het blijkt ook dat vaak de auto op naam van de man staat.

    Nederland is niet hetzelfde hoor, maar ik denk dat het hier ook deels op gaat.

    Vrouwen die regelmatig rijden, geen klachten. Ze zijn wat kleiner dus parkeer problemen kan ik me wat bij voorstellen.

    Wat me het meeste opvalt, sommige vrouwen gaan akelig langzaam door de bocht, alsof ze geen enkel idee hebben waar de grens ligt tussen grip en slip. Of ze hebben een glas water op hun dashboard staan misschien.

  9. @Kurt:
    Vind ik dus ook niet kunnen. Bovendien, er bestaat iets als parkeersensoren.

    Iets waar ik mij aan erger is bij het instappen. Om de één of andere reden moeten vrouwen alles wat ze bij hebben (handtas, jas, paraplu, documenten, …) naast of achter zich hebben in de wagen. Probleem is dat ze zich daarom vaak met alles in de hand tussen twee wagens moeten wringen en daarbij vaak langsheen die wagens schuren. Op die manier staat mijn wagen na een paar maand vol (gelukkig nog kleine) krassen op een hoogte die dus niet van openslaande deuren is.
    Mannen doen het doorgaans anders: Koffer open en alles daarin. En dan zonder al die hinderende objecten instappen.

    En voor de mannenfouten: denken ergens nog snel tussen te kunnen (terwijl ze voorrang moeten verlenen), waardoor anderen op hun rem moeten gaan staan.

  10. Wat die bochtjes betreft; vaak nemen (meestal) vrouwen een bocht ook te kort omdat ze niet begrijpen dat het binnenste achterwiel de bocht zal ‘afsnijden’. Met een beetje pech levert deze onwetendheid flinke stoeprandschade aan de velg op.

    Laatst bij een vriendin in de auto begon ze te tieren naar een fietser die haar rechts moest passeren want we wilden rechts afslaan. De fietser twijfelde…omdat die vriendin haar richting niet aangaf. Heel typisch.

    Wellicht zit het verschil ’em (buiten verschil in ruimtelijk voorstellingsvermogen) erin dat vrouwen het (meestal) niet meer dan een vervoer middel vinden en zich dus niet zo interesseren voor de autorit an sich, maar meer dat ze hun doel bereiken.
    Veel mannen daarentegen zien het als een ‘ride in the park’ en benutten elke seconde ervan met genieten, opletten, initiatief nemen en reageren.

    Het zijn inderdaad de mannen die de meeste brokken veroorzaken.
    Maar zouden we dat niet eerst eerlijkheidshalve weg moeten strepen tegen het aantal ongevallen dat wordt voorkomen door adequaat reageren van mannen t.o.v. vrouwen?
    En misschien een factortje er tussen duwen die iets zegt over de hoeveelheid mannelijke vs. vrouwelijke automobilisten?

    Ben wel benieuwd naar het lijstje ‘mannenfoutjes’…
    Vrouwen achter het stuur kunnen je verrassen of doen ergeren, maar het zijn wij mannen die de ander soms het bloed onder de nagels vandaan halen.

  11. Maar met de sloopregelingen van tegenwoordig; wie rijdt er nog klassiek? Oeps… Klassiekerrally… Ahem… Tja, ik ben nu eenmaal ‘nieuwgezind’.
    Tja, de sloopregeling. Ik kreeg een brief van een regionaal garagebedrijf waarin heel trots gezegd werd dat de Morris maar liefst € 750,- zou opbrengen wanneer ik hem zou laten slopen…
    Heb ze vriendelijk doch dringend laten weten dat ik geen interesse heb, en ze de adressenlijst van zulk soort mailingen iets zorgvuldiger samen moeten stellen. Ik was niet de enige klassiekerliefhebber die ‘not amused’ was.

  12. Nummer 3 staat in onze gebruikershandleiding als eerste remedie bij een verzopen motor. Droog starten dus.
    Absoluut niet verstandig als de motor niet verzopen is. 🙄

    Parkeren heeft mijn vriendin na een paar keer rustig voor doen best goed begrepen. De velgen verraden echter kleine foutjes. 😕
    Nou is onze auto ook niet de makkelijkste om mee te parkeren. De draaicirkel is waanzinnig. 😯

    Verkeerde versnelling kent zij ook. In dit geval vaak omgekeerd. Op de snelweg wil ze nog wel eens vergeten dat ze onder de 4000 toeren vrij weinig te zoeken heeft kwa trekkracht. Dat is zo’n 130 in z’n zes.
    Terugschakelen is dan wel zo prettig als je vanaf de 90 wilt accelereren.

    Aandacht er niet bij hebben heeft ze vrij weinig last van. Lijkt mij ook niet echt verstandig als je elke dag in de spits door een drukke stad heen moet.
    Wij noemen het liefdevol kamikazeverkeer.

    Te zacht rijden gebeurt niet snel. Te hard des te vaker.

    Bochtjes maken kan ze zeker wel. Daarbij weet ze ook nog hoe je subtiel en gecontroleerd overstuurd door een bochtje heen te gaan.

    Lang leve de rijvaardigheidstrainingen en mijn geduld en advies op de momenten dat het moest.
    Daarbij rijd zij zeer regelmatig(elke dag woon werk) en geniet zij er van(belangrijk voor het leerproces).

    Mijn vriendin rijd uiteindelijk bovengemiddeld goed(zeker vergeleken met de doorsnee kamikazepiloten op de weg) en defensief.
    Daar ben ik eigenlijk best trots op.

  13. Ik herken de punten 3 en 5 wel een beetje, de rest eigenlijk niet. Wel zie ik vrouwen vaak aarzelend rijden, de ene keer gas, dan weer inhouden, beetje slingeren tussen de lijnen.
    Punt 3: de sticker Baby on board. Snel inhalen, dat zijn de ergsten! Maar mannen kunnen er ook wel wat van, hoor.
    Punt 5: ik reed eens met mijn schoonzus mee en maakte tegen haar de opmerking dat 120 in z’n drie misschien niet zo goed voor de auto was… Waarop ze me aankeek met een blik van ‘weet jij het weer beter?’ en zei: ‘Dat is zeker weer dat Nieuwe Rijden?’. Vervolgens heeft de auto de rit afgemaakt in zijn vierde versnelling. I rest my case.

  14. Vroeger moest ik mijn wat oudere saab 900 turbo (jaren ’80) ff naar de 2500-3000 toeren duwen bij het starten, omdat die anders gelijk terug stil viel…

  15. Persoonlijk vind ik het van rijbaan veranderen zonder te kijken de ergste vrouwen kwaal, het zal een man ook wel eens gebeuren en ik ben zelf zeker niet foutloos, maar het meest en in de meest schreinende gevallen is het een vrouw

  16. DE reden waarom ik mijn vrij dure italiaan altijd dubbel parkeer is omdat “sommige mensen” het nodig vinden om altijd ff een bumpertje aan te tikken. En dan boos worden omdat ik dubbel sta…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*